Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Mini + receiver?!


TigerDejan

Rekommendera Poster

har en liten fråga till alla er som har en mac mini och kopplar in denna i er receiver som sedan är vidarekopplad till TV

hur tycker ni detta fungerar ?

tappar den bild och connection osv ? (har för mig jag läste det någonstans)

hur funkar det med surroundljud osv när man ska kolla film , ska inte vara några problem om filmen innehåller DTS exempelvis ?

 

funderar på sälja min iMac och köpa en MacMini istället.

dela gärna med er av era erfarenheter !

 

tackar ödmjukast

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hejsan!

Jag använder en mac mini mitten 2011 som jag har kopplat till min Pioneer vsx-922 via HDMI. Inga som helst problem! Bilden klockren, och ljudet fungerar bra i både DTS och Dolby Digital vid uppspelning av HD-filmer via XBMC. Har även fixat så jag styr XBMC med min logitech harmony one med hjälp av mac minins inbyggda ir-mottagare. Enligt mig helt perfekt som HTPC :) Jag har dock läst att det tydligen ska vara en del problem med just HDMI-porten på mac minin från 2012, men inget jag kan bekräfta då jag som sagt kör en 2011.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 5 months later...

Tjena!

 

Jag har exakt samma uppsättning som dig alltså mac mini 2011 och pioneer vsx 922 men får inget ljud ut från hdmi! Vad har du för inställningar på recievern och på minin eller vad har du gjort för att de ska fungera? Tacksam för svar

 

Mvh//Kevin

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tjena!

 

Jag har exakt samma uppsättning som dig alltså mac mini 2011 och pioneer vsx 922 men får inget ljud ut från hdmi! Vad har du för inställningar på recievern och på minin eller vad har du gjort för att de ska fungera? Tacksam för svar

 

Mvh//Kevin

 

Menar du systemljud från OS X eller XBMC?

 

Om du kör med XBMC så måste du in i inställningarna på XBMC och ställa in att ljudet ska gå genom HDMI samt att ställa in högtalarkonfigurationen 2.0 eller 2.1.

Allt enligt utvecklarna av XBMC och att du kanske om det inte hjälper gå in i midi inställningarna på OS X och se så att rätt utgång är vald.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Har faktiskt gjort precis så enda skillnaden är att jag valt 5.1 men annars detsamma?! Hdmi kommer inte upp i midi inställningarna fast den är inkopplad?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för snabbt svar. Har faktiskt gjort precis så enda skillnaden är att jag valt 5.1 men annars detsamma?! Hdmi kommer inte upp i midi inställningarna fast den är inkopplad?!

 

Om inte HDMI kommer fram i midi-inställningarna är det kanske något fel på din kabel eller OS X.

Jag hade problem med HDMI när jag hade hörlurar inkopplade samtidigt i Mac-minin.

Något gjorde att det hindrade att hdmi upptäcktes.

Drog ur hörlurarna och startade Mac-minin så löste det sig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prövade precis pilla lite och jag får ett störningsljud i xbmc men fortfarande så hittar inte iOS hdmi mycket märkligt?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har inget systemljud heller bara de som kommer fr minin men de är ju inte till nåt?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla i Receivern så den fysiska ingången är kopplad till en logisk ingång. Alltså vilken fysiska ingång som används när du väljer "Computer" eller "DVD" eller "HDMI" eller vad det nu heter på Pioneer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du håller inne alt och klickar på lilla högtalaren i listen överst på skärmen.

Vad har du för "Enhet för utljud" ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Enhet för utljud är 'inbyggd' multiljudenhet finns där inget?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hittar inte Mac Minin din reciver.

Men om bild fungerar via HDMI så kan man kanske gissa att du har en gammal HDMI kabel som inte stöder ljud över HDMI? Eller har det fungerat förut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är märkligt för att kabeln fungerar till min ps3 med både ljud och bild?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då hittar inte Mac Minin din reciver.

Men om bild fungerar via HDMI så kan man kanske gissa att du har en gammal HDMI kabel som inte stöder ljud över HDMI? Eller har det fungerat förut?

 

Finns ingen HDMI som inte stöder ljud så det felet är det inte.

 

Jag gissar på att det är något med förstärkaren som ställer till det med kommunikationen med mac minin genom HDMI

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har den kopplad till en projektor har ja ju inte nämnt...

 

Ska inte spela någon roll utan det har jag också och använder min receiver som bildväxel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror själv mer oxå att de är nåt med stärkaren den är nyinhandlad så ja kan inte den nåt vidare!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat på det Telly82 ger förslag på i inlägg 9?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tror själv mer oxå att de är nåt med stärkaren den är nyinhandlad så ja kan inte den nåt vidare!

 

 

Förstår inte riktigt vad som menas?!

RTFM ;)

Det borde stå där.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok hur har du tänkt att din förstärkare vet vilken ingång samt utgång den ska använda?

Om du tex väljer "DVD" på din förstärkare vilken bild/ljud-ingång är inställt att kopplas ihop med det valet.

 

Jag har tex skapat ett förval som heter "Mac Mini" och ställt in i förstärkaren att ingång HDMI 1 ska användas som ingång och att ljudet ska också tas emot på den ingången.

Vet du inte hur man gör får du konsultera din manual för förstärkaren.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok ja är med!;) har använt av navigator som är en app där man ställer in allt i stärkaren men fortf inget ljud via hdmi... får väl glo vidare... tack för alla svar iaf!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är märkligt för att kabeln fungerar till min ps3 med både ljud och bild?!

Är den kopplad på samma sätt till samma ingång i samma receiver?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är den kopplad på samma sätt till samma ingång i samma receiver?

Ja den är kopplad på samma sätt fast inte till samma ingång ps3 kopplad till BD eller hdmi 4 medans minin är kopplad till DVD eller hdmi 1. Får bara brus ut från minin när ja kör xbmc frodo 12.2 så skumt?!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...