Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern skärm = långsam dator?


PoorCadaver
 Share

Rekommendera Poster

Tja!

 

Har upptäckt tendenser av att min MBP blir fruktansvärt långsam när jag har en extern skärm ikopplad. Luckan stängd eller öppen spelar ingen roll. Kan det vara fel på mitt grafikkort?

 

Tack för svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 4 GB RAM (2x2 GB), men han i den tråden hade bara 2 GB och verkade inte helt hundra på att det gick långsammare. Jag har mer ram men det är hur tydligt som helst att det är segare med skärmen ikopplad.

 

Jag har tänkt uppgradera till 8 GB ram (skadar aldrig), så kanska kan det lösas då, men det dröjer ett litet tag innan jag har möjlighet att göra det. Skulle gärna höra från andra som har haft liknande upplevelser.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har 4 GB RAM (2x2 GB), men han i den tråden hade bara 2 GB och verkade inte helt hundra på att det gick långsammare. Jag har mer ram men det är hur tydligt som helst att det är segare med skärmen ikopplad.

 

Jag har tänkt uppgradera till 8 GB ram (skadar aldrig), så kanska kan det lösas då, men det dröjer ett litet tag innan jag har möjlighet att göra det. Skulle gärna höra från andra som har haft liknande upplevelser.

 

 

vad är det för skärm? dåliga drivrutiner?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gammal Smamsung SyncMaster 19". Har inga drivrutiner installerade, trodde inte de gjorde någon skillnad...?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det behövs inga drivrutiner för en skärm. Inte mer än att man kan läsa in en fil som tar om korrekt modellnamn samt upplösningar. Men det är inte en drivrutin.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...
PoorCadaver

Hej igen!

 

Förlåt SirKnasen, hade helt missat ditt sista inlägg!

Med långsam menar jag att den tar väldigt väldigt väldigt lång tid på sig att göra saker som borde gå blixtsnabbt, som att öppna Finder eller en ny flik i Chrome eller liknande. Dessutom rusar fläkten som om datorn gjorde något extremt krävande fast den egentligen bara gör något banalt.

 

Det är en MacBook Pro 13" late 2011. Nu är den uppgraderad till 8 GB RAM (2x4GB). Har visserligen inte testat sedan jag uppgraderade så det ska jag göra.

 

Men tills dess, inga andra idéer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör en säker start och starta sedan om som vanligt innan du testar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Märker inte någon skillnad på extern skärm i eller urkopplad på min MBP 2012 med 4Gb RAM. Inte heller på min MB från 2006 med 4Gb RAM.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, märks det skillnad på snabbheten på datorn för att du har en extern skärm inkopplad så är något knasigt. Det ska inte överhuvudtaget märkas. Med tanke på att du beskriver att datorns fläktar rusar så gissar jag på att felet ligger i den.

 

Provat återställa PRAM samt SMC?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PoorCadaver

Nej, hur gör man det och varför?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, hur gör man det och varför?

 

Det står i de dokument som du får upp när du klickar på de länkar som matten postade. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har nog sett något liknande fall där felet låg i kabeln till skärmen, kan vara värt att prova. Har du någon annan kabel eller extern skräm att prova med?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

PoorCadaver

Ingen annan skärm, men kanske annan kabel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 years later...

Väcker denna gamla tråden, jag har en mackbook Pro 13 med 16gb minne från 2020 den med fyra thunderbolt portar.

Jag har precis köpt en 4k extern skärm och allt funderar jätte bra tills jag går in på Pinterest då går det så extremt segt, jag använder Pinterest extremt mycket till att få inspirations boards. jag har kör med en displayport till USB-C sladd som ska klara 60HZ. När jag ändrar upplösningen till 2304 x 1296 och väljer 30hz så går det lite bättre, annars brukar jag använda 2560 x 1440 i upplösning då är storleken på allt helt perfekt.

Innan jag byte till displayport så använde jag HDMI till en dongel och hade samma problem. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En snabb Googling visar att segt Pinterest är inte ovanligt. Här en sammanställning att titta närmare på:

 

Why does pinterest load slowly?
You could be using the wrong browser or your browser needs to be updated. 
— Pinterest supports Chrome, Firefox, Safari and Internet Explorer 10+. They don't support Internet Explorer 7.0-9.0 or any other browser.
— Check to see if you need to update your browser to the latest version.
You might need to clear your cache and cookies.
Ad blockers and anti-tracking extensions (e.g. Adblock and Ghostery) conflict with Pinterest.
— You can turn off extensions or use Incognito mode.
Javascript is disabled or you don’t have it.
— Most of Pinterest runs on Javascript.
Slow internet connection.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Glömde skriva, självklart har jag googlat en del innan jag skrev mitt inlägg, jag har testat att köra Safari och Chrome utan tillägg.

Det konstiga är att om jag flyttar t.ex. Safari till den bärbara skärmen så flytter den på utan problem, den segar bara när den används i den externa skärmen. 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sammanställning av åtgärder när datorn krånglar:

 

Säker start - lätt städning som fixar småstrul. Åtgärd No1 om Macen inte är sig lik.

 

1. Håll ner Shift och starta om eller upp datorn tills du ser förloppsindikatorn.

2. Låt datorn jobba klart.

3. Logga in.

4. Starta om som vanligt.

 

 Återställa NVRAM - löser småbuggar gällande inställningar typ klocka

https://support.apple.com/sv-se/HT204063

 

Återställ SMC - löser problem med hårdvarukrets som sköter fläktar, av/på, batteriladdning mm

https://support.apple.com/sv-se/HT201295

Redigerad av Axelman
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...