Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SSD i iMac?


8090

Rekommendera Poster

Har en imac 21,5 mid2011 som jag tänkt stoppa in en ssd och ha orginal disken kvar. Jag har köpt detta http://eshop.macsale...g/DIYIM21SSD11/ dock inte köpt en ssd ännu hade tänkt mig en på ca 120gb (ej sandforce) tips?

 

Min fråga är att i filmen från owc skriver dom på slutet att om ssd är ny ska den formateras före användning och länk till http://eshop.macsale.../formatting.cfm

 

Ska jag formatera min orginaldisk som os ligger på nu innan operationen eller går det göra efter att ssd är installerad? Går det klona min hårddisk nu och köra in det i nya ssd så att jag slipper allt vad ett nyinstallerat osx innebär?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Installera SSD'n. Starta iMacen som vanligt - den kommer att föreslå att du formaterar den nya SSD - gör det. Om den inte gör det använd Skivverktyg.

Klona sedan över din nuvarande systemdisk - jag använde Carbon Copy Cloner. När det är gjort går du till Systeminställningar/Startskiva och väljer att iMacen ska startas från den nya SSD.

Starta om iMacen. Lira runt en eller två dagar och känn att allt funkar fint - formatera sedan om gammeldisken och använd den till anything.

Thats is. Man behöver inte formatera om SSD'n före man stoppar in den - jag hade inte ens möjligheter att göra den ty då måste man ha en extern vagga/hållare för den med USB eller FW.

 

iMacen blir som ny. Det finns bara ETT krux; att inte få in damm/partiklar mellan glas och LCD när man sätter ihop den :-D. Det är det svåra - allt annat är en baggis. Tycker jag.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra och snabbt svar!

 

Det var ungefär som jag trodde och nu har jag beställt en disk.

 

Inga nackdelar med att klona mot en nyinstallation?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inga nackdelar med att klona mot en nyinstallation?

 

Det beror på hur mycket "skräp" du har på din hårddisk.

Men oftast är det mycket snabbare att klona den gamla disken. Du slipper installera om vartenda program, leta upp alla serienummer och dessutom lägga tillbaka alla dina dokument, bilder och annat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En till fudering har alla prylar nu och ska ta och operera i imacen nu :totaltgalen: Det jag undrar över är när jag ska klona min disk, idag är det två partitioner en osx och en data på interna hårddisken, det jag undrar om när jag ska klona om jag kan klona den som heter osx bara? och kunna behålla "data" som den är eftersom data partitionen innehåller mer än utrymmet på ssd.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nu är ssden monterad :galetglad: Var ganska svårt och owc sata kabel var rak i änden som monterades i moderkortet vilket inte var optimalt utan den skulle varit en 90graders vinkel på den men det gick ändå. Annars var det skärmmonteringen som var trixig men det gick bra och särskilt svårt var det att montera tillbaka skärmkambeln som var av modell liten. Väntar på svar på ovanstående fråga så ska jag klona och få uppleva farten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Klona på du, är bara att starta upp från din gamla systemdisk som sätts i ett externt chassi, håll ner ALT när du startar, välj disken och sen klonar du över med valfri programvara. Carbon Copy Cloner samt SuperDuper är två exempel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Resultatet blev bra och kloningen gick perfekt. En till positiv sak är att när inte den vanliga hårddisken (som jag använder till lagring nu) används så stannar den och datorn blir mycket tystare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kul att höra att det är positiva resultat. Nog så trevligt att det blir tystare eftersom en stor mekanisk komponent byts ut mot en disk helt utan rörliga delar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...