Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ett inlägg för Semmelman


snowreeler

Rekommendera Poster

Det är ju lite trist då mandelmassan är halva grejen med en semla. :(

Du får ta en kniv å peta ut hälften av mandelmassan, har du lite smakgivare kvar, inte så hemskt mycket socker kvar då, mandelmassa är ändå hälften mandel så en fjärdedel socker kvar då, du kan väl äta lite socker? Diabetiker brukar ju äta socker när de får fall... passa på käka semla när du får fall. :devil:

(skojar lite, hoppas du inte tar illa upp) Men jag lyssnar mycket på Morronpasset P3 och Hanna där är diabetiker men hon äter ju mycket godsaker hör man ofta, mer än nån annan där, så man undrar ju lite över det där, verkar inte va så farligt med socker då hon ju äter mycket godsaker och fikabröd. Så en semla då och då kan väl inte göra så mycket, eller?

 

Det är den totala mängden socker per dag som är avgörande och vilken typ av socker. Vitt socker går snabbt ut i blodet och orsakar störning på systemet. Vitt bröd är nästan samma problem. Cider och även öl går rasande fort ut i blodet och ger oönskade toppar i blodsockret. Det optimala är långsamma kolhydrater moderata mängder fördelade över det vakna dygnet. Låg och jämn blodsockerkurva is da shit. Men man måste leva också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 196
  • Created
  • Senaste svar

Kolhydrater mäts metaboliskt på två sätt, GI och GL. De är inte ekvivalenta, och vissa livsmedel som har högt GI kan ändå ha lågt GL.

 

Jag är inte så avancerad. Jag ägnar mig åt att ta bort onödigt socker, byter ut snabba kolhydrater mot långsammare och försöker äta fem gånger om dagen med lagom intervaller. Tre riktiga mål och två mellanmål. Att äta mindre och oftare är lika viktigt som vad man äter. Äter mycket mindre kött än tidigare och följdaktligen mer grönsaker. Tar också medicin som reducerar produktionen av blodsocker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...
2 timmar sedan, modEric säger:

Börjar inte trådens titel kännas lite sunkig? Det är 190+ inlägg nu. ^_^:totaltgalen:

"En tråd för Semmelman"

:)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"En semmel-mans tråd"

 

 

...å andra sidan det börja ju med ett inlägg för Semmelman, sen så är det ju 190 kommentarer om det och datt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

GW ger sig ini semmeldebatten. ^_^

 

LEIF GW PERSSON: Öppna kungens grav – rättvisa måste skipas | Leif GW Persson | Expressen

 

“För 247 år sedan, tisdagen den 12 februari 1771 skulle vår dåvarande kung Adolf Fredrik ha dött på grund av att han som avslutning på Fettisdagens middag formligen frossat i semlor.”

 

Finns några bra citat i artikeln med:

Spoiler
  • “Semlan torde på senare år vara den mest misshandlade produkten inom svensk bagerinäring ...”
    Instämmer helt! :yeahbaby:

     
  • “Hetvägg som det hette vid den här tiden.”
    Ok, för 250 år sen. :)

 

 

 

Artikeln då... Ja, det är nog mer troligt att han dog p g a några av de andra sakerna han stoippade i sig innan - t ex Ostron. Inte att leka med om de är/blir dåliga.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konditori Droppen som GW pratar om i artikeln ligger i för mig okända delar av Sundbyberg men jag har hört talas om det förut, får programmera navigatorn för att hitta dit.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vart ledig idag och inmundigat över dagen fyra stycken semlor, två som hetvägg till kvällsmål. Till lunch vart det mandel oxå i form av mandelfisk. Så mandel hela dagen. Sänker risk för hjärt å kärlsjukdomar och gör en vacker läser jag. Stämmer. :D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

17 minuter sedan, Semmelman säger:

Vart ledig idag och inmundigat över dagen fyra stycken semlor, två som hetvägg till kvällsmål. Till lunch vart det mandel oxå i form av mandelfisk. Så mandel hela dagen. Sänker risk för hjärt å kärlsjukdomar och gör en vacker läser jag. Stämmer. :D

Alltså, hör nu här, fastan började onsdagen i förra veckan. :armskeptisk::D   

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Årets första semla inmundigas idag, Wienersemla, så rackarns smaskigt det är :foralskad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Testat semlorna på Gunnarson, de är ju tipp-topp precis som alla tidigare år, de vet hur en semla ska svepas ihop, eleganta som en östermalmskärring på besök i Ringen (Skanstull - södra södermalm). Under den perfekt tillskurna hatten en lagom klick grädde fluffig som en nyfrissad östermalmspudel, fluffet döljer en precis tillräcklig mängd mjäll mandelmassa som smakar bra men inte sticker ut på nåt sätt och tar överhand, inga stora mandelbitar som riskerar spräcka några guldplomber. Som stabil grund till alltet en lagom fast bulle återhållsam med kardemumma. Perfektion ut i fingertopparna, inga stora gester eller åthävelser utan lagom och därmed lite tråkig, inga överraskningar. Men man vet vad man får, kvalitet utan humor. Ja om det inte är en ironisk blinkning till Tösse man vet ju inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 9 months later...
2018-01-29 på 19:01, Semmelman säger:

Ja jag har inga muskler kan tilläggas. Rör inte på mig i onödan. Inte varit på ett gym el liknande institution på över tretti år. Så de värden som är dåliga ovan är nog det av de skälen och inte av några semlors.

 

 

Om triglyceriderna, lite motsägelsefullt nedan, vet inte hur man ska få låga värden då??

 

Det är farligare för kvinnor än för män att ha höga triglyceridvärden och även om du äter en kost snål på fett kan dina triglyceridvärden vara höga då kroppen lätt omvandlar socker, kolhydrater, alkohol m.m. till triglycerider.

 

https://www.blodkollen.se/sv/analys/triglycerider

 

Fast förstås det kanske är semlorna som gör det då jag har låga triglycerinvärden. :D

Här kommer bättre information om triglycerider: https://medisera.se/fragor-svar/vad-ar-triglycerider/

 

God jul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...
2015-02-17 på 19:05, ronny säger:

 

 

post-154-0-94408100-1424196299_thumb.png

Semmelpremiär ikväll 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Semmeltider! En bild för Semmelman! Ett barnbarn som får semla första gången = lycka.  :w00t:

 

 

Skärmavbild 2019-02-10 kl. 10.49.02.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

8 minuter sedan, Axelman säger:

Semmeltider! En bild för Semmelman! Ett barnbarn som får semla första gången = lycka.  :w00t:

 

 

Skärmavbild 2019-02-10 kl. 10.49.02.png

Vad fint! Jättesöt och glad unge. Och bra fångat med kameran! ^_^ 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...