Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med svenska bokstäver i Java


Litz

Rekommendera Poster

Har precis börjat studera programmering och lär mig Java just nu. Mitt problem nu är att när jag ska kompilera java filen i terminalen så kan jag inte använda mig av svenska bokstäver, varken som variabel eller text.

Har försökt ändra allt till UTF-8, ISO Latin 1 och Mac Os Roman både på terminalinställningar och på texteditorn men utan resultat. Har även uppgraderat till mountain lion utan hjälp (om det nu skulle hjälpa)

 

Kan tilläggas att jag är helt nybörjare när det kommer till programmering. Har sökt efter lösningar på nätet men inte hittat något som hjälpt.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd aldrig åäö för variabelnamn, det är första rådet. :-)

Kan du ge oss exempel så kan vi testa och enklare hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också fått höra att man inte ska ha variablar med svenska bokstäver ifall någon annan ska förstå min kodning, har mest varit skoluppgifter med svenska variablar.

 

Ett exempel på mitt problem är när jag har kompilerat ett program (vilket går bra så länge det inte är svenska bokstäver i variabler) och testkör det så funkar programmet som det ska men det kommer två konstiga tecken som "%" eller "√" istället för å, ä eller ö. Så varje bokstav blir två tecken. Det blir ju fel när man kör en .length på ett ord med svenska bokstäver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du sparat filerna i utf-8 det låter som ett typiskt text encoding problem samt att terminalen och hela osx är inställt på detsamma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet att jag sparar filerna på UTF-8 och att jag ställt in terminalen på detsamma. Vet dock inte hur jag gör det för osx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser