Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Problem med svenska bokstäver i Java


Litz

Rekommendera Poster

Har precis börjat studera programmering och lär mig Java just nu. Mitt problem nu är att när jag ska kompilera java filen i terminalen så kan jag inte använda mig av svenska bokstäver, varken som variabel eller text.

Har försökt ändra allt till UTF-8, ISO Latin 1 och Mac Os Roman både på terminalinställningar och på texteditorn men utan resultat. Har även uppgraderat till mountain lion utan hjälp (om det nu skulle hjälpa)

 

Kan tilläggas att jag är helt nybörjare när det kommer till programmering. Har sökt efter lösningar på nätet men inte hittat något som hjälpt.

 

Tacksam för all hjälp jag kan få :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd aldrig åäö för variabelnamn, det är första rådet. :-)

Kan du ge oss exempel så kan vi testa och enklare hjälpa dig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har också fått höra att man inte ska ha variablar med svenska bokstäver ifall någon annan ska förstå min kodning, har mest varit skoluppgifter med svenska variablar.

 

Ett exempel på mitt problem är när jag har kompilerat ett program (vilket går bra så länge det inte är svenska bokstäver i variabler) och testkör det så funkar programmet som det ska men det kommer två konstiga tecken som "%" eller "√" istället för å, ä eller ö. Så varje bokstav blir två tecken. Det blir ju fel när man kör en .length på ett ord med svenska bokstäver.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

har du sparat filerna i utf-8 det låter som ett typiskt text encoding problem samt att terminalen och hela osx är inställt på detsamma

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag vet att jag sparar filerna på UTF-8 och att jag ställt in terminalen på detsamma. Vet dock inte hur jag gör det för osx.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har försökt ändra allt till UTF-8, ISO Latin 1 och Mac Os Roman både på terminalinställningar och på texteditorn men utan resultat.

Vad använder du för textredigerare? Den inbyggda i OS X el ngn annan.

 

Den inbyggda är inte lämplig för kodning av ngt annat än ev egna filer (system), för den har egna radbryt/linefeed, vilket gör att att i andra program sen kan "// kommentarer" och efterföljande kod kan hamna på samma rad och därmed blir helt kass. :)

 

Se till att ha: UTF-8, Unix(LF)..

post-64246-052877600 1360858592_thumb.png

 

Om du inte har någon textredigerare kan du prova TextWrangler. Gratis och bra! http://barebones.com/products/textwrangler/

 

 

Hoppas det löser sigt. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använde först den inbyggda som finns med men har gått över till textwrangler i hopp om att det skulle hjälpa men det funkar ändå inte. Har UTF-8 och Unix(LF) på textwrangler.

 

Jag har alltid haft min mac inställd på engelska sen jag köpte den men bytte till svenska för ett tag sen för att se om även det skulle hjälpa. Kan det ha något med det att göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej... Kör själv på Engelska här. Funkar alltid. :)

 

Men som hummel skrev... kan du inte lkägga upp ett exempel/uppgift du fått så kan man ju kika på den och se vad som ev kan felas.

 

Vad är det som skall kompileras?

Är det java och inte javascript alltså?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När jag tex skriver ett program där man matar in sitt namn för att sen veta antal tecken så stängs allt ner om man skriver in ett "ö".

 

Skriver i Java och inte i javascript.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du kör i terminalen:

defaults write com.apple.screencapture type -string "png"

...blir dina skärmdumpar i png istället för tiff, så visas de i inlägget i stället för att de laddas ner

- - -

 

 

Nä, det ser ju ok ut. Men det kan ju vara terminalen som bråkar.

 

Om textfilen är rätt och du fick rätt resultat när du körde på det andra sättet, så är det nog inget fel på den.

 

I terminalens inställningar...

Kolla längst ner i Inställningarna->settings:

 

post-64246-088017600 1360902671_thumb.png

 

I rutan encodings har jag flera olika ikryssade och jag har aldrig haft några bekymmer.

 

 

Finns en sån "defaults write" du kan köra:

defaults write com.apple.terminal StringEncodings -array 4

Se om det kan hjälpa kanske.... att inmatning av t ex "Götaland" i Terminal blir fel? :unsure:

 

 

- - -

 

Vad kör/skriver du i terminal sen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick inte att kompilera din tiff-bild. :-)

Det skulle vara enklare om du bifogade källkoden så vi kan test exakt samma du använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det gick inte att kompilera din tiff-bild. :-)

Det skulle vara enklare om du bifogade källkoden så vi kan test exakt samma du använder.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...