Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Köpa Mac?


Nordan

Rekommendera Poster

Tjenare!

 

Jag funderar starkt på att köpa mig en mac.

 

Jag sysslar mycket fotoredigering samt musik. Så jag tror det kan vara en bra ide.

 

 

Frågor

 

1, Finns det ljudkort i mac-datorer som funkar med tex Cubase?

 

2, Grafikkort, måste man köpa till ett bra eller är det standard med bra grafik?

 

3, Vad är idag en så kallad "värsting" innom mac?

 

4, Finns det mycket gratisprogram till mac?

 

5, Vad rekomenderar ni för Mac?

 

Tacksam för svar :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är du stationär så är det ju iMac som gäller precis som stereotypen skriver. Annars en MBP 13" eller 15", det är smaksak.

 

Angående ljudkort, vi pratar om datorn som regerat musikindustrin väldigt länge, klart det finns ljudkort för det du kan önska :P

 

Men jag tycker du ska snacka med företag som faktiskt arbetar mot musiker/musikindustrin. Varje musikaffär med självrespekt bör kunna ge dig tips och idéer angående ljudkort och val av dator. Sen så finns det naturligtvis Apple Premium Resellers som ska kunna hjälpa dig på bästa sätt

 

Naturligtvis finns ju Apples egna butiker Apple Store i sthlm och Malmö.

 

EDIT: Är det inte speciallösningar med 3D-modeller och annat så räcker grafikkorten även i de enklaste modellerna. De klarar nog även det mer avancerade, men med bättre grafikkretsar går det naturligtvis snabbare.

 

Gott om fria alternativ finns, även programvara som faktiskt är väldigt billig. Pixelmator eller Acorn är ju två bra exempel på bra och billiga bildredigerare som är bra alternativ till Photoshop som ju faktiskt kostar fruktansvärt mycket pengar.

 

Men allt du kan göra på en Mac kan du göra på en PC också, både inom musik och bildredigering. Det handlar mest om personliga preferenser, hur man gillar att arbeta samt vad för verktyg man föredrar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4, Finns det mycket gratisprogram till mac?

 

5, Vad rekomenderar ni för Mac?

 

 

4. Ja. En hel uppsjö, och för varje köpprogram finns det alltid ett gäng gratisvarianter (olika bra). :crossfingers:

 

5. iMac i all ära, men om du vill vara så flexibel som du skriver - grafikkort/ljudkort, minnen osv.... "rekommenderar" i a f jag Mac Pro'n.

 

Nu spekuleras det om en ny modell av den under året, så om du har lite is i magen och väntar så dyker det säker upp en fräsch MacPro, när folk säljer av för de vill ha nytt-nytt-nytt :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

4. Ja. En hel uppsjö, och för varje köpprogram finns det alltid ett gäng gratisvarianter (olika bra). :crossfingers:

 

5. iMac i all ära, men om du vill vara så flexibel som du skriver - grafikkort/ljudkort, minnen osv.... "rekommenderar" i a f jag Mac Pro'n.

 

Nu spekuleras det om en ny modell av den under året, så om du har lite is i magen och väntar så dyker det säker upp en fräsch MacPro, när folk säljer av för de vill ha nytt-nytt-nytt :crossfingers:

 

 

 

OM och NÄR den nya Mac Pro kommer ...

 

Hur länge har Apple dissat och upprört alla Mac Pro köpare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Nej, köp inte. En iMac håller bara i 3 år, sen är det dags att köpa en ny för 20 lök.

 

Källa?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Mac som är 23 år, den fungerar ännu.

Fast nu är jag på gång att städa ut mina gamla macar..

 

 

post-113-006875900 1362063684_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu igen? ;)

 

 

Ja tyvärr, måste röja lite i ett rum..var tänkt som ett gästrum, nu är det ett prylrum..(frugan kallar det skräprum) :irriteradtjej:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl tillägga att LC hade hela 40 MB hårddisk :D

 

post-113-069020300 1362064849_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan väl tillägga att LC hade hela 40 MB hårddisk :D

 

post-113-069020300 1362064849_thumb.jpg

 

Ooh, en sån köpte jag. Med extra RAM. Hela 4 MB. Med lite extra tillbehör såsom SyQuest-drive och 12" 512x384 färgskärm gick kalaset på runt 22.000 kr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...