Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fråga ang. installera photoshop 1.0.1.


ChristianViking

Rekommendera Poster

ChristianViking

Hej, källkoden till photoshop 1.0.1. har släppts och går att ladda ner gratis och lagligt nu.

 

Men hur "installerar" man programmet. Om jag har fattat det rätt måste man ha någon emulator av något slag. Såfall vilken ska man använda?

 

 

Jag kör med senaste mountain lion.

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frågan är om det ens finns en emulator som kör så gamla program.

Och finns det ett färdigkompilerat program att ladda ner också? Eller hur hade du annars tänkt kompilera källkoden?

 

I alla fall, kolla på SheepShaver. Det emulerar System 7.5.2 upp till 9.0.4.

http://www.emaculation.com/doku.php/sheepshaver

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tror enda chansen är System 6 eller lägre i vMac, men då krävs att man maximalt kör Snow Leopard. vMac är PPC och går inte att använda i Mountain Lion.

vMac är äldre än så. Det måste köras i Classic (PPC-Mac och högst Tiger, Mac OS X 10.4).

Eller så kör man vMac i SheepShaver. ;)

 

Men det finns i alla fall inget sätt att kompilera källkoden för något färdigt program fanns inte att hämta.

Så man måste hitta en så gammal kompilator också. :(

 

Det hade varit kul, men jag ger upp detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nix. Jag körde vMac i Snow Leopard (jag har aldrig haft SheepShaver installerat). Det upphörde att funka när jag installerade Lion. Det var onekligen lite speciellt att spela Deja Vu på min MacBook :)

 

Det jag hittar på vmac.org är i alla fall väldigt mycket "Classic". Jag hittar inget alls för Mac OS X (varken PPC eller Intel).

post-69734-070452000 1361261341_thumb.png

post-69734-017617800 1361261316_thumb.png

post-69734-078467600 1361261329_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förklarar saken. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Sheepshaver emulerar en PPC-Mac så det är nog inte så lämpligt, men Basilisk II emulerar en 68k-maskin. Ska fungera med Mac OS från version 0.1 upp till 8.1 så det är nog bästa chansen. Förmodligen med någon riktigt gammal Mac OS-version, som säkert kan bli lite knepig att hitta lagligt.

 

Finns i versioner kompilerade för OS X och Intel ser det ut som, men jag har inte testat programmet sedan det kallades Shapeshifter och var en Mac-emulator för Amiga :). Eller så har jag det ändå, eftersom att jag ändå mindes vad det hette? Oklart...

 

http://www.emaculation.com/doku.php/basilisk_ii

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Ser dock ut att vara lite olika bud om hur gammal version av Mac OS som stöds. På officiella sidan (som inte uppdaterats på evigheter) står det alla versioner, beroende på rom, och på andra bara 7.x upp till 8.1. Kan tyvärr inte svara på vad som gäller.

 

http://basilisk.cebix.net/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som hittat ett färdigkompilerat Photoshop-program? Annars är det ingen mening att diskutera emulatorer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...