Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dator/surfplatta och TV-avgift


Alix

Rekommendera Poster

  • Svars 1,3k
  • Created
  • Senaste svar

Jaha... jag hörde bara att de skulle börja livesända alla kanaler på nätet - inget om licenseavgifter. Jaja, då får man låta bli att kolla på nätet då. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jaha... jag hörde bara att de skulle börja livesända alla kanaler på nätet - inget om licenseavgifter. Jaja, då får man låta bli att kolla på nätet då. :)

Nej, det hjälper inte, om du kan se kanalerna på datorn så måste du betala licens, det är det som är den teknikneutrala grejen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det hjälper inte, om du kan se kanalerna på datorn så måste du betala licens, det är det som är den teknikneutrala grejen.

Då innebär det alltså att samtliga världsmedborgare då åker på att betala svensk licensavgift? (WorldWideWeb)

Bara lägga ut en kanal o ta betalt? Verkar ju praktiskt.

 

Jaja, jag slipper i a f - man betala bara 1 licens per hushåll. Har redan en. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Då innebär det alltså att samtliga världsmedborgare då åker på att betala svensk licensavgift? (WorldWideWeb)

Bara lägga ut en kanal o ta betalt? Verkar ju praktiskt.

 

Jaja, jag slipper i a f - man betala bara 1 licens per hushåll. Har redan en. :crossfingers:

Nej, svenska lagar på så vis gäller bara i Sverige. Jag drabbas inte heller, men nu är det slut att titta gratis på SVT. Om man inte bara har mobil, vill säga, då kan man fortsätta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

svt's sidastår det i a f: "Sveriges Television kommer från och med nästa månad att erbjuda SVT:s kanaler fritt över internet."

 

Låter mer som en tjänst/service man i sånt fall får ansluta sig till.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det hjälper inte, om du kan se kanalerna på datorn så måste du betala licens, det är det som är den teknikneutrala grejen.

Undrar vad som kommer räknas som kan, Räcker det att man har en gammal processor liggande i ett skåp, behövs internetuppkoppling med viss kapacitet och varför räknas en iPad som TV, men inte en iPhone? Och vad gäller för iPod touch?

Det sista i artikeln var ju luddigt, "få om ens några datorer på företag är avsedda att konsumera tv på". Spelar det någon vad vad datorn är avsedd för?

Edit: http://www.radiotjanst.se/sv/Kundservice/Vanliga-fragor-och-svar/Jag-tittar-pa-tv-pa-min-dator-maste-jag-betala-radio--och-tv-avgift/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet? Att vi har publicservice eller att publicservice ligger på nätet?

Problemet kan jämföras med att om alla som kan höra kyrkklockor eller böneutrop från en minaret skulle tvingas betala en församlingsavgift.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Problemet kan jämföras med att om alla som kan höra kyrkklockor eller böneutrop från en minaret skulle tvingas betala en församlingsavgift.

 

Det kan det inte, för du måste köpa en apparat av en specificerad typ för att se SVT. Det är frivilligt att köpa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan det inte, för du måste köpa en apparat av en specificerad typ för att se SVT. Det är frivilligt att köpa.

Och hur ser den specifikationen ut?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förstår inte varför de inte löser det med en betallösning. Tv-licensen kostar idag drygt 2.000 kr per år. Låt ett mindre utbud (motsvarande SVT-r vara gratis på nätet och låt folk betala för att kunna se hela alltet. Förslagsvis 2-300 kr/år. De som inte vill betala fulla licenskostnaden kan redan idag använda datorn eller surfplattan och på så sätt slippa avgiften. Ett antal av dessa kommer förmodligen vilja betala en mindre avgift (jämför när betalalternativ på musik kom, så minskade piratandet), vilket alltså ger ökade intäkter till Radiotjänst.

 

En annan fördel med en betallösning är att man inte retar upp fullt så många som man gör med det nuvarande förslaget.

 

Personligen skulle jag inte ha något problem med att betala några hundringar per år för att få hela utbudet i datorn/surfplattan, trots att jag redan betalar full licens för vanligt tv-tittande.

 

För övrigt antar jag att detta betyder att de löst problemen med vissa rättighetsinnehavare? I dagsläget händer det ju att man inte kan kolla på ett program i iPad, pga att rättighetsinnehavaren inte tillåter visning i mobila enheter.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Och hur ser den specifikationen ut?

 

Den står väl i lagen för när TV-avgift får/ska tas ut. Eller i lagens förarbeten.

 

Här en artikel om saken:

"Radiotjänst skriver på sin hemsida att all utrustning som är avsedd för att ta emot tv-sändningar, oavsett mottagningssätt, ska räknas som tv-mottagare. Radiotjänsts exempel är tv, digital-box, dator med tv-kort, video med kanalväljare och inspelningsbar dvd-spelare. Surfplattor och annan utrustning som saknar särskild tv-utrustning nämns för närvarande inte, medan det är klart att mobiltelefoner med internetuppkoppling inte kommer att omfattas av avgiften."

http://hd.se/inrikes/2013/01/22/svt-vill-slas-ihop-med-ur/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad är problemet? Att vi har publicservice eller att publicservice ligger på nätet?

 

Varför skall man betala tv-avgift på surfplatta och dator? Bara för att SVT får för sig att erbjuda sina tjänster via internet. Skall SVT erbjuda deras tjänster via internet så får SVT ta betalt för sina tjänster via internet, som Netflix.

 

 

 

Alltså äger man en iPad så skall man ringa upp Radiotjänst på 0771-910004 och anmäla detta för att betala 2076kr/år. Kommer Ni att göra det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför skall man betala tv-avgift på surfplatta och dator? Bara för att SVT får för sig att erbjuda sina tjänster via internet. Skall SVT erbjuda deras tjänster via internet så får SVT ta betalt för sina tjänster via internet, som Netflix.

 

Alltså äger man en iPad så skall man ringa upp Radiotjänst på 0771-910004 och anmäla detta för att betala 2076kr/år. Kommer Ni att göra det?

 

Tillhör du de 3% av Sveriges hushåll som uppger att de inte har en TV?

 

Det är dessutom inte SVT som bestämmer. Det gör Riksdagen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det kan det inte, för du måste köpa en apparat av en specificerad typ för att se SVT. Det är frivilligt att köpa.

 

 

 

Frivilligt att köpa?

 

Köper man en iPad så betyder det automatiskt att man skall titta på statlig tv. Eller så köper man en iPad för att läsa böcker, email eller spela.

 

Köper man en tv så betyder det automatiskt att man skall titta på statlig tv. Eller så spelar man Xbox, PS3, ser på Blu-ray/DVD.

 

Köper man en dator så betyder det automatiskt att man skall titta på statlig tv. Eller så spelar man spel, kollar bloggar, forum, email, ett arbetsverktyg osv.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen tjänst jag beställt eller vill ha! SVT äger inte tekniken och kan inte ta betalt för den!

 

Ska jag behöva betala ett gymkort på Sats e.d. även fast jag inte tränar där, bara för jag har träningskläder hemma i garderoben?

 

:armskeptisk:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Frivilligt att köpa?

 

Köper man en iPad så betyder det automatiskt att man skall titta på statlig tv. Eller så köper man en iPad för att läsa böcker, email eller spela.

 

Köper man en tv så betyder det automatiskt att man skall titta på statlig tv. Eller så spelar man Xbox, PS3, ser på Blu-ray/DVD.

 

Köper man en dator så betyder det automatiskt att man skall titta på statlig tv. Eller så spelar man spel, kollar bloggar, forum, email, ett arbetsverktyg osv.

 

Japp. Sådan har lagen varit sedan 2006 eller 2007. Du är skyldig att känna till alla Sveriges lagar. Och därmed vet du alltså vilka konsekvenser ditt köp kan få. Och du har ändå (tydligen) köpt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är ingen tjänst jag beställt eller vill ha! SVT äger inte tekniken och kan inte ta betalt för den!

 

Det är inte heller SVT som tar betalt. Det är Riksdagen (genom AB Radiotjänst).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Japp. Sådan har lagen varit sedan 2006 eller 2007. Du är skyldig att känna till alla Sveriges lagar. Och därmed vet du alltså vilka konsekvenser ditt köp kan få. Och du har ändå (tydligen) köpt.

Jag är en del av där 3 % och min dator eller iPad är inte köpt för eller avsedd för att ta emot tv-sändningar. Att SVT har utvecklat tjänster för en viss apparat som möjliggör mottagande av tv-sändningar betyder inte nödvändigtvis att apparaten är avsedd för det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag är en del av där 3 % och min dator eller iPad är inte köpt för eller avsedd för att ta emot tv-sändningar. Att SVT har utvecklat tjänster för en viss apparat som möjliggör mottagande av tv-sändningar betyder inte nödvändigtvis att apparaten är avsedd för det.

 

Nej, det är litet som att det säljs bilar i Sverige som kan köra MYCKET fortare än den högsta hastighetsgränsen, alltså KAN användas till "mer" än vad de köpts för.

 

Men din apparat KAN användas för att se SVT och då ska du betala, säger Riksdagen. Så då har du två val: Gilla läget eller låta bli att köpa. Välkommen till den grymma verkligheten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det är litet som att det säljs bilar i Sverige som kan köra MYCKET fortare än den högsta hastighetsgränsen, alltså KAN användas till "mer" än vad de köpts för.

 

Men din apparat KAN användas för att se SVT och då ska du betala, säger Riksdagen. Så då har du två val: Gilla läget eller låta bli att köpa. Välkommen till den grymma verkligheten.

Fel. Gilla läget eller sälja.

Att verkligheten är grym är ju inget nytt, har något med det här att göra?

 

 

Edit: Om en tandställning i rätt dimension hamnar i svängning för nära Kaknästornet, så ska alltså ägaren betala tv-licens?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Edit: Om en tandställning i rätt dimension hamnar i svängning för nära Kaknästornet, så ska alltså ägaren betala tv-licens?

 

Du får nog ta och läsa på litet mer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...