Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur för jag över kontakter från en Nokia till min iPhone?


Macfan

Rekommendera Poster

Hej,

Nu sitter jag riktigt i klistret och hittar ingen bra tråd i ämnet.

Jag vill föra över mina kontakter (helst SMS också) från en Nokia 1208 till min iPhone5.

Att lägga över dem på simkortet i Nokian och flytta kortet går inte eftersom det är olika kort.

Hur gör jag? Något (eller flera) bra tips mottages med stoor tacksamhet.

Det mest uppenbara, att skriva in dem manuellt har jag klurat ut alldeles själv men det vill

jag försöka undvika.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Importera adresserna från din Nokia till datorn med Nokias programvara. Sedan kan du importera till Adressboken och synka via iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Importera adresserna från din Nokia till datorn med Nokias programvara. Sedan kan du importera till Adressboken och synka via iTunes.

 

Det var precis så jag gjorde. Problemet med Nokias programvara är att det kör på Windoze. :bla:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Plattformen är inget problem eftersom jag har både PC och Mac i flera olika varianter, snarare tvärt om då det ger mig fler möjligheter.

Haken är bara att vilken metod jag än försöker med så stupar det alltid på någonting.

1. Alla mina enheter kan prata med varann via BT men inte iPhonen. Den meddelar bara att den andra apparaten inte stöds. Och de andra säger samma sak om iPhonen. Alla hittar Iphonen men ingen kan ansluta till den med motiveringen att "den inte stöds".

2. Ansluter jag iPhonen till Macen via USB så går det inte beroende på att jag har för gammal iTunes-version och en senare går inte att köra på Leopard som jag har.

3. Försöker jag via iTunes i Windows så så tar det stopp för att Outlook behövs och den har jag inte. Det är länge sedan man fick med den i Office-paketet.

4. Har testat med iSync men den kan inte ansluta till iPhonen som den i.o.f.s. hittar.

5. Har exporterat ut kontakterna som .vcf-filer från Nokian. Tänkte jag kunde gå via iCloud på något sätt men att importera dessa filer dit går inte då iCloud vägrar att ta emot dem med hänvisning till något fel på dem.

 

Nu har jag hållt på i tio timmar och hur jag än gör så slår det stopp någonstans. Jag är en dumenvis fan och har gett mig tusan på att fixa saken men det börjar luta åt att ta en dag ledigt och skriva in allt för hand. Ha ha! det var ju inte så det var tänkt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

5. Har exporterat ut kontakterna som .vcf-filer från Nokian.

 

Importera .vcf-filerna till "Adressbok" och synka sedan iFånen i iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Importera .vcf-filerna till "Adressbok" och synka sedan iFånen i iTunes.

 

 

Det är en av de saker som inte funkar därför att det p.g.a. den gamla iTunes-versionen inte går

att ansluta Fånen till Macen.

Men om jag nu gör allt helt och hållet i Windowsmijö då? Testar

iCloud igen och importerar filerna dit först för att sedan synka dem med Fånen. Tji, det går inte,

precis som på Macen säger iCloud ifrån och påstår det är något fel på .vcf-filerna.

Då kollar jag dem genom att importera dem till Windows adressbok och då visar det sig att

det bara är namnen som kommer med i posterna. Inga nummer. Men i adressboken på Macen

finns numret med och det är samma filer som är importerade dit. En export från Macens adressbok

till .VCF-format och import till Windows adressbok ger samma resultat. Det följer inte med något

telefonnummer. Att ladda upp filerna på Google låter sig heller inte göras då det där bara verkar

gå att ladda upp kontakter från något epost-program.

 

Nu ser jag bara två möjligheter: Det hårda manuella sättet eller en uppgradering av Mac OS.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur många kontakter du har men nog hade du väl hunnit knappa in dem för hand i icloud på 10 timmar? :)

Det gjorde jag iaf. Men jag hade iofs bara 10-20 stycken.

 

Det finns ytterligare en lösning annars men då måste du skaffa ett goggle konto och lägga in dina kontakter där. sen kan du synka ditt google konto till telefonen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu vet jag inte hur många kontakter du har men nog hade du väl hunnit knappa in dem för hand i icloud på 10 timmar? :)

Det gjorde jag iaf. Men jag hade iofs bara 10-20 stycken.

 

Det finns ytterligare en lösning annars men då måste du skaffa ett goggle konto och lägga in dina kontakter där. sen kan du synka ditt google konto till telefonen.

 

Kanske hade jag gjort det på 10 timmar det är strax under 200 st. och det är bara tel.numren som är intressanta. Men nu är jag en ovanligt envis fan och ger mig inte förrän alla möjligheter är uttömda. Visst, jag har nog tappat en del i tid på denna egenskap under åren men också lärt mig en hel del.smile.gif

 

Googlekontot funkar inte därför att det, vad jag kan se, inte finns möjligheter att importera -.vcf eller .csv-filer. Dessutom är de jag exporterat från Nokian något fel på. Det är därför iCloud inte vill ta emot dem.

 

Så, i morgon blir det nog ändå till att dra handtrallan.

 

Tack alla för ert engagemang ändå!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Kanske hade jag gjort det på 10 timmar det är strax under 200 st. och det är bara tel.numren som är intressanta. Men nu är jag en ovanligt envis fan och ger mig inte förrän alla möjligheter är uttömda. Visst, jag har nog tappat en del i tid på denna egenskap under åren men också lärt mig en hel del.smile.gif

 

Googlekontot funkar inte därför att det, vad jag kan se, inte finns möjligheter att importera -.vcf eller .csv-filer. Dessutom är de jag exporterat från Nokian något fel på. Det är därför iCloud inte vill ta emot dem.

 

Så, i morgon blir det nog ändå till att dra handtrallan.

 

Tack alla för ert engagemang ändå!

 

Ja jo VCF verkar inte vara ngn gemensam standard så de kan se ut lite som helst verkar det som.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en av de saker som inte funkar därför att det p.g.a. den gamla iTunes-versionen inte går

att ansluta Fånen till Macen.

...

 

Nu ser jag bara två möjligheter: Det hårda manuella sättet eller en uppgradering av Mac OS.

 

Vad kör du för version av iTunes?

Vad kör du för version av Mac OS X?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad kör du för version av iTunes?

Vad kör du för version av Mac OS X?

 

Står längre upp att han kör leopard så han kan bara köra äldre version av itunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Köp ett nano-sim adapter, stoppa in nya kortet+adaptern i Nokian, för över dina kontakter på kortet, sen kan du stoppa in kortet i iPhone 5, för över dina komtakter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var precis så jag gjorde. Problemet med Nokias programvara är att det kör på Windoze. :bla:

 

Nokia har mjukvara för Mac också, men den Nokia modell vi talar om här är för gammal - Nokia har ingen support på den längre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1. Alla mina enheter kan prata med varann via BT men inte iPhonen. Den meddelar bara att den andra apparaten inte stöds. Och de andra säger samma sak om iPhonen. Alla hittar Iphonen men ingen kan ansluta till den med motiveringen att "den inte stöds".

 

Iphone har inte en full implementation av BT; utan en begränsad.

 

2. Ansluter jag iPhonen till Macen via USB så går det inte beroende på att jag har för gammal iTunes-version och en senare går inte att köra på Leopard som jag har.

 

Då får du uppgradera operativsystemet.

 

4. Har testat med iSync men den kan inte ansluta till iPhonen som den i.o.f.s. hittar.

 

Det stämmer, därför att det är iTunes som synkar med iPhone. Inte iSync.

 

5. Har exporterat ut kontakterna som .vcf-filer från Nokian. Tänkte jag kunde gå via iCloud på något sätt men att importera dessa filer dit går inte då iCloud vägrar att ta emot dem med hänvisning till något fel på dem.

 

Det stämmer att iCloud documents inte kan synka annat än iWork, PDF och Word-dokument. VCF-filer synkas inte via iCloud. Icloud är inte en traditionell lagringsplats för filer, utan den stödjer bara filtyper som applikationer synkar via iCloud med. Alltså det är applikationsstyrt. Och det finns ingen applikation på iPhone och Mac som synkar VCF via iCloud och därför kan inte iCloud heller hantera detta filformat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Dessutom är de jag exporterat från Nokian något fel på. Det är därför iCloud inte vill ta emot dem.[/size][/font]

 

Icloud documents stödjer inte VCF-filer överhuvudtaget, så det beror inte på huruvida det är fel på dem eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Några reflektioner på en del svar och kommentarer:

"Köp ett nano-sim adapter, stoppa in nya kortet+adaptern i Nokian, för över dina kontakter på kortet, sen kan du stoppa in kortet i iPhone 5, för över dina komtakter."

Ska provas! Ser att Kjell har en ny för 30 pistoler. Då får man med uttagningsverktyget som Apple av någon outgrundlig anledning bara levererar med till vissa marknader. Inte den svenska. Funkar ju bra med ett gem också, Macvärldens standardverktyg nummer ett sedan urminnes tider,

"Nokia har mjukvara för Mac också, men den Nokia modell vi talar om här är för gammal - Nokia har ingen support på den längre."

Sorry, jag som är ute och seglar. Kollade fel kartong. Nokia 7020 ska det stå. Den har fullt stöd i både Nokia PC Suite och Nokia Suite. Skillnaden är att från det ena går det bara att exportera kontakter till .vcf-format och i den andra bara till .csv.

Någon mjukvara för Mac kan jag inte hitta på Nokias hemsida.

"Iphone har inte en full implementation av BT; utan en begränsad."

På vilket sätt är den begränsad? Alla mina enheter hittar den men kan inte ansluta och tvärt om.

I vilket sammanhang funkar det?

"Då får du uppgradera operativsystemet."

Precis det jag ville undvika så länge som möjligt. All min snart 25-åriga erfarenhet säger mig att en uppgradering av operativet alltid, utan undantag och oberoende av plattform, innebär en massa bekymmer innan allt funkar igen. Prestandaförluster är legio. Uppgradering av diverse mjukvara brukar kosta många gånger så mycket som den i.o.f.s. blygsamma operativkostnaden.

"Det stämmer, därför att det är iTunes som synkar med iPhone. Inte iSync."

Stämmer i.o.f.s. men enligt den dokumentation jag har ska iSync också kunna användas. Det är ju liksom det den är till för. Nu kan jag ju inte kolla eftersom Fånen inte går att ansluta via BT över huvud taget

"Det stämmer att iCloud documents inte kan synka annat än iWork, PDF och Word-dokument. VCF-filer synkas inte via iCloud. Icloud är inte en traditionell lagringsplats för filer, utan den stödjer bara filtyper som applikationer synkar via iCloud med. Alltså det är applikationsstyrt. Och det finns ingen applikation på iPhone och Mac som synkar VCF via iCloud och därför kan inte iCloud heller hantera detta filformat."

Kontakter ska väl kunna synkas mellan Fånen och iCloud? Under kontakter i iCloud finns importfunktion för både .vcf och .csv så då borde det i alla fall gå att importera dem dit vilket jag inte lyckas med eftersom iCloud hävdar att det är något fel på dem. Detta har jag också konstaterat då det enda program som visar .vcf-filerna riktigt är adressboken i MacOS. I inget annat sammanhang jag använt dem har de funkat. Inte ens om jag exporterar dem från adressboken.

" Icloud documents stödjer inte VCF-filer överhuvudtaget, så det beror inte på huruvida det är fel på dem eller inte."

Se min kommentar ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

På vilket sätt är den begränsad? Alla mina enheter hittar den men kan inte ansluta och tvärt om.

I vilket sammanhang funkar det?

 

Iphones bluetooth är gjort för headsets och strömning av ljud via BT. Den är inte gjord för filöverföring utan är gjord för ljud. Den kan även användas för överföring av internet, alltså delning av internet. Det är Wifi man använder på iPhone för filöverföring.

 

Stämmer i.o.f.s. men enligt den dokumentation jag har ska iSync också kunna användas. Det är ju liksom det den är till för. Nu kan jag ju inte kolla eftersom Fånen inte går att ansluta via BT över huvud taget

 

Det är genom iTunes som man styr iPhone med en Mac eller Windows-PC och du använder WiFi istället för BT. Du kan inte använda BT för det du vill göra.

Alla nyare Mac-datorer har inbyggd WiFi (Airport).

 

Du kan inte använda iSync eftersom det inte har stöd för iPhone, inte nyare iPhone. iSync är en mjukvara som Apple inte använder längre. Den försvann i Snow Leopard. Återigen - du använder för gammalt system.

 

Kontakter ska väl kunna synkas mellan Fånen och iCloud? Under kontakter i iCloud finns importfunktion för både .vcf och .csv så då borde det i alla fall gå att importera dem dit vilket jag inte lyckas med eftersom iCloud hävdar att det är något fel på dem. Detta har jag också konstaterat då det enda program som visar .vcf-filerna riktigt är adressboken i MacOS. I inget annat sammanhang jag använt dem har de funkat. Inte ens om jag exporterar dem från adressboken.

 

Du skrev inte att du använder kontakter. Du skrev "iCloud" och då tolkade jag det som att du menade iCloud documents, alltså att du lade upp filerna i iClouds synkningstjänst för dokument. Denna synkningstjänst har inte något stöd för VCF och CSV, det är inte några filer som du kan lägga upp där för att flytta mellan iCloud och datorn. Du skrev inte att du importerade VCF eller CSV utan du skrev att du lade upp filerna där. Det är inte samma sak. Om du importerar dessa i Kontakter så är de ju inte VCF eller CSV längre, utan då är det iClouds eget kontaktformat som de finns i och som synkroniseras.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

Så då var det gjort. Med hjälp av en kortadapter nanosim till minisim från Kjelle. Tid? Tja, ungefär vad som behövs för att stänga av och starta två lurar. Lite irriterande att få ge upp på det viset men går det inte så går det inte. Sen har jag lärt en hel del av er andra under resans gång och det är en god sak. Jag har också insett att jag bör titta på att uppgradera MacOS och se om det går att köra senaste ver. på min burk. Är inte så säker men då får det kanske bli en ny MacPro. Det ryktas ju om lite större förändringar snart.

Tack allihop för råd, tips och engagemang!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 6 months later...

Iphones bluetooth är gjort för headsets och strömning av ljud via BT. Den är inte gjord för filöverföring utan är gjord för ljud. Den kan även användas för överföring av internet, alltså delning av internet. Det är Wifi man använder på iPhone för filöverföring.

 

 

 

Det är genom iTunes som man styr iPhone med en Mac eller Windows-PC och du använder WiFi istället för BT. Du kan inte använda BT för det du vill göra.

Alla nyare Mac-datorer har inbyggd WiFi (Airport).

 

Du kan inte använda iSync eftersom det inte har stöd för iPhone, inte nyare iPhone. iSync är en mjukvara som Apple inte använder längre. Den försvann i Snow Leopard. Återigen - du använder för gammalt system.

 

 

 

Du skrev inte att du använder kontakter. Du skrev "iCloud" och då tolkade jag det som att du menade iCloud documents, alltså att du lade upp filerna i iClouds synkningstjänst för dokument. Denna synkningstjänst har inte något stöd för VCF och CSV, det är inte några filer som du kan lägga upp där för att flytta mellan iCloud och datorn. Du skrev inte att du importerade VCF eller CSV utan du skrev att du lade upp filerna där. Det är inte samma sak. Om du importerar dessa i Kontakter så är de ju inte VCF eller CSV längre, utan då är det iClouds eget kontaktformat som de finns i och som synkroniseras.

 

 

Iphones bluetooth är gjort för headsets och strömning av ljud via BT. Den är inte gjord för filöverföring utan är gjord för ljud. Den kan även användas för överföring av internet, alltså delning av internet. Det är Wifi man använder på iPhone för filöverföring.

 

 

 

Det är genom iTunes som man styr iPhone med en Mac eller Windows-PC och du använder WiFi istället för BT. Du kan inte använda BT för det du vill göra.

Alla nyare Mac-datorer har inbyggd WiFi (Airport).

 

Du kan inte använda iSync eftersom det inte har stöd för iPhone, inte nyare iPhone. iSync är en mjukvara som Apple inte använder längre. Den försvann i Snow Leopard. Återigen - du använder för gammalt system.

 

 

 

Du skrev inte att du använder kontakter. Du skrev "iCloud" och då tolkade jag det som att du menade iCloud documents, alltså att du lade upp filerna i iClouds synkningstjänst för dokument. Denna synkningstjänst har inte något stöd för VCF och CSV, det är inte några filer som du kan lägga upp där för att flytta mellan iCloud och datorn. Du skrev inte att du importerade VCF eller CSV utan du skrev att du lade upp filerna där. Det är inte samma sak. Om du importerar dessa i Kontakter så är de ju inte VCF eller CSV längre, utan då är det iClouds eget kontaktformat som de finns i och som synkroniseras.

Jag har gjort några försök nu att skapa csv-filer från numbers för att kunna läsa in tel nr i adressboken. Har gjort det förut men det var ganska längesedan. När jag ska öppna csv-filerna som jag ska importera får ett felmeddelande som säger att det inte är en giltig csv fil? Någon som vet varför det blir så?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...