Just nu i M3-nätverket
Gå till innehåll
rydboholm1

Hackig bild med 1080p via HDMI-kabel

Rekommendera Poster

***hackig ska det givetvis stå i titeln***

Hej!

Har nyligen köpt en ny tv – Samsung UE50ES6715 – och ny Mac – Macbook Pro. Till stor del för att jag vill köra 1080p-filmer via datorn till tv:n med HDMI-kabel. Bilden är knivskarp men till och från (kanske med ett intervall med en gång per minut) så hackar bilden till. Inte någon jättesak men det stör filmupplevelsen.

Vet någon vad det kan bero på? Jag tror inte att det är tv:n och inte kabeln (har förstått det som att det inte spelar för roll vad för typ av HDMI-kabel man har men har ändå köpt en ganska dyr från Hama). Då återstår datorn. Kan det vara på grund av grafikkortet? Det märkliga är dock att det inte hackar om jag spelar upp filmen på datorn...

Vore supersnällt om någon kunde hjälpa.

Redigerad av rydboholm1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad använder du för uppspelningsprogram?

Lagt in 1032 firmware-uppdateringen i TV:?

Kört programuppdatering i datorn?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Först: Tack för svaret SirKnasen!

Jag använder VLC. Hmm, väldigt dåligt insatt. Hur lägger man in en firmwire-uppdatering i tv:n...?

Yes, datorn är uppdaterad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Anslut nätverkskabel och uppdatera via instäälningsmenyerna.

Annars ladda ner från en dator och lägg på USB-minne. Uppdatera via TV:ns inställningsmeny.

Borde väl vara denna?

http://www.samsung.com/se/support/model/UE50ES6715UXXE-downloads?downloadName=FM

Men tveksamt om det hjälper men skadar inte att testa. En felkälla mindre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

***hackig ska det givetvis stå i titeln***

Fixat :-) /moderator

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Har haft liknande problem vid 1080p och VLC. För mig fungerade det att byta uppspelningsprogram till MPlayerX alternativt XBMC.

Hoppas det löser sig :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

SirKnasen: Har lånat en kompis och testat men ingen direkt skillnad. Känns lite sådär att köpa en ny dyr kabel om det inte skulle fungera:/

olbog: Jag testade med MPlayerX och det var tyvärr ingen skillnad:/ Laddat ned XBMC men eftersom jag inte kör med skärmdubblering (för att slippa kanterna på tv:n) så kan jag inte dra programfönstret över till tv-rutan:/ Vet du något annat program man kan prova med?

Tack för era svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har testat med olika program och ingen skillnad. Det känns som att det bör vara kabeln med tanke på att det inte hackar när jag spelar upp det direkt på datorn... Annars vete tusan hur det ska lösas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1361748852[/url]' post='1609705']

Har testat med olika program och ingen skillnad. Det känns som att det bör vara kabeln med tanke på att det inte hackar när jag spelar upp det direkt på datorn... Annars vete tusan hur det ska lösas.

Om det är tv:n som ställer till det så kanske Samsung själva har något tips rent allmänt i manualen till tv:n (ja, manualer är det väl ingen som läser? Sällan jag själv gör det, iaf, även om man lär sig saker där). Det finns säkert ett avsnitt om hur du kopplar datorn till tv:n. Kolla också manualen efter ett eventuellt felsökningsavsnitt, typ FAQ (Vanliga Frågor).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
1361742457[/url]' post='1609693']

SirKnasen: Har lånat en kompis och testat men ingen direkt skillnad. Känns lite sådär att köpa en ny dyr kabel om det inte skulle fungera:/

olbog: Jag testade med MPlayerX och det var tyvärr ingen skillnad:/ Laddat ned XBMC men eftersom jag inte kör med skärmdubblering (för att slippa kanterna på tv:n) så kan jag inte dra programfönstret över till tv-rutan:/ Vet du något annat program man kan prova med?

Tack för era svar!

Istället för att dra fönstret mellan skärmarna så finns det ju inställningar oftast, för att ställa in Output Screen till exempelvis Screen 1 (skärm 2). Detsamma gäller VLC också. Då dyker alltså bilden alltid upp på rätt skärm, varenda gång (teoretiskt sett).

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett nytt konto på vårt forum. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...