Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vilket RAM-minne till 27" iMac?


Odjuret

Rekommendera Poster

En gammal tråd men jag gör ett försök och ser ifall någon svarar.

 

Ja, det är en jungel att komma underfund med RAM-minne, särskilt för en äldre Mac (enligt undertecknad).

 

Jag har en iMac (27 tum, mitten 2011) och förnärvarande har jag 4st 2GB 1333 MHz DDR3 i slottarna.

Tanken är att byta ut dem istället för att köpa en ny dator och därför vill jag ha maximum kapacitet i RAM. När jag säger maximum tänker jag närmast på 32GB om detta är möjligt?

 

Under fliken "Minne" står det att minneskortplatserna kan fyllas med typen 1333 MHz DDR3.

Förvirringen uppstod i MacWorld guiden i hur man byter minne då MHz var en annan (kommer inte ihåg exakt men det var inte 1333MHz). Spelar MHz:en ingen roll då? Eller måste jag ha 1333MHz?

 

Tar extremt tacksamt emot tips på exakta minnen som kan köpas då jag får huvudvärk av allt googlande av detta ämne.

 

Tack på förhand för kloka svar!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En gammal tråd men jag gör ett försök och ser ifall någon svarar.

 

Ja, det är en jungel att komma underfund med RAM-minne, särskilt för en äldre Mac (enligt undertecknad).

 

Jag har en iMac (27 tum, mitten 2011) och förnärvarande har jag 4st 2GB 1333 MHz DDR3 i slottarna.

Tanken är att byta ut dem istället för att köpa en ny dator och därför vill jag ha maximum kapacitet i RAM. När jag säger maximum tänker jag närmast på 32GB om detta är möjligt?

 

Under fliken "Minne" står det att minneskortplatserna kan fyllas med typen 1333 MHz DDR3.

Förvirringen uppstod i MacWorld guiden i hur man byter minne då MHz var en annan (kommer inte ihåg exakt men det var inte 1333MHz). Spelar MHz:en ingen roll då? Eller måste jag ha 1333MHz?

 

Tar extremt tacksamt emot tips på exakta minnen som kan köpas då jag får huvudvärk av allt googlande av detta ämne.

 

Tack på förhand för kloka svar!

Varför vill du ha 32 GB RAM? För i stort sett alla situationer är det onödigt, förutom om du använder Photoshop mycket. Macen går inte fortare med mer RAM. Dvs den utför inte mer arbete med mer RAM. Däremot så dröjer det längre innan den kroknar. Men mer än 16 GB RAM är till 95% onödigt för vanliga användare som inte redigerar film, ljud eller bild på proffsnivå. Lägg hellre pengarna på en SSD som sätter fem gånger högre hastighet på allt som involverar hårddisken. Det bästa är att installera en intern, men via Thunderbolt kan man köra OS X från en extern SSD.

...

Med mycket RAM och en SSD blir din 2011 klart användbar ett tag till. 2011 är inte så långt bort i prestanda jämfört med dagens iMacar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför vill du ha 32 GB RAM? För i stort sett alla situationer är det onödigt, förutom om du använder Photoshop mycket. Macen går inte fortare med mer RAM. Dvs den utför inte mer arbete med mer RAM. Däremot så dröjer det längre innan den kroknar. Men mer än 16 GB RAM är till 95% onödigt för vanliga användare som inte redigerar film, ljud eller bild på proffsnivå. Lägg hellre pengarna på en SSD som sätter fem gånger högre hastighet på allt som involverar hårddisken. Det bästa är att installera en intern, men via Thunderbolt kan man köra OS X från en extern SSD.

...

Med mycket RAM och en SSD blir din 2011 klart användbar ett tag till. 2011 är inte så långt bort i prestanda jämfört med dagens iMacar.

Först och främst ett stort TACK för infon!

Jag kör Photoshop och Illustrator ganska hårt och upplever att det går trögare och trögare.

Frilansar som illustratör så det blir att man konstant har uppe en mängd ritprogram såsom Photoshop, Illustrator, Sketchbook, Rebelle och Mischief. Inte samtidigt dock men lätt är antingen photoshop eller illustrator öppet med ett annat program.

 

Så man kanske skulle satsa på att dra upp den till 16GB och en SSD?

Såg precis en video på hur man installerar en SSD själv och det verkar ju vara hyfsat avancerat...

Så vilken SSD ska man använda om man ska köra externt via thunderbolt?

 

Tacksam för all hjälp!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Först och främst ett stort TACK för infon!

Jag kör Photoshop och Illustrator ganska hårt och upplever att det går trögare och trögare.

Frilansar som illustratör så det blir att man konstant har uppe en mängd ritprogram såsom Photoshop, Illustrator, Sketchbook, Rebelle och Mischief. Inte samtidigt dock men lätt är antingen photoshop eller illustrator öppet med ett annat program.

 

Så man kanske skulle satsa på att dra upp den till 16GB och en SSD?

Såg precis en video på hur man installerar en SSD själv och det verkar ju vara hyfsat avancerat...

Så vilken SSD ska man använda om man ska köra externt via thunderbolt?

 

Tacksam för all hjälp!

Med den beskrivningen är det bara att knö in så mycket RAM-minne det går. Mer RAM tillåter fler program att vara aktiva.

...

Eftersom du är jobbar med din Mac finns det ingen anledning att ha en extern SSD. Jag skulle föreslå att du lämnar in burken och får 1 TB Samsung 850 Evo eller 850 Pro ( bästa och snabbaste SSD just nu ) installerad så du kan ha alla dina program och filer du arbetar med på samma disk. Har du inte provat en dator med SSD kommer du att häpna hur fort allting går när det gäller starta datorn, öppna program och hantering av stora filer. Man sätter då den disk som var i datorn i ett hårddiskkabinett så du har en kopia som går att starta från och jobba från om det av någon anledning skulle strula med SSD-installationen.

...

Just den modellen du har, har möjlighet att ha två hårddiskar internt så man kan behålla original och slänga i en SSD om man vill.

...

Extern SSD

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2737465

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1579749

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

marcushedenstrom

Kolla i Activity monitor när du arbetar.

 

Om Memory pressure blir gul eller röd ofta, eller om Swap used växer så behöver du mer minne.

 

post-493-0-42912800-1468838729_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Snygga och välvårdade tips, ska kolla aktivitetskontroll när jag jobbar.

Ska satsa på att lämna in burken och fläka in SSD!

 

Tack för alla tips och råd!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...