Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dropbox verkar inte säkert!


kiplon

Rekommendera Poster

La in en fil i min Dropbox för en stund sedan, tog sedan andra datorn och öppnade Dropboxen igen. Filen fanns då inte, trots att jag sitter hemma med trådlösa nätverket, dock ligger den i Dropboxen i den dator jag satt vid när jag la in filen där???? hm,

 

OCh döm om min förvåning när jag hittar två st stora tunga filer som verkar vara vetenskapliga rapporter? Hur har dom hamnat där? kan man fråga sig. Så fjärran från mig som det bara kan vara.

 

För länge sedan så svishade det förbi några okända semesterbilder i Dropboxen också . Det här gör ju att det inte riktigt går att lita på dropbox, som jag ju gillar och använder så mycket! Är det någon av er som har råkat ut för detta nångång?

 

Mkt mysko ?! chockadskeptisk.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag litar i.o.f.s. inte på något moln alls - använder t.ex. Dropbox, men har alltid allt på egena diskar också. Att man får andras filer på sitt konto är dock en nyhet för mig - det är ju verkligen skumt och scarry :-D. Hur KAN sådant hända - det borde ju vara helt omöjligt. Jag skulle rapportera till Dropbox om jag vore du.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

La in en fil i min Dropbox för en stund sedan, tog sedan andra datorn och öppnade Dropboxen igen. Filen fanns då inte, trots att jag sitter hemma med trådlösa nätverket, dock ligger den i Dropboxen i den dator jag satt vid när jag la in filen där???? hm,

chockadskeptisk.gif

 

nja, där hade jag väl lite bråttom kanske. Nu ligger den där och den var rätt tung så det tog väl en stund.... ;)

 

Men i övrigt så är det helmysko chockadskeptisk.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

nja, där hade jag väl lite bråttom kanske. Nu ligger den där och den var rätt tung så det tog väl en stund.... ;)

 

Men i övrigt så är det helmysko chockadskeptisk.gif

Vet inte vad du har för uppkoppling... men en hel film lär ju ta ett tag att ladda upp/synka filen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag skulle aldrig lägga något jag önskar hålla privat i något moln eller lagringsmedia som inte till 100% kontrolleras av mig själv. Möjligen om jag krypterar det först. Som enda lagringsplats är moln heller inget alternativ. Tillsammans med lokal kopia samt original på datorn dock ok. Är grinig som en gammal teknikfientlig gubbe när det kommer till molnlösningar :)

 

Sedan är det ju långt ifrån allt som är så privat att det vore katastrof om det hamnade i fel dropbox.

 

Man blir ju nyfiken på om detta hänt fler.

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som kan ha skett är att du någon gång gått med på att dela t ex en mapp med en annan användare, så läggs det något i den mappen av någon av användarna som är med i den "gruppen" så dyker det automatiskt upp i samma mapp bland de övriga. Så kolla på dropbox på nätet om du delar i några "shares" eller vad det nu benämns som.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det som kan ha skett är att du någon gång gått med på att dela t ex en mapp med en annan användare, så läggs det något i den mappen av någon av användarna som är med i den "gruppen" så dyker det automatiskt upp i samma mapp bland de övriga. Så kolla på dropbox på nätet om du delar i några "shares" eller vad det nu benämns som.

 

jo, grejen är ju att jag aldrig delat någon fil i dropbox med någon annan.

 

för länge sedan, kanske förra vintern eller nåt, så svischade det under några sekunders tid några sommarsemesterfoton förbi, hann precis se dom innan dom försvann. Helmysko, och det var absolut inte mina och inga bekanta ansikten alls. Skumt!

 

Den här gången är det två filer som någon forskare från Sthlms universitet äger, hoppas han inte saknar dom??????? :) :)

 

Jag lagrar ju inget i dropbox, utan det är min mobila enhet som jag lägger in i och tar bort i, för att nå grejer oavsett vilken enhet jag har med mig och oavsett var jag är. Inga privata grejer heller, och är det nån som är intresserad av någon utredning inom offentlig sektor på sisådär 100 sidor så varsågod! :) Allt jag har där är ju i princip offentliga handlingar.... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minst sagt skumt, kört med Dropbox nu i några år och har aldrig upplevt några problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det vata det här

 

 

Create links to files and folders in your Dropbox by dragging and dropping them into the Public folder. Once there, you can create links that go to public previews of the files. Your friends and colleagues can choose to download the file or view the file in their browser. to send to anyone by pasting them into your emails, instant messages, web pages… Any method you like.

 

First, you'll have to make the file available to anyone by moving the file you want to share to the Public folder located in your Dropbox.

post-154-002811600 1359460871_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det förklarar ju inte hur han får främlingars filer i sin egen DropBox-mapp. Det finns nog ingen användarrelaterad förklaring till det - det måste vara en mycket, mycket seriös bugg i DB's server/databas/fil-system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Aldrig upplevt att det strular, kanonbra program, för mindre filer..

Lagra allt där verkar omständigare..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

tog upp frågan i forumet som en kuriosagrej!

 

Använder ju min Dropbox till att få med mig handlingar överallt, och det har aldrig funnits i min fantasi att jag exv skulle ha lagt min dagbok där - om jag nu hade någon.

 

Så det spelar mig ingen roll detta, men vore kul å veta om någon annan råkat ut för det. Och än så länge verkar jag ensam om fenomenet?

 

Nä, jag litar inte heller på moln fullt ut. Man vet aldrig vad som händer med dem, varken dom vi ser på vår himmel eller de som är i etern :)

 

Eftersom jag är en hel del insyltad i digitala utskick för förtroendevalda så är det dock lite intressant ändå, Dropbox och allehanda appar för små laptops eller iPads har under en tid varit ett sätt för exv kommuner och landsting att drastiskt sänka sina porto- och arbetskostnader för utskick. Och det är väldigt stora pengar det handlar om. Har deltagit i långa och många diskussioner med IT-folk, tjänstemän och andra förtroendevalda om vilken digital lösning som fungerar bäst - utifrån läsbarhet och användarvänlighet. Långt i från alla är ju vana dataanvändare. Individuella myndighetsärenden som ska beslutas i socialnämnder är ett exempel på attt det är långtifrån självklart med digitala utskick. Och att sända dem över molnet exv i Dropbox är ju uteslutet - vet dock kommuner där man gjort det, men tror att man numera slutat med det. Får man iaf verkligen hoppas.... ;) Ofta får man istället handlingarna på papper vid sittande bord

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tycker också detta låter väldigt märkligt. Har aldrig upplevt några sådana problem med Dropbox och har inte hört någon annan göra det heller. Känns som om Dina inloggningsuppgifter är ute på vift. ;)

 

Om man loggar in på deras hemsida, så kan man ju se historiken på vad som hänt de senaste 30 dagarna (gratisversionen) eller oändligt tillbaka (betalversionen). Finns det några raderade filer där som Du inte känner igen?

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...// Känns som om Dina inloggningsuppgifter är ute på vift. ;)

 

..//::Finns det några raderade filer där som Du inte känner igen?

 

 

/ Kiwi

 

Nja, har svårt att tänka mig att mina inlogguppgifter skulle vara ute på vift, har inga indikationer alls på att så skulle vara fallet. Om nu inte de vetenskapliga rapporterna lagts in med hjälp av mina inlogguppgifter förstås, men det tror jag nog inte. Även om det inte finns några helt säkra lösenord, så känner jag mig ändå rätt trygg med mitt. Och varför skulle en annan person hacka sig in i min dropbox och där lägga en rapport som hans namn och tillhörighet står skrivet i?

 

Nej, finns inga raderade filer som jag inte känner igen.

 

Dock har jag en mkt långsökt hypotes som går ut på att min äldsta dotter nån gång har använt min MBA utan att min vetskap, vilket jag ju tycker är helt ok. Lösen till datorn är ett inom min familj välkänt lösen. Hon bor inte hemma längre och brukar alltid ha med sig sin egen dator när hon kommer hem och hälsar på. Men vem vet kanske blev hon lite nyfiken på min smarta snygga MBA? sarcastic.gifbiggrin.gif

 

Hon är doktorand på Sthlms universitet och doktorerar på den institution som den mystiskt inlagda vetenskapliga rapporten kommer från, dock avser den något som ligger långt i från min dotters ämne. Så klart har jag frågat henne men hon har inte det, säger hon. Hon använder inte heller någon egen Dropbox.

 

Så den förklaringen verkar inte hålla!

 

Har heller aldrig delat dokument med någon via dropbox.

 

Så kufiskt är det, även om jag inte tror på tomtar och troll.... så vet man ju aldrig blink.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Logga in på dropbox.com

2) Klicka på Ditt namn uppe till höger och välj "Settings".

3) Klicka på fliken "Security".

 

Under "My devices", finns det någon enhet där som Du inte känner till?

 

Om Du klickar på "Review apps linked to your account" längst ned på sidan, finns det några appar som Du inte känner till?

 

 

/ Kiwi

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1) Logga in på dropbox.com

2) Klicka på Ditt namn uppe till höger och välj "Settings".

3) Klicka på fliken "Security".

 

Under "My devices", finns det någon enhet där som Du inte känner till?

 

Om Du klickar på "Review apps linked to your account" längst ned på sidan, finns det några appar som Du inte känner till?

 

 

/ Kiwi

 

Nej, inga okända enheter på listan. Bara mina egna

 

Och under Review apps linked to your account, så finns det en app och det är min egna 1password

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

 

Nej, finns inga raderade filer som jag inte känner igen.

 

 

 

Nu ska vi se. Jag har feber men nog är denna mening jätterolig.pompoms.gif För det första hur kan det finnas raderade filer och för det andra hur kan man känna igen det som inte finns?hihihi.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu ska vi se. Jag har feber men nog är denna mening jätterolig.pompoms.gif För det första hur kan det finnas raderade filer och för det andra hur kan man känna igen det som inte finns?hihihi.gif

 

Får väl skylla på den arla morgonstunden borstatanderna.gif

 

Krya på Dig smile.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Nja, har svårt att tänka mig att mina inlogguppgifter skulle vara ute på vift, har inga indikationer alls på att så skulle vara fallet. Om nu inte de vetenskapliga rapporterna lagts in med hjälp av mina inlogguppgifter förstås, men det tror jag nog inte. Även om det inte finns några helt säkra lösenord, så känner jag mig ändå rätt trygg med mitt. Och varför skulle en annan person hacka sig in i min dropbox och där lägga en rapport som hans namn och tillhörighet står skrivet i?

 

Nej, finns inga raderade filer som jag inte känner igen.

 

Dock har jag en mkt långsökt hypotes som går ut på att min äldsta dotter nån gång har använt min MBA utan att min vetskap, vilket jag ju tycker är helt ok. Lösen till datorn är ett inom min familj välkänt lösen. Hon bor inte hemma längre och brukar alltid ha med sig sin egen dator när hon kommer hem och hälsar på. Men vem vet kanske blev hon lite nyfiken på min smarta snygga MBA? :sarcastic:biggrin.gif

 

Hon är doktorand på Sthlms universitet och doktorerar på den institution som den mystiskt inlagda vetenskapliga rapporten kommer från, dock avser den något som ligger långt i från min dotters ämne. Så klart har jag frågat henne men hon har inte det, säger hon. Hon använder inte heller någon egen Dropbox.

 

Så den förklaringen verkar inte hålla!

 

Har heller aldrig delat dokument med någon via dropbox.

 

Så kufiskt är det, även om jag inte tror på tomtar och troll.... så vet man ju aldrig blink.gif

 

Nu har sanningen uppdagats :) Det var dottern som hade lagt de där rapporterna i min Dropbox. Jag misstänkte det redan när jag upptäckte de vetenskapliga rapporterna, men "-Nej, jag har inte lagt nåt där". svarade hon då.

 

Nu är hon hemma någon dag och jag tog upp det igen :) "- ja, men visst hade jag lagt dem där", säger hon nu med ett leende ! :) :) :)

 

Så Dropbox är nog ändå rätt tillförlitligt och säkert, men kanske inte för att lagra den privata dagboken....

 

tyckte det var viktigt att tillrättalägga uppgifterna i tråden om ut i fall att någon forumläsare börjar tveka använda Dropbox, gör inte det! Det är en bra och användbar grej!

Nu ska vi se. Jag har feber men nog är denna mening jätterolig. :pompoms: För det första hur kan det finnas raderade filer och för det andra hur kan man känna igen det som inte finns? :hihihi:

 

+1 på den :hihihi:

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra att det löste sig till sist. Förklaringen var ju också den mest logiska och det vi trodde :ThumbsUp:

 

Dock får du tala om för dottern att hon inte ska ljuga :behave::blushing: Fast hon kanske spelade modern ett spratt? :elaktflin:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Så bra att det löste sig till sist. Förklaringen var ju också den mest logiska och det vi trodde :ThumbsUp:

 

Dock får du tala om för dottern att hon inte ska ljuga :behave::blushing: Fast hon kanske spelade modern ett spratt? :elaktflin:

Ja, den lilla rackarungen :)

 

Ja, det var det jag också trodde :) Men hon såg väldigt sanningsenlig ut när jag frågade henne om detta i vintras :dumstrut:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...