Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fusket inom sportvärlden


snowreeler

Rekommendera Poster

Uppdrag Gransknings program ikväll om de gamla skidåkarna på 1990-talet är väl sisådär vad gäller graden av tillförlitlighet men nog kan man ju undra över hur det kommer sej att vissa är så mycket bättre än sina konkurrenter trots att de alla tränar ungefär lika mycket. Men låt oss inte spekulera. Jag skulle vilja ha en bred diskussion kring fusket, inte peka finger mot nån speciell.

 

Hur kommer vi åt fusket och vad är fusk? För mej är steroider, inbyggda saker som registrerar träffar i fäktning, allt som hjälper en själv på bekostnad av andra detsamma som fusk. Att knuffas i ett trångt lopp på 800 meter är förstås inte fusk, men det är ohederligt. Allt ohederligt inom sporten kan diskuteras här. Kan vi göra det utan att någon aktiv eller före detta aktiv känner sej träffad?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 60
  • Created
  • Senaste svar

Jag ser ingen större moralisk skillnad på höghöjdsträning och steroider. Det handlar väl bara om att man bestämde att steroider ska vara förbjudna, en av anledningarna är antagligen att det kan mätas och upptäckas. Hög höjd är ett väldigt luddigt begrepp.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bättre nu än förr (glöm inte östblockets glada dagar) och det bekämpas hårt. PK är att inte alls tolerera det. Fortsätt så. Men visst gör dopningen mången sport ointressant. Proffscykling är avskyvärd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad behövs det för bevis?

 

Det räcker med diagrammet över blodvärdena under 90-talet och tidigt 00-talet. Under 90-talet kunde man inte se om en skidåkare hade tagit EPO därav så såg de flesta skidåkare sin chans att fuska med EPO under 90-talet. Direkt när man kunde se om en skidåkare hade tagit EPO, början av 00-talet, så sjönk blodvärdena direkt till normala värden.

 

Det ÄR bevis nog att skidåkare har dopat sig under 90-talet.

 

 

Sedan att man inte kan bevisa med 100% att skidåkare 1, 4, 6 och 12 VAR dopade är en annan sak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är Norge så upprörda över detta!?

 

Svenska skidlandslaget har lagt fram "våra" blodvärden. Svenska skidåkare är positiva att svenska skidlandslaget presenterar blodvärdena.

 

Finns det någon anledning Norge blir upprörda? Istället för att Norge blir upprörda och presenterar sina blodvärden hade sänt rätta signaler.

 

 

Norska skidförbundets ordförande Erik Röste till VG

"För oss handlar det inte om att vi är emot det. Men det är personliga data som allmänt inte säger så mycket och man skall vara försiktigt att tolka dem."

 

Ju mer norrmännen säger ju mer tror man att dem har något att dölja. Vi får väl se om norrmännen presenterar deras blodvärden och sedan är det ara att invänta blodvärdena från FIS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad behövs det för bevis?

 

Det räcker med diagrammet över blodvärdena under 90-talet och tidigt 00-talet. Under 90-talet kunde man inte se om en skidåkare hade tagit EPO därav så såg de flesta skidåkare sin chans att fuska med EPO under 90-talet. Direkt när man kunde se om en skidåkare hade tagit EPO, början av 00-talet, så sjönk blodvärdena direkt till normala värden.

 

Det ÄR bevis nog att skidåkare har dopat sig under 90-talet.

 

Exakt, det kan inte vara en slump att värdena förändrats på det viset.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PK är att inte alls tolerera det.

 

Vad betyder "PK"?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför är Norge så upprörda över detta!?

Skidikonerna är Norges heliga ko. Det blir en liknande reaktion som när man kritiserar Islam, om än långt ifrån lika våldsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Politiskt Korrekt = gällande norm, konsensus, et cetera.

 

Tack! :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack! :)

:ThumbsUp:

 

Åt mig själv säger jag: skriv ut förkortningar! Som journalist fick jag tidigt lära mig att man ingenting vinner på förkortningar annat än tiden att skriva ut dem... utskallning.gif

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:ThumbsUp:

 

Åt mig själv säger jag: skriv ut förkortningar! Som journalist fick jag tidigt lära mig att man ingenting vinner på förkortningar annat än tiden att skriva ut dem... utskallning.gif

M fl förkortningar kan man iofs uttrycka ngt sånär iaf. T o m skapligt, hyggligt osv.

 

:rolleyes::lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skrev ett par rader om dopingsprogrammet UG skulle ha.

 

Nu efterår tycker man att dwet är lite konstigt att Norge reagerar på det sätt de gör, inte bara att det är deras nationalhjältar/ikoner.

 

Att som Daehli stå o ropa på att stämma SVT ens innan programmet sänts, signalerar ju lite annat än att de skulle vara helt fria. Har man inget att oroa sig för, är det väl bara att låta programmet gå, o sen stämma dem om det är ngt fel.

 

Jag säger som Elofsson.... fram med skiten (siffror, värden etc.).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Att i lag förbjuda diverse dopingpreparat tycker jag egentligen är fel, även om jag antar att det handlar om folkhälsa ungefär. Och reglerna för hur man leker i stor grupp är ju verkligen inget som myndigheter bör lägga sig i, så länge alla leker frivilligt. Så att någon utomstående skulle börja granska det hela tycker jag verkar ganska konstigt, men jag antar att det handlar om att många gillar att titta på de där lekarna, så kallat allmänintresse..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att i lag förbjuda diverse dopingpreparat tycker jag egentligen är fel, även om jag antar att det handlar om folkhälsa ungefär. Och reglerna för hur man leker i stor grupp är ju verkligen inget som myndigheter bör lägga sig i, så länge alla leker frivilligt. Så att någon utomstående skulle börja granska det hela tycker jag verkar ganska konstigt, men jag antar att det handlar om att många gillar att titta på de där lekarna, så kallat allmänintresse..

Dopingpreparat gör mer skada än nytta. Dina könsdelar krymper och blir obrukbara och du blir våldsam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

Dopingpreparat gör mer skada än nytta. Dina könsdelar krymper och blir obrukbara och du blir våldsam.

Jo, det finns tydligen vissa biverkningar, men jag tycker ändå att man i princip bör få stoppa i sig vad man vill så länge det inte stör andra. Vill jag ha liten pung och stora muskler så angår det egentligen inte någon annan.

 

Fast jag inser att det inte alltid funkar att skriva lagarna så.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, det finns tydligen vissa biverkningar, men jag tycker ändå att man i princip bör få stoppa i sig vad man vill så länge det inte stör andra. Vill jag ha liten pung och stora muskler så angår det egentligen inte någon annan.

 

Fast jag inser att det inte alltid funkar att skriva lagarna så.

När de knallar iväg till doktorn och vill ha hjälp i miljonklassen för infertilitet, eller måste opereras för hjärtproblem, så blir det allas vår huvudvärk. Därför är det rimligt att samhället jobbar på att folk kan förstöra sina kroppar i så liten utsträckning som möjligt. Jag skriver "möjligt" för att inte genast få tobak, alkohol och mc-åkning i retur... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mattiasgbg

När de knallar iväg till doktorn och vill ha hjälp i miljonklassen för infertilitet, eller måste opereras för hjärtproblem, så blir det allas vår huvudvärk. Därför är det rimligt att samhället jobbar på att folk kan förstöra sina kroppar i så liten utsträckning som möjligt. Jag skriver "möjligt" för att inte genast få tobak, alkohol och mc-åkning i retur... ;)

Jo, nackdelen med gemensamt finansierad sjukvård är ju sådana begränsningar, och jag tycker det är värt begränsningarna. Det var lite därför jag använde ordet "bör".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, nackdelen med gemensamt finansierad sjukvård är ju sådana begränsningar, och jag tycker det är värt begränsningarna. Det var lite därför jag använde ordet "bör".

Att leva liv som går ut på att begränsa skadorna för samhället är ju inte liv värda att leva, det tycker jag nog. I mitt fall att exempelvis emellanåt simma trots att sjön är kall och bråddjup. Jag kan ju antingen förkyla mig eller drunkna; i det senare fallet kanske bara till hälften och sluta som kostsamt vårdpaket någonstans. Men den risken får samhället ta med mig i mitt fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Torbjörn Tännsjö, ständigt uppströms (allt annat än PK :)) föreslog redan 2008 i en DN-debatt-artikel tillsammans med bioetikforskaren Claudio M Tamburrini (låter som en musiker) att man skulle strunta i att jaga dopare och släppa fältet fritt för biomedicinska experiment, eftersom skaderiskerna skulle minska och kostnaderna för att "jaga fuskarna" försvinna. En intressant tanke faktiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Ja, det man eventuellt kan uppnå är ju en självreglerande marknad. OM publiken accepterar dopningen så kör man på, om publiken tröttnar minskar inkomsterna för idrotten, och därmed för utövarna, vilket får dopningen att minska...

Det hela påminner, och faktiskt inte så lite, om den närmast anakronistiska regeln att alla deltagare i OS skulle vara snövita amatörer. Något man tog bort på 80-talet eftersom det blivit trams av alltihop (öststaternas egendomliga militärbroilers mm.)

 

Verkligheten kom så ikapp OS-koryféerna, alla snövita amatörer de också... :borstatanderna:

 

Den påhittige Mr. Ivor Montagu såg igenom detta trams redan från början och införde aldrig några amatörregler inom den bordtennis vars internationella förbund han bildade redan som 22-åring (International Table Tennis Federation ITTF1926) och vars president han var i 41 år. Han ansåg helt enkelt att det motverkade arbetarklassens medverkan och bara gynnade dem som hade råd att inte försörja sig på sitt sportande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Torbjörn Tännsjö, ständigt uppströms (allt annat än PK :)) föreslog redan 2008 i en DN-debatt-artikel tillsammans med bioetikforskaren Claudio M Tamburrini (låter som en musiker) att man skulle strunta i att jaga dopare och släppa fältet fritt för biomedicinska experiment, eftersom skaderiskerna skulle minska och kostnaderna för att "jaga fuskarna" försvinna. En intressant tanke faktiskt.

Självklart ska man lagstifta om dopingpreparat ur samma perspektiv som man lagstiftar om all slags droger och läkemedel. Annars är det väl bara en fråga för de närmast sörjande och knappast något samhällsproblem. När vi spelar krocket här hemma i trädgården bestämmer vi våra egna regler. Samma sak borde gälla om några gubbar vill tävla på cykel eller skidor. Vem bryr sig?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Seriösa idrottsutövare är även måna och rädda om sin kropp. Att motionera är ett sätt att nå hälsa och välbefinnande. Att koppla ihop detta med preparat som i och för sig ökar prestationsförmågan men samtidigt skadar kroppen går emot vad hela idrottsrörelsen står för. Därför kommer aldrig dopingen att släppas fri.

 

De som förespråkar att släppa dopingen fri är antingen helt ointresserade av sport - detta eftersom idrott ≠ doping - eller (som "idrottsman") bara ute efter personlig bekräftelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mr. Mxyzptlk

Seriösa idrottsutövare är även måna och rädda om sin kropp. Att motionera är ett sätt att nå hälsa och välbefinnande. Att koppla ihop detta med preparat som i och för sig ökar prestationsförmågan men samtidigt skadar kroppen går emot vad hela idrottsrörelsen står för. Därför kommer aldrig dopingen att släppas fri.

 

De som förespråkar att släppa dopingen fri är antingen helt ointresserade av sport - detta eftersom idrott ≠ doping - eller (som "idrottsman") bara ute efter personlig bekräftelse.

Oj, om det vore som du skulle önska, så funnes heller inte den här tråden.

 

Lance Armstrong, Ludmila, Svenska och norska skidlandslagen under 90-talet, Ben Johnson, etc. etc etc. *10 000 ≠ "Seriösa idrottsutövare"

"…vad hela idrottsrörelsen står för"

 

Var har du varit de senaste 40 åren? :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, om det vore som du skulle önska, så funnes heller inte den här tråden.

 

Lance Armstrong, Ludmila, Svenska och norska skidlandslagen under 90-talet, Ben Johnson, etc. etc etc. *10 000 ≠ "Seriösa idrottsutövare"

"…vad hela idrottsrörelsen står för"

 

Var har du varit de senaste 40 åren? :D

 

 

 

Så om det finns människor som fuskar med dopning så skall man göra dopning lagligt?! stjarnsmall.gifstjarnsmall.gifstjarnsmall.gif

 

 

Dopning skall fortsättas att bekämpas mot dessa parasiter inom sporten!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...