Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Moderatorernas rättigheter?


niffen

Rekommendera Poster

Nu är det tredje gången jag postar detta inlägg, Får se om det går igenom censuren denna gång.

 

Gjorde ett inlägg tidigare idag som jag fick svar på av en av våra moderatorer. Nu är det svaret borttaget/raderat. policeman.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har faktiskt ingen aning om vem det är, den som modererar borde ge dig svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste fråga.. varför undrar du över ett borttaget inlägg som nån annan skrivit?

 

Det händer då o då att det kommer in anmälningar o ibland göms vissa inlägg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hur lyder frågan exakt? Rubriken antyder ju, men kan du vara lite mer specifik, om jag får vara lite nyfiken? Som fråga till niffen alltså.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det hela var ett missförstånd.. forumet rullar nu på i fin ordning. ^_^

Nu blir man ju väldigt nyfiken ...

"forumet rullar nu på i fin ordning"? Skumt. :fundersam:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varit på Media Markt och "klämt" lite på en MBA och en Mini.

Funderar på att utnyttja deras avgiftsfria delbetalning. Inte för att jag egentligen behöver en ny dator, men det är ju ganska kul med något nytt för en gång skull.. biggrin.gif Länge sedan jag uppgraderade min dotorpark.

Frågan är Mini eller MBA?? Vad tycker ni?

Tror det handlar om ett borttappat svar på den här frågan, men jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror det handlar om ett borttappat svar på den här frågan, men jag vet inte.

 

Japp. Ett svar som anmäldes och togs bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Ett svar som anmäldes och togs bort.

Aha, en moderators svar blev anmält och togs bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag nyfiken, hur formulerar man ett svar på den där frågan så att det anmäls?

Ja, visst är det spännande!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu blev jag nyfiken, hur formulerar man ett svar på den där frågan så att det anmäls?

 

 

Ja, visst är det spännande!

 

Jo, man blir liksom nyfiken?

 

Som relativ ny medlem i forumet, iaf jämfört med många andra, så har jag slagits av att forumet hela tiden kollas upp av moderatorerna. Det tycker jag är bra och kan garantera att det inte spårar ur, som jag förstått hände i bl a den gamla nerlagda politikertråden i papperskorgen. Och det är väl främst där det kan hända? Men å andra sidan så kan jag förstå att medlemmar ibland kan känna sig styvmoderligt behandlade. Det gäller liksom att hela tiden hålla sig inom ramarna, och som sagt var det är ju bra om det inte kväver debatten på ett tråkigt sätt.

 

Ser i forumreglerna att moderatorerna har rätt att ta bort meddelanden om de exv retar upp stora delar av medlemmarna på forumet, men enligt inläggen ovanför så var det en medlem som anmälde inlägget. och då bli man ju förstås nyfiken? Vad i det inlägget skulle rendera en anmälan? och räcker det med att enbart en medlem anmäler ett inlägg om det inte påtagligt framkommer att det exv är ett diskriminerande eller ett förnedrande inlägg? I såfall så kan ju massor av inlägg raderas bara för att en enskild medlem tycker att det är så "himla skoj" att trycka på en anmälningsknapp?

 

Vem har tolkningsföreträde? Om ett inlägg utan tvekan faller under regelverket så är det ju inget att snacka om... Men ...

 

urval regler:

 

9. MacWorlds redaktion, medarbetare och utvalda moderatorer har rätt att vid behov redigera eller helt ta bort postade meddelanden. Sådant behov anses kunna uppstå om till exempel meddelandet bryter mot forumreglerna, svensk lag, eller retar upp stora delar av medlemmarna på forumet.//<br style="color: rgb(85, 85, 85); font-family: 'Lucida Grande', Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif; line-height: 18px; ">//11. Om MacWorlds redaktion, medarbetare eller utvalda moderatorer redigerar, raderar eller flyttar ett meddelande, har den postande medlemmen rätt att på förfrågan få veta varför detta gjorts.<br style="color: rgb(85, 85, 85); font-family: 'Lucida Grande', Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif; line-height: 18px; ">12. Instruktioner för specifika forum eller åtgärder (till exempel moderators tillsägelse) ska följas.//<br style="color: rgb(85, 85, 85); font-family: 'Lucida Grande', Helvetica, Arial, Verdana, sans-serif; line-height: 18px; ">//16. Detta forum är främst avsett för diskussioner om Mac, iPad, iPhone och resten av Apples produkter samt tillbehör och program till dessa. Ämnen som är utanför ämnet tillåts inom vissa gränser i avdelningen Papperskorgen, men vi förbehåller oss rätten att moderera bort inlägg och ämnen som vi bedömer inte passar på MacWorlds forum.

 

 

EDIT: som sagts på annat håll här i forumet, så är det något tjall på linjen. Rappakaljan här ovanför ska föreställa ett urval forumregler fundersam.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...
Joel Westerholm

Jo, man blir liksom nyfiken?

 

Som relativ ny medlem i forumet, iaf jämfört med många andra, så har jag slagits av att forumet hela tiden kollas upp av moderatorerna. Det tycker jag är bra och kan garantera att det inte spårar ur, som jag förstått hände i bl a den gamla nerlagda politikertråden i papperskorgen. Och det är väl främst där det kan hända? Men å andra sidan så kan jag förstå att medlemmar ibland kan känna sig styvmoderligt behandlade. Det gäller liksom att hela tiden hålla sig inom ramarna, och som sagt var det är ju bra om det inte kväver debatten på ett tråkigt sätt.

 

Ser i forumreglerna att moderatorerna har rätt att ta bort meddelanden om de exv retar upp stora delar av medlemmarna på forumet, men enligt inläggen ovanför så var det en medlem som anmälde inlägget. och då bli man ju förstås nyfiken? Vad i det inlägget skulle rendera en anmälan? och räcker det med att enbart en medlem anmäler ett inlägg om det inte påtagligt framkommer att det exv är ett diskriminerande eller ett förnedrande inlägg? I såfall så kan ju massor av inlägg raderas bara för att en enskild medlem tycker att det är så "himla skoj" att trycka på en anmälningsknapp?

 

Vem har tolkningsföreträde? Om ett inlägg utan tvekan faller under regelverket så är det ju inget att snacka om... Men ...

 

 

Med så många inlägg och trådar som vi har på det här forumet så behöver vi en del hjälp med modereringen. Jag och de andra moderatorerna är inte inne i varje tråd och läser varje inlägg. Därför finns anmäl-knappen och det enda den gör är att göra oss uppmärksamma på ett inlägg, och den som anmäler kan också lämna en kommentar på varför man anmält. Anmälningarna som kommer in handlar om allt ifrån personpåhopp och riktigt otrevliga svar till att det råkat bli en dubbelpost eller att två trådar startats om samma ämne så att de borde slås ihop. Stort och smått helt enkelt, men de är fortfarande väldigt viktiga för oss.

 

Alla anmälningar som kommer in kollar vi på, men alla anmälningar leder inte till en åtgärd när vi inte håller med om att det är ett problem eller kanske gör en annan tolkning. Om moderatorn som kollar på det är osäker på hur vi ska agera brukar vi diskutera det mellan varandra och i slutändan har vi på redaktionen sista ordet i frågan, en frihet som vi måste ta oss om vi ska kunna driva forumet. Så nej, att bara anmäla ett inlägg är verkligen ingen garanti för att det tas bort. Nu kan jag inte minnas att jag varit med om att någon gjort en massa okynnesanmälningar men om det skulle ske så skulle det snarare leda till åtgärder mot den användaren i så fall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför då blir helt sakliga inlägg raderade? Ja det finns folk som anmäler dessa!

 

Förövrigt ni har forum användarnas email. Varför inte motiviera varför de raderas till dem som skrivit dem. Ok jag förstår att det tar tid. Men skulle enkelt gå att fixa kategoriseringar på era regler och skapa snabbsvar som skickas ut. Passar ingen kategori är det ju ett tecken på att det kanske inte ska tas bort.

 

Det finns inget jag blir mer trött på är när ett inlägg tas bort när jag inte kan förstå på någotvis hur man har tänkt med den raderingen. Och sedan får inlägg ligga, som helt klart är av sådan art att de kvalificerar för en radering.

 

I dessa situationer har jag faktist funderat på att skapa ett enkelt skript som sänder inlägget på nytt när det blivit raderat. Faktiskt inte så svårt för oss macanvändare att skapa.

Jag var väldigt nära genomföra det engång, men när jag förde in kommentaren en tredje gång så fick den ligga. Skrev självklart även ett meddelande till moderatorn i dessa inlägg också. De två första anmäldes och raderades bara några minuter från att jag lade in dem.

 

 

Jag har faktiskt den känslan att någon moderator har en egen agenda. Samtidigt som det finns läsare som anmäler allt de ser.

Sedan har jag full förståelse för att vissa inlägg blir bort tagna, även ibland sådan jag själv skrivit. Det som stör mig är att det är rätt hög procent på de sakliga inläggen som blir raderade.

 

 

Men egentligen, det finns bättre sätt att hantera detta. Gör som youtube, göm kommentarer som fått för mycket negativt feedback. Ifall någon vill läsa det kan de välja att göra så. Även irriterande när man fått ett svar på en kommentar som raderas. Jag har ju ändå fått den via bevakningen, men jag kan inte då svara denne. Värre blir det när man kan läsa svar till raderade kommentarer längre ner i tråden. Göm tråden istället vetja.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Varför då blir helt sakliga inlägg raderade? Ja det finns folk som anmäler dessa!

 

Förövrigt ni har forum användarnas email. Varför inte motiviera varför de raderas till dem som skrivit dem. Ok jag förstår att det tar tid. Men skulle enkelt gå att fixa kategoriseringar på era regler och skapa snabbsvar som skickas ut. Passar ingen kategori är det ju ett tecken på att det kanske inte ska tas bort.

 

Det finns inget jag blir mer trött på är när ett inlägg tas bort när jag inte kan förstå på någotvis hur man har tänkt med den raderingen. Och sedan får inlägg ligga, som helt klart är av sådan art att de kvalificerar för en radering.

 

I dessa situationer har jag faktist funderat på att skapa ett enkelt skript som sänder inlägget på nytt när det blivit raderat. Faktiskt inte så svårt för oss macanvändare att skapa.

Jag var väldigt nära genomföra det engång, men när jag förde in kommentaren en tredje gång så fick den ligga. Skrev självklart även ett meddelande till moderatorn i dessa inlägg också. De två första anmäldes och raderades bara några minuter från att jag lade in dem.

 

Jag har faktiskt den känslan att någon moderator har en egen agenda. Samtidigt som det finns läsare som anmäler allt de ser.

Sedan har jag full förståelse för att vissa inlägg blir bort tagna, även ibland sådan jag själv skrivit. Det som stör mig är att det är rätt hög procent på de sakliga inläggen som blir raderade.

 

Men egentligen, det finns bättre sätt att hantera detta. Gör som youtube, göm kommentarer som fått för mycket negativt feedback. Ifall någon vill läsa det kan de välja att göra så. Även irriterande när man fått ett svar på en kommentar som raderas. Jag har ju ändå fått den via bevakningen, men jag kan inte då svara denne. Värre blir det när man kan läsa svar till raderade kommentarer längre ner i tråden. Göm tråden istället vetja.

 

Jag känner inte till att sakliga inlägg skulle bli raderade, annat än om någon skulle gjort ett misstag. Den enda gången det skulle kunna hända är om en tråd börjar spåra ut med mycket tjafs, då kan vi behöva ta bort även några inlägg som egentligen inte bryter mot reglerna eftersom att de utan resten skulle hamna helt utan sammanhang. En sådan åtgärd åtföljs alltid av ett inlägg i tråden med en förklaring till varför inlägg försvunnit.

 

Det finns dock absolut tillfällen då användaren vars inlägg vi tagit bort inte håller med oss om vårt beslut, men det kan inte bli avgörande ifall vi ska ta bort ett inlägg eller inte.

 

Men om du känner att du har blivit orättvist behandlad kollar jag gärna på det, jag har tillgång till historiken så det är inga problem att kolla även på inlägg som modererats. Och i motsatta fallet, att du ser inlägg som borde tas bort, anmäl dem då och motivera varför du inte tycker att de ska ligga kvar. Det är bästa sättet att göra oss uppmärksamma på det.

 

Och jag ber dig låta bli att skapa ett skript som postar om inlägg som blivit borttagna, det kan vi som du säkert förstår inte tillåta. Jag förstår inte varför du skulle göra det heller, mer än för att sabotera. Då är det bättre att du antingen kontaktar moderatorn om du vet vem det är eller mig så kan vi diskutera det. Vi har i dagsläget inte en strikt policy att kontakta alla användare vars inlägg tagits bort men gör oftast det ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att alltid kommentera i tråden när och varför moderering skett ser jag som en självklarhet, men det brister här och var. Att dessutom den som raderats får ett mail eller pm om det inträffade borde också vara en självklarhet. Man kan ju inte förutsätta att personen förstår varför inlägget modererats?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...

Och jag ber dig låta bli att skapa ett skript som postar om inlägg som blivit borttagna, det kan vi som du säkert förstår inte tillåta. Jag förstår inte varför du skulle göra det heller, mer än för att sabotera. Då är det bättre att du antingen kontaktar moderatorn om du vet vem det är eller mig så kan vi diskutera det. Vi har i dagsläget inte en strikt policy att kontakta alla användare vars inlägg tagits bort men gör oftast det ändå.

 

Jag försökte förklara varför jag skulle göra så. Självfallet vet jag att det inte är något ni vill ha. Men man blir så uppretad på omotiverade modereringar. Speciellt när man inte på någotvis kan förstå varför. Och det gäller inte enbart mina egna inlägg.

Men värst av det hela är att om ens kommentar blir bortagen, så får man ingen notifikation med en kort motivering. Fick man det kunde man ju korrigera sin kommentar så den följer alla konstens regler.

 

Du bemötte inte mina förslag om hur man kunde göra istället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Joel Westerholm

Jag försökte förklara varför jag skulle göra så. Självfallet vet jag att det inte är något ni vill ha. Men man blir så uppretad på omotiverade modereringar. Speciellt när man inte på någotvis kan förstå varför. Och det gäller inte enbart mina egna inlägg.

Men värst av det hela är att om ens kommentar blir bortagen, så får man ingen notifikation med en kort motivering. Fick man det kunde man ju korrigera sin kommentar så den följer alla konstens regler.

 

Du bemötte inte mina förslag om hur man kunde göra istället.

 

Nå, vi har diskuterat lite nu och det är inte ett orimligt önskemål att vi blir bättre på att meddela användare som modererats. Om ett inlägg plockas bort på grund av övertramp av reglerna så ska användaren få ett meddelande där vi förklarar orsaken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...