Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Macbook air, ja eller nej?


jardinz

Rekommendera Poster

Hej!

 

Det är så att jag är inne på att köpa en Macbook Air, och jag tänkte höra lite vad ni tycker osv.

 

Jag vet att storleken är svår att svara på för någon annan än mig själv, vad som är bra etc.

 

Jag har tänkt att endast surfa, kolla på film, svt-play etc koppla till TV för att kolla på film med den. Här duger väl egentligen både 11" och 13" antar jag? Jag skulle vilja fråga hur just Macbook air sköter sig när man kopplar Thunderbolt - HDMI till tvn? Fungerar det bra, kan man spela upp högupplösta filmer utan problem osv?

 

Och vad har ni för erfarenheter om 11" och 13"? har haft 13" MBP och varit sjukt nöjd med den storleken.

 

Nåväl extremt tacksam för svar om den först och främst klarar bra att spela upp filmer då den kopplas till tvn, gäller både 11" och 13" samt vad ni tycker är lämplig storlek?

Även om det är lämpligt att skaffa en Air med mina behov. Jag är grymt sugen på den då designen är helt jäkla grym!

 

Tusen tack!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gå & jämför storlek sida vid sida hos en Apple försäljare !

 

Vad det gäller Hög upplöst TV Inga problem

 

OBS ! ett gott råd välj 8Gb ( Väldigt många som ångrar sej efter BARA tagit 4Gb det ju 2013 !!! ) även om du bara ska ha den till enklare

grejer så är du framtidsäkrad !!!

 

DIFyeahbaby.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker så här att nu när den nya MBP finns så är skillnaden så liten i storlek men du får mer dator och en bättre skärm med MBP. Enda anledningen som jag ser det att ta en Air är om du ska ha en 11"

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker så här att nu när den nya MBP finns så är skillnaden så liten i storlek men du får mer dator och en bättre skärm med MBP. Enda anledningen som jag ser det att ta en Air är om du ska ha en 11"

 

Jag har ju haft den MPB som finns nu i 13" och icke retina, den var grym, då spelade jag lite från och till på den iofs, det kommer jag inte göra nu.

 

Är 11" MBA som MINI-PC att i vissa program så anpassas inte skärmen efter dem osv osv, är det något strul med att ha 11", jag menar strul som det kan vara med mini-pc?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är 11" MBA som MINI-PC att i vissa program så anpassas inte skärmen efter dem osv osv, är det något strul med att ha 11", jag menar strul som det kan vara med mini-pc?

 

Under de 2 år jag haft min 11" har jag aldrig stött på något sådant problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under de 2 år jag haft min 11" har jag aldrig stött på något sådant problem.

 

Låter väldigt betryggande! Har du 4 eller 8 GB-modellen? Kopplar du din till TV via Thunderbolt-HDMI? Isåfall hur upplever du att det fungerar?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag tänker så här att nu när den nya MBP finns så är skillnaden så liten i storlek men du får mer dator och en bättre skärm med MBP. Enda anledningen som jag ser det att ta en Air är om du ska ha en 11"

 

yeahbaby.gifyeahbaby.gifyeahbaby.gif

 

 

Ja MBP är en Bättre Dator Och framför allt går den att uppgradera ( minnen SSD Optibay )

 

DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Under de 2 år jag haft min 11" har jag aldrig stött på något sådant problem.

 

 

 

Jo jag har läst att vissa Prog är inte anpassade Air har ju så DÅLIG upplösning ! men den är ju byggd för rese användande & passar ejentligen inte lill så mycke mer !

 

DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har läst att vissa Prog är inte anpassade Air har ju så DÅLIG upplösning ! men den är ju byggd för rese användande & passar ejentligen inte lill så mycke mer !

 

DIF

 

Så mina användningsområden som kommer vara Surfa, betala räkningar, se på film i VLC ex, netflix, viaplay, skriva något ibland samt maila så bör ju en MBA fungera bra för mig? Hade som sagt en MBP innan och var sjukt nöjd men vill åt en lite smidigare bärbar men som fortfarande klarar dessa saker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo jag har läst att vissa Prog är inte anpassade Air har ju så DÅLIG upplösning ! men den är ju byggd för rese användande & passar ejentligen inte lill så mycke mer !

 

Visst passar den bra för den som är på resande fot. Själv reser jag mest mellan vardagsrum, arbetsrum och kök.

 

Jag redigerar just nu en fotobok med runt 200 bilder i (kopplad till en stor skärm) samt redigerar HD-video. Om det är att "inte duga för så mycket mer" är väl mest upp till din egen definition :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Låter väldigt betryggande! Har du 4 eller 8 GB-modellen? Kopplar du din till TV via Thunderbolt-HDMI? Isåfall hur upplever du att det fungerar?

 

Min är modell 2010 och kan ha max 4GB vilket är vad jag har.

 

Jag har aldrig kopplat in den till TV:n.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet av att koppla sin MBA till tvn mycket, och spela upp HD eller högupplöst film, via Thunderbolt. Antar att det inte spelar någon roll om det är 11" eller 13" vid det läget, så länge den "orkar" med det bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst passar den bra för den som är på resande fot. Själv reser jag mest mellan vardagsrum, arbetsrum och kök.

 

Jag redigerar just nu en fotobok med runt 200 bilder i (kopplad till en stor skärm) samt redigerar HD-video. Om det är att "inte duga för så mycket mer" är väl mest upp till din egen definition :)

 

jag har 2st Retina 15" MAX Pros MAX Ram stärsta SSDn i Tunga grejer är inte ens dom Tillräkliga ihop !!!!!!

 

Så Ingen Air är något att ha om man Redigerar osv

 

DIF biggrin.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som har erfarenhet av att koppla sin MBA till tvn mycket, och spela upp HD eller högupplöst film, via Thunderbolt. Antar att det inte spelar någon roll om det är 11" eller 13" vid det läget, så länge den "orkar" med det bra.

 

Jag har en MBA 13'' Mid 2011, 1.7 Core i5, 4GB Ram. Det brukar inte vara några problem med att spela upp filmer i 1080p.

Någon enstaka gång har det varit en liten tendens till ryckigt, men då va det en väldigt tung film som spelades upp.

 

Om du köper den senaste med 8Gb Ram så tror inte jag att du får några som helst problem med att spela upp HD filmer från den.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

jag har 2st Retina 15" MAX Pros MAX Ram stärsta SSDn i Tunga grejer är inte ens dom Tillräkliga ihop !!!!!!

 

Så Ingen Air är något att ha om man Redigerar osv

 

DIF biggrin.gif

 

Ähh, det är mer fråga om tålamod än GHz och GB. tongue.gif

 

Du får väl skaffa ett superdatorkluster, det här borde väl räcka ett tag:

 

http://www.olcf.ornl.gov/titan/

 

 

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ähh, det är mer fråga om tålamod än GHz och GB. tongue.gif

 

Du får väl skaffa ett superdatorkluster, det här borde väl räcka ett tag:

 

http://www.olcf.ornl.gov/titan/

 

 

Väntar på ABSOLUTA MAX mod av kommande PRO !

 

galetglad.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

denlillamaceniperstorp

Halloj,

mitt svar är lätt, tjejen har en air jag hade en mbp nu efter en olycka med vatten får jag en mini, men kan lätt säga att om du ska göra något annat än det du nämner just där, så ska du inte, och jag upprepar, inte ha en dator du inte kan upgradera själv, för du kommer gråta första gången du vill spela ett spel eller leka i imovie eller dylikt för du har inte ram till det, och även om nån vill prega på dig att du ska uppgradera din ram så kostar det så mycket mer än att du köper en 13" mbp och uppgraderar den själv för ynka hundra lappar själv.

 

sen å andra sidan är airen skit snygg slim the works, men den är inte värd din tid i sorg om du ska göra saker samtidigt för du kan inte ha öppet två program samtidigt det slukar ram. tyvär

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Halloj,

mitt svar är lätt, tjejen har en air jag hade en mbp nu efter en olycka med vatten får jag en mini, men kan lätt säga att om du ska göra något annat än det du nämner just där, så ska du inte, och jag upprepar, inte ha en dator du inte kan upgradera själv, för du kommer gråta första gången du vill spela ett spel eller leka i imovie eller dylikt för du har inte ram till det, och även om nån vill prega på dig att du ska uppgradera din ram så kostar det så mycket mer än att du köper en 13" mbp och uppgraderar den själv för ynka hundra lappar själv.

 

sen å andra sidan är airen skit snygg slim the works, men den är inte värd din tid i sorg om du ska göra saker samtidigt för du kan inte ha öppet två program samtidigt det slukar ram. tyvär

 

 

 

Och nästa OSX lär inte kräva mindre Ram Oftast MER !

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 2011 Macbook Air 11 tum. Den absolut minsta modellen med 2GB RAM. Fungerar hur bra som helst. Jag kan lätt använda min Air till att köra upp film till 1080p till tv:n hemma. Dock börjar fläkten gå på ganska bra, men det hörs ändå inte över ljudet från tv:n. Skärmstorleken har inte varit något problem alls och jag har till och med installerat Counter Strike Source på den och det fungerar mjukt och fint. Rekommenderar att du tar största möjliga RAM dock. 2GB är väl på gränsen till för litet.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag köpte en ny MBA 11 tum i november med 8 gig ram. Är så otroligt nöjd med den som komplement till min iMac.

SSD hdd gör väldigt mycket för prestandan. Startar snabbt och känns snabbare än iMacen på allt utom de mest krävande programmen.

Om du ska ha den som enda dator ska du nog köra på en 13 tum med ganska stor hdd och se till att stoppa i så mycket minne som möjligt, när du beställer den!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har en 11" med maxspec vilket de flesta verkar tycka är onödigt men en dator kan ju aldrig bli för snabb. Hemma kör jag den mot en Thunderbolt display som har högre upplösning än en tv. Inget problem för film och jag spelar inte på den så mycket. Det märks dock skillnad i hur grafiken flyter i Mac OS jämfört med när man sitter utan extern skärm men det blir aldrig liks illa som med Retina modellerna som ska hantera ändå högre upplösning på samma grafikchip. Hårddisken är klart långsammare än på 15" retina modellerna och det behövs inte så mycket belastning innan fläkten börjar surra. Det är fortfarande en snabbare dator än medeldaton och den är inte långsam utan hänger med bra. Färgåtergivningen på skärmen är ett större minus än upplösningen faktiskt tycker jag. Thunderbolt är lite skakigt med det kan ju inte vara någon skillnad mellan den modellen och andra Macar.

 

Prestandamässigt räcker den säkert men vill du ha det snabbaste så satsa på en annan modell. Den är sjukt bra att resa med :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla svar! Jag var igår och tog lite på dem :) och det får bli en 13" då tanken är att använda den som enda dator. Priset landar på samma ungefär som en MBP, men JAG vill ju ha air pga smidigheten och designen. Tänker jag fel där? Bör jag skaffa MBP?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla svar! Jag var igår och tog lite på dem :) och det får bli en 13" då tanken är att använda den som enda dator. Priset landar på samma ungefär som en MBP, men JAG vill ju ha air pga smidigheten och designen. Tänker jag fel där? Bör jag skaffa MBP?

 

 

 

Jag tycker att MBP är ett mycket bättre val om du ska ha den som ända dator ! Billigt att sätta i 16Gb Ram + Optibay mm

 

DIF

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tusen tack för alla svar! Jag var igår och tog lite på dem :) och det får bli en 13" då tanken är att använda den som enda dator. Priset landar på samma ungefär som en MBP, men JAG vill ju ha air pga smidigheten och designen. Tänker jag fel där? Bör jag skaffa MBP?

 

Mycket bra val. Med tanke på att jag använder min 11" MBA som huvuddator och det fungerar bättre än bra, lär du inte bli missnöjd! Finns ingen anledning att köpa en MBP (förutom uppgraderings-möjligheter) eftersom MBA har nästan exakt samma hårdvara, men i ett tunnare och snyggare skal. Ta 8GB RAM också så kommer du klara dig länge :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har en 2011 MBA 13" 4 GB för privat bruk och är sjukt nöjd. Den funkar bra till allt jag gör: bildbehandling, surf, se på film. Jag jobbar som systemutvecklare och jag skulle utan problem kunna använda den för det ändamålet också.

 

Enda anledningen som jag ser till att köpa MBP är om man har krav på en bättre skärm. Skärmen på Air är bra om man jämför med en del PC-skärmar, men Prons skärm är våldsamt mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...