Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Sugen på en Mac mini :)


High Priest

Rekommendera Poster

High Priest

Morsning :)

 

Inledde min dator "karriär" med en Amiga 600 ;) men har varit en PC-användare sedan urminnes tider :skrattaat:

Men nu efter mången krascher och krångel har jag börjat snegla åt Mac-hållet och då främst på Mac mini, eftersom

den passar perfekt som "nybörjar" dator :)

 

Tanken är att minin ska fungera som en mediacentral :)

Liten och smidig och passar perfekt i tv-hyllan(fast TVn är svart :( )

 

Har försökt göra lite research på andra som har en liknande setup och det vanligaste

problemet verkar vara krångel med Macens HDMI anslutning till TVn :( lite tråkigt då det är så

jag tänkt att använda en eveentuell framtida Mac :( är det ett bestående problem eller är det

något som kan åtgärdas lätt utan några extra kostnader?

 

TVn (LG 50") är det enda i skärmväg ja äger och så ska det förbli så jag undrar

om det går att köra minin via TVn från starten eller om man måste sätta ner skärmipplösningen

innan?

 

Har även en 1TB extern hårddisk som jag använder som lagring av musik å film.

Kan jag använda denna till minin som den är eller måste jag formatera den

för ett nytt filsystem? Om så är fallet, kan jag då på nått sätt rädda det som redan

är lagrat på den? Disken är en Seagate Barracuda 1TB :)

 

Tack på förhand :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en Mini som mediadator. Den funkade direkt med HDMI och jag har aldrig haft den koppla till en monitor. Det är en Samsung-TV men jag kan inte se att LG skulle vara några problem.

 

Själv började jag med en 2TB extern HD men har nu bytt till en 3TB. Det funkar utan problem. Jag skulle förstås rekommendera dig att använda Mac OS extended för formatering. Kör du med någon gammal MS-DOS-formatering finns det ju en begränsning på filstorlek. Men å andra sidan kan du enkelt flytta den tll en PC-maskin om du vill.

 

Enda sättet att "rädda" data på HDn om du vill fomatera om är ju att flytta dem till en annan disk, intern eller extern.

 

Rekommenderar Plex för mediahanteringen.

 

Lycka till med din Mini :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

High Priest

Awesome! :D

 

Jo, HDn var lite av ett huvudbry eftersom den hängt med i 4år c:a :)

Mycket roligt jag hunnit samla på mig :) men då går det alltså finfint att

läsa den med minin och därefter flytta över de filer jag vill innan formatering? :)

 

Skönt att höra att HDMI anslutningen fungerar för dig :) har som sagt hört en hel del kritik angående det :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Har du vanlig MS-DOS-formatering läser Macen den utan problem. Önskar dig samma underbara uppebarelse som jag fick när jag bytte till Mac. Stabilt och smidigt OS som jag aldrig behöver starta om :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

High Priest

Du kommer att fortsätta vara en PC-användare även med en Mac mini. :nerd:;)

 

Hehe, mjo, de ligger väl något i de du säger :P

 

Välkommen! :)

 

Tackar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan bara rekomendera XBMC

http://xbmc.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

High Priest

hur "uppgraderingsvänlig" är minin då?

kollar främst på den billiga modellen; 2,5ghz i5, 4gb RAM.

Finns ju en liten tanke att nånstans i framtiden

trycka i lite mer RAM och kanske en i7 processor eftersom

de passar i samma sockel :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Processorerna är limmade på logikkortet. Ram trycker enkelt i mer själv. HDD/SSD kan du också byta eller lägga till, totalt 2 ryms i minin, men det är en del jobb som krävs för att göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

High Priest

Processorerna är limmade på logikkortet. Ram trycker enkelt i mer själv. HDD/SSD kan du också byta eller lägga till, totalt 2 ryms i minin, men det är en del jobb som krävs för att göra det.

 

Åhå, inte bara att byta processorn alltså :sarcastic:

jaja, känns som den som sitter i fixar biffen ändå,

lite mer RAM skulle ju inte skada dock :) om jag förstått

saken så e de samma typ av RAM som sitter i laptops? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En skillnad mellan Mac och PC är att Mac mer är byggt för "använd så länge den fungerar för dig, sälj den sedan på andrahandsmarknaden, lägg på en slant och köp en ny". Andrahandsvärdet för en Mac är avsevärt högre än för en PC även om det sjunkit en aning på senare år. De är *inte* byggda för att du som användare skall pilla själv i datorn - Apple är mycket paranoida när det gäller det (och har varit allt sedan starten av Macintosh 1984).

 

Alla komponenter i en Mac Mini är för laptops - det är i princip en skärmlös och batterifri MacBook Pro 13".

Fast att limma fast processorn är relativt nytt, den går att byta på tidigare Mac mini. Apple har accelererat "inlåsningen" av hårdvaran på sistone, gäller inte bara minin.

 

Och förresten är minin inte alls batterifri... totaltgalen.gif

 

 

post-28798-018241400 1362302646_thumb.jpeg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast att limma fast processorn är relativt nytt, den går att byta på tidigare Mac mini. Apple har accelererat "inlåsningen" av hårdvaran på sistone, gäller inte bara minin.

 

Nått och nytt... Mac Mini mid-2007 är väl den sista Minin som inte hade limmad processor och det är ju 5,5 år sedan den kom.

Early-2009 hade då limmad processor fick brorsan lära sig efter att ha köpt en ny processor till den :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sant, men det var utbytbar processor på den minin som var näst intill inbrottssäker... :)

 

Nä, nu för tiden skall ju allt limmas och svetsas. Enda riktigt välbyggda gör det själv-datorn som någonsin funnits i sortimentet var PowerMac G3 (blåvit) och PowerMac G4. PowerMac G5 och Mac Pro får väl också godkänt. I mer eller mindre alla andra har det varit förenat med vissa till stora svårigheter att över huvud taget göra något, och när det gäller de nyaste så får de ju extremt låga betyg för åtkomligheten.

Ja, nog var den närmast inbrottssäker. Fast med en nedslipad spackelspade går det att öppna den ganska lätt, efter några gånger... Vad gäller service är ju just PM G3 & G4 jätteenkla att jobba med, bättre än en vanlig PC-burk. Bara att fälla ned hela logikkortsdelen och sätta i gång! Och fantastiskt hållbara. Jag hade flera kvadratcentimeter med bubblor på logikkortet, på flera av mina PM G4, men inga symtom i funktionen, vad jag kunde märka. Det var tider det! Nu senast fick Ipad sämsta betyg av alla läsplattor, man kan i praktiken inte öppna dem alls. Vilken skillnad!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tycker det är fullständigt j*v*a sanslöst att det inte ens går att uppgradera RAM själv i iMac 21.5" och MacBook Pro retina. Egentligen att det inte går i MBA heller.

Faktiskt har en vänlig själ gjort en guide åt Ifixit hur man byter RAM i en Imac 21,5"*. Men inte är det lätt, eller ens att rekommendera. ThumbsDown.gif

 

 

 

*Edit: Guiden visar också steg nog att uppgradera HDD/SSD/FD om man så önskar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att du slog till :-) Min väg över till den "mörka sidan" som min polare sa på den tiden om MAC började med en Mac MIni 2011. Just för att köra som mediaburk till tv'n och vidga vyerna lite :-) . Jag blev väldigt positivt överraskad över hur smidigt allt funkade och även att jag fattade det mesta rätt omgående trots 25 år med enbart pc.

 

Själv kör jag PLEX som mediahanterare, men det är nog efter tycke och smak vilken man föredrar

 

Jag jobbar med pc-underhåll etc. så har inte helt lämnat detta även om jag bara kör Mac hemma :-)

 

Hoppas att du får en lika bra upplevelse som jag fick

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

High Priest

över till den "mörka sidan"

 

Det är ju frågan.

Går man över till den "mörka sidan"? Eller har man sett ljuset?

Nu har ja ju inte fått minin än, men ja lutar lite åt de senare ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jepp så är det nog :-)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ju frågan.

Går man över till den "mörka sidan"? Eller har man sett ljuset?

Nu har ja ju inte fått minin än, men ja lutar lite åt de senare ;)

 

Ja inte är det den "mörka sidan" alla fall.

Att windows fanboys tycker det är inget förvånande :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

High Priest

Följer paketet med spänning :) Kliar lite i fingrarna ;)

Hoppas bara att mitt Huawei 3G-modem funkar till minin

utan större krångel :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

High Priest

Så har den anlänt :)

va bara att plugga i allt inkl. 3G modem, och här sitter ja nu :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Grattis till ett sunt val! borstatanderna.gif

Kan bara hålla med om att Plex funkar fint. Det gör det busenkelt att ha mini:n som server och att strömma dina filmer/tv-serier till andra datorer eller mobila enheter med Plex installerat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

High Priest

Grattis till ett sunt val! borstatanderna.gif

Kan bara hålla med om att Plex funkar fint. Det gör det busenkelt att ha mini:n som server och att strömma dina filmer/tv-serier till andra datorer eller mobila enheter med Plex installerat.

 

åhå :) måste provas då :)

tur att man har hela helgen ledig(än så länge) att pyssla ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som flera i tråden redan gjort så kör jag också med en Mac Mini (i5) som mediadator med Plex och strömmar sedan till iPad/AppleTV osv.

 

Fungerar riktigt smidigt och jag tycker verkligen att interfacet är riktigt snyggt! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...