Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Dator/surfplatta och TV-avgift


Alix

Rekommendera Poster

Riksdagen binder ris åt egen rygg här. Man skulle ha gått på det förslag som väcktes förra året, att införa en skatt istället för denna licensavgift. Bäst vore ett system med betala-för-det-du-ser. Ekonomiskt sett den sämsta lösningen för staten men för folk och byråkrater är det betydligt bättre. Då får man kvitto på hur många som egentligen ser på SVTs olika kanaler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • Svars 1,3k
  • Created
  • Senaste svar

Är min filserver utan skärm, h264-avkodare eller flash avsedd för att ta emot tv-sändningar?

Det är en fullvärdig och helt normal dator i övrigt men ingen skärm eller "normalt" operativsystem. Sköts med terminalgränsnitt via nätverket till tex min telefon.

 

Om inte, blir den det ifall jag lägger inte en h.264-mottagare?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om man ska tro GP så är det inget nytt, surfplattor (och annat) har krävt licens sedan 2006.

Fast det där med "avsedd för" bör väl kunna tolkas som att en maskin avsedd för bankbetalningar och epost slipper licens, även den kan användas för tv-mottagning?

http://www.gp.se/nyheter/sverige/1.1237241-tv-avgift-aven-pa-surfplattan

 

Radiotjänst ringde mig nyligen och frågade först om jag hade TV (nej) och sedan om jag hade DVD, jo, jag har gott om filmer på DVD, svarade jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som det hänger lite löst det där med avgift, och "hur avgiften ska konstrueras". Så sista ordet lär nog inte vara sagt än. :crossfingers::yeahbaby:

 

Men Eva Hamilton, SVT:s vd och också styrelseordförande i Radiotjänst, försäkrar att SVT inte kommer att börja kartlägga surfplatte- och datoranvändare.

 

– Nej, nej, och Radiotjänst kommer inte att göra det heller. De kommer att hålla en låg profil när det gäller mobiler och datorer i väntan på att få en slutgiltig bestämmelse om hur avgiften ska konstrueras. De kommer inte att beivra dig i väntan på en ordentlig lösning på det här, säger hon till TT.

 

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/teknik-och-telekom/lasarna-rasar-mot-tv-avgift-for-datorn_7849104.svd

 

 

Blir ju inte så kul för studenter som idag väljer bort TV för att de inte har råd. :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det här är ju olösligt problem, det enda raka är att dra in det genom inkomstskatten, det är precis som alla andra saker vi betalar skatt till men inte utnyttjar direkt men kanske indirekt och direkt en vacker dag, som sjukvård, brandkår, vägar, polis, försvar, tidningsstöd etc etc. Då slipper studenter betala. Och om alla betalar på skatten blir det en mindre skäligare summa per person oxå. Antingen det eller så skrotar vi SVT helt å hållet. Vi skulle väl överleva det å. Men vore inte lika bra.

 

Jag undrar hur de gör i Norge, Finland och Danmark? Och varför inte Tyskland, England och Frankrike? Nordens länder har väl statlig television alla fall eller? Och då hur gör de?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som det hänger lite löst det där med avgift, och "hur avgiften ska konstrueras". Så sista ordet lär nog inte vara sagt än. :crossfingers::yeahbaby:

 

 

 

 

Blir ju inte så kul för studenter som idag väljer bort TV för att de inte har råd. :(

 

Nej, tror inte heller att sista ordet är sagt.

 

Tycker hela tanken bygger på någon slags teknikfientlighet, i dag när fler och fler hushåll har förutom dator och TV också iPads eller surfplattor så borde Public Service, om vi nu ska ha någon sådan, finansieras via skattsedeln.

 

Det blir ju liksom löjligt om var och en ska på heder och samvete anmäla att man köpt en surfplatta när man inte har TV. Vilket ju blir vanligare och vanligare. För oss som redan betalar licens för sin TV så spelar det ju däremot kanske ingen roll eftersom en licens per hushåll räknas. MEn hela tanken har lite av ett löjets skimmer över sig...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, tror inte heller att sista ordet är sagt.

 

Tycker hela tanken bygger på någon slags teknikfientlighet, i dag när fler och fler hushåll har förutom dator och TV också iPads eller surfplattor så borde Public Service, om vi nu ska ha någon sådan, finansieras via skattsedeln.

 

Det blir ju liksom löjligt om var och en ska på heder och samvete anmäla att man köpt en surfplatta när man inte har TV. Vilket ju blir vanligare och vanligare. För oss som redan betalar licens för sin TV så spelar det ju däremot kanske ingen roll eftersom en licens per hushåll räknas. MEn hela tanken har lite av ett löjets skimmer över sig...

Nej de får komma med ngt bättre... Enklast är väl att göra det till en onlinetjänst som man kan anmäla sig till för att få se, så får man betala ngn xtra hundring el 2 per år. Eller göra som TV4 har med TV4Play Premium.

 

För miog är det helt ointressant med TV på datorn - mkt vare att jag har så kass uppkoppling. Kan inte se ett klipp på SVPplay utan att det laggar ell bli överpixlad lågkvalitet. Och DET vill man ju inte betala för direkt. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Public service behöver inkomster som gör den oberoende av staten, eftersom den ska vara oberoende av staten. Då kan man inte ha skatt i stället. Hur skattefinansierar man något som ska vara oberoende av finansiären? Det går givetvis inte. Det är därför licensen finns kvar. Den som på inget sätt tar del av teknologin som gör det möjligt att ta del av public service, behöver inget betala. Men de som faktiskt inte gör det är ytterst få, och public service kan inte fungera via pay-per-view eller liknande. Då faller det ihop som ett korthus och blir som en Stenbeckkanal, full av skit och reklam.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför bli upprörd över detta, alla som idag betalar TV-avgift berörs inte av denna nya "avgift".

 

Tycker att det är helt oK att betala för något man nyttjar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men cheferna utses väl av staten ändå så så spelar det nån jätteroll... Vi skattefinansierar mycket annat (tidningsstöd oxå) och de genomsyras inte av politisk propaganda (förutom tidningarna), vi kan ju ha en lag som säger att det som visas av statliga televisionen inte får va politiskt styrt enahanda åt nåt håll, ja som de har idag, skulle det verkligen bli nån skillnad på inslagen i Rapport beroende på hur pengarna samlas in, de, redaktionen får ju pengarna och lön ändå, hur insamlandet sker känns mer som ett tekniskt problem. Har svårt att se att det skulle bli NordKorea...

Eller? (jag vet inte bara dryftar)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Riksdagen binder ris åt egen rygg här. Man skulle ha gått på det förslag som väcktes förra året, att införa en skatt istället för denna licensavgift. Bäst vore ett system med betala-för-det-du-ser. Ekonomiskt sett den sämsta lösningen för staten men för folk och byråkrater är det betydligt bättre. Då får man kvitto på hur många som egentligen ser på SVTs olika kanaler.

 

Skatt hade ju inneburit att man fått betala fyra licenser i ett hushåll på två vuxna och två myndiga och arbetande barn, och två licenser för ett hushåll med två arbetande vuxna. På vilket sätt skulle det vara bättre än att betala en enda licensavgift för hela hushållet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatt hade ju inneburit att man fått betala fyra licenser i ett hushåll på två vuxna och två myndiga och arbetande barn, och två licenser för ett hushåll med två arbetande vuxna. På vilket sätt skulle det vara bättre än att betala en enda licensavgift för hela hushållet?

Nja, är man ensam ägare till ett hus eller boende i en lägenhet ska väl det inte vara något problem. Dessutom är det väl tänkt att man med en skatt ska ha registreringen kvar så skatten ska väl endast betalas av den enskilde eller den grupp/firma som köpt apparaten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skatt hade ju inneburit att man fått betala fyra licenser i ett hushåll på två vuxna och två myndiga och arbetande barn, och två licenser för ett hushåll med två arbetande vuxna. På vilket sätt skulle det vara bättre än att betala en enda licensavgift för hela hushållet?

Bra Anna! +1! Dessutom ska vi ha kvar public service, det blir tydligare för varje dag som går.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade vi inte haft Public Service hade jag nog aldrig tittat på TV.

Klarar inte av en kväll med enbart TV 4 eler andra "fria kanaler"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hade vi inte haft Public Service hade jag nog aldrig tittat på TV.

Klarar inte av en kväll med enbart TV 4 eler andra "fria kanaler"

Samma här, jag ser undantagsvis andra kanaler. SVT och SR är navet i min värld för att hålla mig uppdaterad om vad som händer i världen och här hemma. Så klart jag har mer djuplodande intressen, och konsulterar andra medier, särskilt via internet, men sådan ser strukturen ut för mig.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra Anna! +1! Dessutom ska vi ha kvar public service, det blir tydligare för varje dag som går.

 

 

Hade vi inte haft Public Service hade jag nog aldrig tittat på TV.

Klarar inte av en kväll med enbart TV 4 eler andra "fria kanaler"

 

Nja, handlar det bara om att slippa reklamen så kan jag hålla med er. finns det något värre än en sönderhackad film. Själv tittar jag i princip aldrig på TV, däremot ser jag ofta på Play. Tillbakalutad i sköna fåtöljen vid min iMac så får jag en helt annan upplevelse än att sitta vid vanliga TV;n. Främst är det dokumentärer och förstås, Solsidan när den gick. Och bra dokumentärer visas ju oftast av SVT, förstås... Men i sak så kan jag tycka att public service har spelat ut sin roll.

 

jag tror det är fler och fler som gör som jag? Man vill själv kunna välja när och hur och vad man vill se, man vill kunna pausa när man själv vill osv osv

Att kolla i TVtablåerna och bänka sig på ett bestämt klockslag känns passé, liksom...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... i sak så kan jag tycka att public service har spelat ut sin roll. ...

Jaså? Var kom exempelvis debatten om barnfattigdom ifrån nu senast? För att ta ett hett ämne ur högen de senaste åren. Det du skriver är bara trams. Men det är lite "inne" att racka ned på public service.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, handlar det bara om att slippa reklamen så kan jag hålla med er. finns det något värre än en sönderhackad film. Själv tittar jag i princip aldrig på TV, däremot ser jag ofta på Play. Tillbakalutad i sköna fåtöljen vid min iMac så får jag en helt annan upplevelse än att sitta vid vanliga TV;n. Främst är det dokumentärer och förstås, Solsidan när den gick. Och bra dokumentärer visas ju oftast av SVT, förstås... Men i sak så kan jag tycka att public service har spelat ut sin roll.

 

jag tror det är fler och fler som gör som jag? Man vill själv kunna välja när och hur och vad man vill se, man vill kunna pausa när man själv vill osv osv

Att kolla i TVtablåerna och bänka sig på ett bestämt klockslag känns passé, liksom...

Public service har väl inget med "att slippa reklamen" att göra. Public service är kvalitet. Har inget med bestämda klockslag och TV-tablåer att göra heller. Spelat ut sin roll? De program du nämnde ÄR ju public service!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, är man ensam ägare till ett hus eller boende i en lägenhet ska väl det inte vara något problem. Dessutom är det väl tänkt att man med en skatt ska ha registreringen kvar så skatten ska väl endast betalas av den enskilde eller den grupp/firma som köpt apparaten.

 

 

Nej nej så är det verkligen inte.

 

 

"individuell radio- och tv-avgift på 1 procent av den beskattningsbara förvärvsinkomsten för alla personer över 18 år, ersätter den nuvarande avgiften. Det betyder att om man har en inkomst på 150 000 kr så kommer man att betala drygt 1 200 kronor."

Alltså under samma tak :

1 person * 1 200kr = 1 200kr

2 personer * 1 200kr = 2 400kr

3 personer * 1 200kr = 3 600kr

4 personer * 1 200kr = 4 800kr

Istället för som det är idag 2 076kr per hushåll, inte per person över 18år med förvärvsinkomst.

På vilket sätt blir detta mera rättvist från det nuvarande system.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej nej så är det verkligen inte.

 

 

"individuell radio- och tv-avgift på 1 procent av den beskattningsbara förvärvsinkomsten för alla personer över 18 år, ersätter den nuvarande avgiften. Det betyder att om man har en inkomst på 150 000 kr så kommer man att betala drygt 1 200 kronor."

Alltså under samma tak :

1 person * 1 200kr = 1 200kr

2 personer * 1 200kr = 2 400kr

3 personer * 1 200kr = 3 600kr

4 personer * 1 200kr = 4 800kr

Istället för som det är idag 2 076kr per hushåll, inte per person över 18år med förvärvsinkomst.

På vilket sätt blir detta mera rättvist från det nuvarande system.

 

OK, då har jag missuppfattat förslaget. Synd att förslaget som förelåg inte var som det jag sett beskrivas lite varstans.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Varför bli upprörd över detta, alla som idag betalar TV-avgift berörs inte av denna nya "avgift".

 

Tycker att det är helt oK att betala för något man nyttjar

Och vi som inte nyttjar det?

(Lyssnar ibland på SR)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.




×
×
  • Skapa nytt...