Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisk surrar konstant.


lofving

Rekommendera Poster

Hej. Som rubriken lyder så snurrar min hårddisk konstant. Det startade helt plötsligt och jag har haft den inlämnad på service, vilket inte gav någonting. De hade testat hårdvaran och inte hittat något fel. Jag har själv testat att rensa allt och installera om hela datorn, men hårddisken snurrar fortfarande.. Vad kan det bero på? Tidigare har den varit helt tyst när jag inte har i gång något program.

 

Simon

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Konstigt, säker på att det är hårddisken och inte fläkten?

Öppna aktivitetkontrollen, finns i program --> verktygsprogram.Nederst i programmet finns olika flikar, klicka på hårddiskaktivitet.Där kan du se om disken skriver/läser och även historik...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du OS X 10.6 eller senare så sätts vila för din hårddisk till aldrig, dvs 0 för disksleep.

 

Öppna Terminal.

Klistra in:

 

sudo pmset disksleep 30

 

Ange ditt lösenord efter prompten, vilket inte syns i klartext. Ändra 30 till ett annat tal om du vill - avser antal minuter tills hårddisken går i vila om det inte förekommer någon aktivitet.

 

Kontrollera nu tiden för disksleep med:

 

pmset -g

 

i Terminal.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Konstigt, säker på att det är hårddisken och inte fläkten?

Öppna aktivitetkontrollen, finns i program --> verktygsprogram.Nederst i programmet finns olika flikar, klicka på hårddiskaktivitet.Där kan du se om disken skriver/läser och även historik...

 

Nej, den skriver/läser inte något speciellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en Seagate 3TB 3,5" SATA hårddisk i ett externt kabinett. Den surrar också mer eller mindre konstant.

Bzzzzzzzzzzzzzzzz låter den. Vet inte varför. När den vilar är den tyst. Men för det mesta när den är igång så surrar den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...