Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fusket inom sportvärlden


snowreeler

Rekommendera Poster

Oj, om det vore som du skulle önska, så funnes heller inte den här tråden.

 

Lance Armstrong, Ludmila, Svenska och norska skidlandslagen under 90-talet, Ben Johnson, etc. etc etc. *10 000 ≠ "Seriösa idrottsutövare"

"…vad hela idrottsrörelsen står för"

 

Var har du varit de senaste 40 åren? :D

I motionsspåret.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar
Mr. Mxyzptlk
Så om det finns människor som fuskar med dopning så skall man göra dopning lagligt?! stjarnsmall.gifstjarnsmall.gifstjarnsmall.gif

Dopning skall fortsättas att bekämpas mot dessa parasiter inom sporten!

Nej jag tycker inte man ska tillåta dopning,

men jag presenterar andra synvinklar.

 

Jag läste just i bladet om hur norsk oljeindustri sponsrar och utvecklar skidvallor för norska skidlandslaget.

Forskning som givetvis inget annat landslag har tillgång till.

 

Somliga har kontrakt med vissa skidmärken/skotillverkare/motorutvecklare/solglasögontillverkare, andra har det med andra, men de flesta har det med ingen alls.

Jag tycker inte skillnaden mellan detta och dopning är särskilt stor.

 

När plötsligt ett helt simlandslag dyker upp i heltäckande simdräkter av synytetiskt hajskinn talas det inte om "parasiter inom sporten", men efter ett tag så förbjöds dräkterna. Redskapen idrottarna använder undergår ju hela tiden stormar av teknisk innovation, och vad är det annat än artificiella hjälpmedel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns många argument för att släppa dopingen fri, men det viktigaste argumentet mot det, anser jag, är att i samma ögonblick man släpper dopingen fri blir det i praktiken ett krav att dopa sig för att alls kunna tävla om man ska ha minsta chans. Kanske inte inom alla idrotter men utan tvivel inom alla konditionsidrotter och styrkeidrotter. Många teknikidrotter skulle förmodligen klara sig hyfsat.

 

Men ändå, att en lovande ung löpare, cyklist eller längdskidåkare måste välja doping för att kunna tävla på rimligt jämlika villkor, det skulle vara stor tragik.

 

Den som segrar under fri doping kommer att vara den som vågar chansa med sin egen hälsa mest av alla. Den som vågar ha högst hematokritvärde. Så högt att blodet knappt orkar runt i vila och risken för blodproppar och hjärtinfarkt blir enorm. Den som tar så enorma doser muskeluppbyggande medel att maskuliniseringen blir katastrofal, hjärtat förstoras till farliga nivåer, inre organ börjar svikta, svår impotens, och depression och andra psykiska problem dyker upp.

 

Nä, man måste bekämpa det oavbrutet. Man kan förmodligen aldrig lyckas helt, men 90 procent är bättre än 0 procent.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äh, ska inte va sån, kul om folk har ett intresse.

Jag orkar inte jobba upp ett intresse för vem som är starkast. Det gjorde man väl färdigt med i lekis...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seriösa idrottsutövare är även måna och rädda om sin kropp. Att motionera är ett sätt att nå hälsa och välbefinnande. Att koppla ihop detta med preparat som i och för sig ökar prestationsförmågan men samtidigt skadar kroppen går emot vad hela idrottsrörelsen står för. Därför kommer aldrig dopingen att släppas fri.

 

De som förespråkar att släppa dopingen fri är antingen helt ointresserade av sport - detta eftersom idrott ≠ doping - eller (som "idrottsman") bara ute efter personlig bekräftelse.

En gång i tiden fanns en koppling mellan elitsport och hälsa, men det är länge sedan den försvann. Nu är det precis tvärtom - de flesta som gjort elitsatsningar har mer eller mindre förstört sin kropp. Killar i lägre tonåren med förslitningsskador som en medelålders snickare vittnar om hur sjuk sporten blivit.

För min del kan de lägga ned hela cirkusen. Jag är totalt ointresserad av elitsport och bryr mig inte vad de tutar i sig så länge de håller sig inom lagens råmärken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gång i tiden fanns en koppling mellan elitsport och hälsa, men det är länge sedan den försvann. Nu är det precis tvärtom - de flesta som gjort elitsatsningar har mer eller mindre förstört sin kropp. Killar i lägre tonåren med förslitningsskador som en medelålders snickare vittnar om hur sjuk sporten blivit.

För min del kan de lägga ned hela cirkusen. Jag är totalt ointresserad av elitsport och bryr mig inte vad de tutar i sig så länge de håller sig inom lagens råmärken.

Seriösa idrottsutövare talar jag ju om. Liksom att det förutsätter att ledare och tränare vet vad de håller på med. Du verkar dra alla över en kam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

rickard1234

Har gömt ett par ovidkommande inlägg.

 

Håll er till netikett, sakfrågan och forumets regler.

 

/moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var lite i tidningen idag...

 

Sverige skall ta fram/samla in ->släppa alla värden från 90-talet. :yeahbaby:

...medans Norge tycker att "Det är inte en sak för allmänheten".

 

Har man inget att dölja så är det ju riskfritt att släppa det...

 

Håland om förbundets agerande: Fantastiskt

Svenska blodvärden tas fram av förbundet

Norge har inga planer på släppa blodvärden

 

 

 

---

Edit: Aftonbladet kör med samma...

 

post-64246-023849800 1362503641_thumb.png

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article16358764.ab

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var lite i tidningen idag...

 

Sverige skall ta fram/samla in ->släppa alla värden från 90-talet. :yeahbaby:

...medans Norge tycker att "Det är inte en sak för allmänheten".

 

Har man inget att dölja så är det ju riskfritt att släppa det...

 

Håland om förbundets agerande: Fantastiskt

Svenska blodvärden tas fram av förbundet

Norge har inga planer på släppa blodvärden

 

 

 

---

Edit: Aftonbladet kör med samma...

 

post-64246-023849800 1362503641_thumb.png

 

http://www.aftonblad...icle16358764.ab

Å andra sidan presenterade Mittuniversitetet uppgifter om att "för höga" blodvärden inte alls är onaturliga. Så länge vetenskapen inte kan utesluta att höga blodvärden kan vara naturliga, givet extrema förutsättningar, ska sekretessbelagda vårduppgifter inte på något självklart sätt presenteras för allmänheten. Allmänheten blir lätt en pöbel i händerna på opinionsbildare. Rättssäkerhet, heder och ära för de det gäller är också viktigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var lite i tidningen idag...

 

Sverige skall ta fram/samla in ->släppa alla värden från 90-talet. :yeahbaby:

...medans Norge tycker att "Det är inte en sak för allmänheten".

 

Har man inget att dölja så är det ju riskfritt att släppa det...

 

Håland om förbundets agerande: Fantastiskt

Svenska blodvärden tas fram av förbundet

Norge har inga planer på släppa blodvärden

 

 

 

---

Edit: Aftonbladet kör med samma...

 

post-64246-023849800 1362503641_thumb.png

 

http://www.aftonblad...icle16358764.ab

 

 

Kan det vara för Norge var dopade med EPO under 90-talet ......... whistling.gif

 

Deras hyllande ikoner var full med EPO....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan presenterade Mittuniversitetet uppgifter om att "för höga" blodvärden inte alls är onaturliga. Så länge vetenskapen inte kan utesluta att höga blodvärden kan vara naturliga, givet extrema förutsättningar, ska sekretessbelagda vårduppgifter inte på något självklart sätt presenteras för allmänheten. Allmänheten blir lätt en pöbel i händerna på opinionsbildare. Rättssäkerhet, heder och ära för de det gäller är också viktigt.

Jo, det blir ju lätt så med allmänheten och opinion. Desto viktigare att man kör med full transparens. Oavsett om Norge är rena el inte, så kan ju deras beslut att inte visa tolkas som att det är något annat.

 

Skidsporten har ju dragit med dessa rykten länge. Känns inte som de har råd att hymla längre. Som han dansken sa där i tv - att en sanningskommision vore bra.

 

 

Kan det vara för Norge var dopade med EPO under 90-talet ......... whistling.gif

 

Deras hyllande ikoner var full med EPO....

whistle.gif

 

Det är ju bara för dem att ta fram uppgifterna för att visa att det inte var så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Å andra sidan presenterade Mittuniversitetet uppgifter om att "för höga" blodvärden inte alls är onaturliga. Så länge vetenskapen inte kan utesluta att höga blodvärden kan vara naturliga, givet extrema förutsättningar, ska sekretessbelagda vårduppgifter inte på något självklart sätt presenteras för allmänheten. Allmänheten blir lätt en pöbel i händerna på opinionsbildare. Rättssäkerhet, heder och ära för de det gäller är också viktigt.

 

Det räcker med diagrammet över blodvärdena under 90-talet och tidigt 00-talet. Under 90-talet kunde man inte se om en skidåkare hade tagit EPO därav så såg de flesta skidåkare sin chans att fuska med EPO under 90-talet. Direkt när man kunde se om en skidåkare hade tagit EPO, början av 00-talet, så sjönk blodvärdena direkt till normala värden.<br style="font-family: 'Lucida Grande', Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif; line-height: 18px;"><br style="font-family: 'Lucida Grande', Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif; line-height: 18px;">Det ÄR bevis nog att skidåkare har dopat sig under 90-talet.

 

 

 

 

 

 

"Rättssäkerhet, heder och ära för de det gäller är också viktigt"

 

 

Detta är kanske något man får ställa åt sidan för att man skall visa att man har varit ren från dopning och vunnit på korrekt sätt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det blir ju lätt så med allmänheten och opinion. Desto viktigare att man kör med full transparens. Oavsett om Norge är rena el inte, så kan ju deras beslut att inte visa tolkas som att det är något annat.

 

Skidsporten har ju dragit med dessa rykten länge. Känns inte som de har råd att hymla längre. Som han dansken sa där i tv - att en sanningskommision vore bra.

 

 

 

whistle.gif

 

Det är ju bara för dem att ta fram uppgifterna för att visa att det inte var så.

 

 

Det räcker med diagrammet över blodvärdena under 90-talet och tidigt 00-talet. Under 90-talet kunde man inte se om en skidåkare hade tagit EPO därav så såg de flesta skidåkare sin chans att fuska med EPO under 90-talet. Direkt när man kunde se om en skidåkare hade tagit EPO, början av 00-talet, så sjönk blodvärdena direkt till normala värden.<br style="font-family: 'Lucida Grande', Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif; line-height: 18px;"><br style="font-family: 'Lucida Grande', Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif; line-height: 18px;">Det ÄR bevis nog att skidåkare har dopat sig under 90-talet.

 

 

 

 

 

 

"Rättssäkerhet, heder och ära för de det gäller är också viktigt"

 

 

Detta är kanske något man får ställa åt sidan för att man skall visa att man har varit ren från dopning och vunnit på korrekt sätt.

Jag tycker att UG:s program och debatten som följde är bra för debatten och för att hålla dopningen stången. Men att i efterhand via indicier (här finns inga bevis) peka ut och straffa enskilda idrottsmän/kvinnor är inte bra, som jag ser det. Men om detta må vi tycka olika. De opublicerade mätningarna skulle i sig också utgöra indicier, för övrigt. Om norrmännen däremot har prover som visar att folk har tagit EPO, ja, det är en helt annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men att i efterhand via indicier (här finns inga bevis) peka ut och straffa enskilda idrottsmän/kvinnor är inte bra, som jag ser det.

Nä, exakt... Men i o m att det är satt i rullning nu, så är det nog bara full insyn/öppenhet som kan begränsa "skadan".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, exakt... Men i o m att det är satt i rullning nu, så är det nog bara full insyn/öppenhet som kan begränsa "skadan".

Problemet är ju att kravet på att uppgifter ska släppas fria gränsar till tanken att de "anklagade" ska bevisa sin oskuld. Och om det inte finns mätningar som visar att EPO inte har förekommit, så kan de ju aldrig göra det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Var lite i tidningen idag...

 

Sverige skall ta fram/samla in ->släppa alla värden från 90-talet. :yeahbaby:

...medans Norge tycker att "Det är inte en sak för allmänheten".

 

Har man inget att dölja så är det ju riskfritt att släppa det...

 

Håland om förbundets agerande: Fantastiskt

Svenska blodvärden tas fram av förbundet

Norge har inga planer på släppa blodvärden

 

 

 

---

Edit: Aftonbladet kör med samma...

 

post-64246-023849800 1362503641_thumb.png

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article16358764.ab

Ja det lär ju inte minska misstankarna precis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Undrar just vad kenyaner har för blodvärden. De är ju födda och uppvuxna på hög höjd varför det anses omöjligt att kunna slå dem i löpning. Samtidigt, om blodvärdena sjunker till "normala" nivåer bara på några dagar, är det verkligen fallet med kenyaners värden. Kanske letar lite vid tillfälle...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Var lite i tidningen idag...

 

Sverige skall ta fram/samla in ->släppa alla värden från 90-talet. :yeahbaby:

...medans Norge tycker att "Det är inte en sak för allmänheten".

 

Har man inget att dölja så är det ju riskfritt att släppa det...

 

Håland om förbundets agerande: Fantastiskt

Svenska blodvärden tas fram av förbundet

Norge har inga planer på släppa blodvärden

 

 

 

---

Edit: Aftonbladet kör med samma...

 

post-64246-023849800 1362503641_thumb.png

 

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/skidor/article16358764.ab

Fast även om mina blodvärden en viss tidsperiod följde gällande regelverk så tycker jag att det är jag själv och ingen annan som ska avgöra om de ska offentliggöras. Att centralt besluta att mätvärden för en grupp ska offentliggöras låter helt vansinnigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, de måste visst ha personens medgivande, eller om det var personens el det nationella skidförbundet. Kommerinte ihåg exakt hur det sas i UG där, ,en det verkar som alla är ok med det i Sverige.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast även om mina blodvärden en viss tidsperiod följde gällande regelverk så tycker jag att det är jag själv och ingen annan som ska avgöra om de ska offentliggöras. Att centralt besluta att mätvärden för en grupp ska offentliggöras låter helt vansinnigt.

 

Jag är av den åsikten att så länge doping är ett så stort problem som det är, så ska alla dopingtestresultat vara offentliga. Att vara elitidrottare är ingen mänsklig rättighet, så vill man inte ställa upp på de spelregler som gäller så står det en fritt att avstå. Lite mer problematiskt i efterhand, så klart, men från och med nu borde det vara så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu har norrmännen följt i svenskarnas spår

Norge gör som Sverige – kartlägget testvärden

Det norska skidförbundet har inlett arbetet med att samla in och kartlägga sina ladslagsåkares blodvärden under 90-talet. Den före detta landslagsläkaren för det norska laget Ola Rønsen har fått till uppgift att leda arbetet.

 

Enligt vad radiosporten erfar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var bra av Norge! :crossfingers::yeahbaby:

 

 

Fast blodvärdestester är inga dopingtestresultat.

Nej absolut inte, men de kan ju fingervisa om det. Precis som i UG där de visade hur kurvan (stapeldiagrammet) ökade konstant under 90-talet och när de införde en maxgräns, blev värdena normala .... "bara sådär".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej absolut inte, men de kan ju fingervisa om det. Precis som i UG där de visade hur kurvan (stapeldiagrammet) ökade konstant under 90-talet och när de införde en maxgräns, blev värdena normala .... "bara sådär".

 

 

Det fanns redan en maxgräns.

 

Varför värdena blev "normala" i början av 00-talet var för att man hade kommit på ett sätta att se om en person var dopad med EPO, därför sjönk blodvärdena som en sten.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...