Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ett inlägg för Semmelman


snowreeler

Rekommendera Poster

1 st på förmiddan och 4 st hetvägg ikväll. Köpte fyra på affärn för tänkte tjejen skulle få en av dem men oss emellan så är hon en tunnis vad gäller semlor, hon mumla nånting om redan ätit, gåuppivikt och onyttigt, förstod inte riktigt vad det var på för språk, men jag fick offra mig och klämma i mig allehopa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 196
  • Created
  • Senaste svar

1 st på förmiddan och 4 st hetvägg ikväll. Köpte fyra på affärn för tänkte tjejen skulle få en av dem men oss emellan så är hon en tunnis vad gäller semlor, hon mumla nånting om redan ätit, gåuppivikt och onyttigt, förstod inte riktigt vad det var på för språk, men jag fick offra mig och klämma i mig allehopa.

För min del blev det konditoriet på hemväg från jobbet. De som säljs i affären är halva priset jämfört med det men är inte värda fjärdedelen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, en ronnad tråd till! :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För min del blev det konditoriet på hemväg från jobbet. De som säljs i affären är halva priset jämfört med det men är inte värda fjärdedelen :)

 

Beror på hur bra de görs, i den här affären görs dom av affärens bagare i dess bageri, halva priset jfm med konditorisemla men i varm mjölk så är de nästan godare än en konditorisemla som innehåller mer mandelmassa och grädde, konditorisemlan passar bättre njutas som den är med liten sked till kaffet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 st på förmiddan och 4 st hetvägg ikväll. Köpte fyra på affärn för tänkte tjejen skulle få en av dem men oss emellan så är hon en tunnis vad gäller semlor, hon mumla nånting om redan ätit, gåuppivikt och onyttigt, förstod inte riktigt vad det var på för språk, men jag fick offra mig och klämma i mig allehopa.

stackars tjej!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här blev det hembakad semmeltårta á la Kiplon till kaffet. Smaskigt god och räckte till hela gänget :)

 

För övrigt så ska eg semlan ätas som hetvägg. Det är det riktiga sättet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här blev det hembakad semmeltårta á la Kiplon till kaffet. Smaskigt god och räckte till hela gänget :)

 

För övrigt så ska eg semlan ätas som hetvägg. Det är det riktiga sättet!

vad gott :bultandehjarta:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag saknar (läs; finns inte i Sverige) är ett Holländskt bröd som heter “Paasstol” (Paas = påsk). Sett det i många olika varianter, men en rätt slät typ vetebrödliknande. Ett par f d grannar till mig som är fr Holland hade alltid med sånt upp.

kerststol.jpg

https://duckduckgo.com/?q=!gi+paasstol

I a f det är som en lång limpa, och genom hela brödet är en kärna av mandelmassa. Man skär skivor av det som vanligt och strör lite florsocker på. :ThumbsUp:

Är exakt hur gott som helst. Väldigt stor semmelupplevelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1 st på förmiddan och 4 st hetvägg ikväll. Köpte fyra på affärn för tänkte tjejen skulle få en av dem men oss emellan så är hon en tunnis vad gäller semlor, hon mumla nånting om redan ätit, gåuppivikt och onyttigt, förstod inte riktigt vad det var på för språk, men jag fick offra mig och klämma i mig allehopa.

Yo baby! :galetglad:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, en ronnad tråd till! :lol:

Vaddå ronnad? Det är semmeldags en gång om året...... ( i alla fall för oss normala... :totaltgalen: )

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En sak jag saknar (läs; finns inte i Sverige) är ett Holländskt bröd som heter “Paasstol” (Paas = påsk). Sett det i många olika varianter, men en rätt slät typ vetebrödliknande. Ett par f d grannar till mig som är fr Holland hade alltid med sånt upp.

 

kerststol.jpg

 

https://duckduckgo.com/?q=!gi+paasstol

 

I a f det är som en lång limpa, och genom hela brödet är en kärna av mandelmassa. Man skär skivor av det som vanligt och strör lite florsocker på. :ThumbsUp:

 

Är exakt hur gott som helst. Väldigt stor semmelupplevelse.

Ser ut som den stolle jag alltid bakar vid jul enligt tyskt recept.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vaddå ronnad? Det är semmeldags en gång om året...... ( i alla fall för oss normala... :totaltgalen: )

En? Tusan också, då har jag gjort slut på semmeldagserna för den närmaste tioårsperioden :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Måste skamset meddela att jag glömt hela semmelgrejen. Brukar ju alltid baka en bunt semlor lagom till fettisdagen men i år har det fallit bort.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 10 months later...

I min stad läste jag nån bagare som hade gjort i år en nutellasemla med nutella istf mandelmassa, å lite choklad, det skulle jag kunna tänka mig vara alla fall lite gott, ingen regelrätt semla, en avart, men gott kanske ändå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...