Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varför sådan baksida?


Peter Westerlund

Rekommendera Poster

Peter Westerlund

Varit nyfiken ett tag nu. Någon som vet varför iPhone 5 har en baksida i både aluminium och glas? Finns det någon teknisk förklaring? Det känns som en kompromiss snarare än design, olikt Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De kan inte göra den i bara aluminium eftersom den då inte hade fungerat särskilt bra som telefon (metallen skärmar radiovågorna). Bara glas hade de ju tidigare. Antar att de kan göra aluminiumet tunnare och lättare än motsvarande glasyta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Antagligen sitter antennerna där glaset är.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Gillar inte att Apple börjat kompromissa. Om det inte går att ha heltäckt bakhölje i aluminium med antenner, då får dom väl köra glas tills dom utvecklat teknik som klarar det. Apple var kända för sin kompromisslösa design, det var därför jag konverterade till Apple. Jag kommer ha min 3GS tills dom slutat kompromissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag vet inte jag, den första iPhone:n hade ju aluminium/plast på baksidan så egentligen är ju iPhone 5 mer lik originalet än 3G/3Gs samt 4/4s ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Det är anledningen att jag inte köpte den första heller. Men Apple, främst Steve Jobs, var ju kända för sin kompromisslösa design. Kolla bara på Macbook-datorerna och jämför med konkurrenter som skär in överallt där det går. Det hade säkert Apple kunnat göra också, men har istället behållt de raka linjerna för en bättre känsla.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan i viss mån hålla med. Femman väcker inget ha-begär hos mig heller. De två fyrorna har varit ok, men jag föredrar helt klart den mer organiska formen på treorna och gamla iPod Touch. De ligger bättre i handen/fickan. Femmans skärm har dessutom ett höjd/bredd-förhållande som är allt annat än harmoniskt, och som precis gör det omöjligt för mig att nå över hela skärmen med tummen på samma hand som jag håller telefonen i.

 

Sen är det ju i och för sig inte Jobs utan Jonathan Ives som legat bakom Apples design, vilket han såvitt jag vet fortfarande gör.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gillar inte att Apple börjat kompromissa. Om det inte går att ha heltäckt bakhölje i aluminium med antenner, då får dom väl köra glas tills dom utvecklat teknik som klarar det. Apple var kända för sin kompromisslösa design, det var därför jag konverterade till Apple. Jag kommer ha min 3GS tills dom slutat kompromissa.

 

Eller varför inte plast som på treorna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Ja jag har hellre plast över hela höljet än blandade mer exklusiva material. Speciellt om det är som på 3GS, för jag tycker den telefonen ändå känns gedigen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om några år ändrar de nog design igen. Det brukar de göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om Apple hade börjat använda plast hade de kompromissat, men så länge de använder dyra och exklusiva material för en mer exklusiv känsla så anser jag att begreppet "kompromiss" känns felplacerat. Med "kompromiss" brukar man mena en billigare lösning, men Apples lösning är inte billig utan dyr och kostsam och dessutom tar tid att producera på grund av att produktionstekniken behöver vara mer exakt och finlir så iPhone 5 tillverkas långsammare än tidigare iPhones. Det kallar inte jag "kompromiss". :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Du får kalla det vad du vill, men Steve Jobs var känd för att inte kompromissa med designen. Det tidlösa utseendet. Visst är iPhone 5 snygg också. Och frågan är ju i högsta grad subjektiv. Alla har olika smak. Men jag ser glas/aluminiumet som en kompromiss i designen. Nu talar vi mest utseende. När det gäller kvalité i materialet är det säkert så att iPhone 5 vinner.

 

Men jag skulle inte tycka att en telefon skapad i rent guld var snygg heller. Exklusiv ja, men inte snygg.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte baksidan på IP5 som någon kompromiss utan som en vidareutveckling, ett nytt designkoncept kanske t.o.m....

Snygg ja absolut, och framförallt exklusiv i framtoningen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Ja det är snyggt. Ja, det är exklusivt. Ja det är ett nytt designkoncept. Men det är inte Apple.

 

Apple ska vara tidlöst, kompromisslöst minimalistiskt. Och det ska vara själva konceptet. Går man ifrån det och börjar med nya koncept så blir man istället "en bland de andra".

 

Men jag tror ändå att om dom hade kunnat hade dom haft hela baksidan i ett och samma material och färg. Och jag tycker det är mer Apple.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det är snyggt. Ja, det är exklusivt. Ja det är ett nytt designkoncept. Men det är inte Apple.

 

Apple ska vara tidlöst, kompromisslöst minimalistiskt. Och det ska vara själva konceptet. Går man ifrån det och börjar med nya koncept så blir man istället "en bland de andra".

 

Men jag tror ändå att om dom hade kunnat hade dom haft hela baksidan i ett och samma material och färg. Och jag tycker det är mer Apple.

 

Jag har läst ditt inlägg om och om igen och det enda jag kan komma fram till att dusäger mot dig hela tiden.

 

Du säger att iPhone 5 inte är Apple och du säger att det ska vara tidlöst,kompromisslöst och minimalistiskt....EXAKT vad iPhone 5 är.

 

Apple kritikerna klagar på att iPhone har förändrats för lite för att kallas evolution och du vill att den inte ska förändras alls egentligen utan att det fortfarande ska se ut som 3GS!!

 

Nä jag tycker du pratar i nattmössan och slänger dig med fina ord men inte vet innebörden av dom.

 

Inget fel på 4/4S men jämfört mot iPhone 5 är dom som tegelstenar och 3GS ska vi inte ens prata om.

 

Men att diskutera subjektiv bedömning är ganska så lönlöst eftersom det finna lika många åsikter som människor :)

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Fast vad min fråga handlade om från början var om varför Apple valt att ha både aluminium och glas på bakhöljet. Om det var av utseendeskäl eller annan anledning.

 

Och som alltid så verkar alla teorier förekomma. Och jag kan inte säga att någon har rätt, likaså kan ingen säga att jag pratar i nattmössan. Jag tycker fortfarande det känns som en kompromiss och det går inte hem hos mig. Sen vad verkliga anledningen är får jag väl inte svar på helt enkelt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Svaret: Det är så otroligt snyggt :P

 

(Och där går också svaret isär då personliga åsikter tenderar att vara olika).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den mest vettiga förklaringen måste vara att iPhone 4 i glas är en idiotisk idé. Tappa luren en gång, behöver inte ens vara högt ifrån så länge den landar fel (läs rätt?) och den spricker.

Detta har hänt mig och ALLA jag känner, man tappar telefonen ibland - så är det bara! Och att göra en telefon helt i glas, oavsett hur pass härdat det ska vara, är en jävla miss.

 

Apple hajade nog att dom bör ändra material, glas håller inte (ha!). Sen att hela baksidan inte är metall har nog att göra med antennplaceringen eller dylikt, men jag håller faktiskt med om att femman INTE är snygg. Jag hade väntat mig nåt helt annat, och hur jag än försöker så kan jag inte säga att det är snyggt. Men det är en smaksak.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Det är lite det jag menar. Jag kan förstå att glas inte är bra. Men då borde man ta fram ett material som är både tåligt och kan användas på ett snyggt sätt.

 

Sedan verkar vi ha ganska olika erfarenheter av 4an. Jag har inte själv en 4a, men alla jag känner som har den säger att det är den bästa telefon dom haft och inte har en tanke på att byta upp sig till 5an.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite det jag menar. Jag kan förstå att glas inte är bra. Men då borde man ta fram ett material som är både tåligt och kan användas på ett snyggt sätt.

 

Sedan verkar vi ha ganska olika erfarenheter av 4an. Jag har inte själv en 4a, men alla jag känner som har den säger att det är den bästa telefon dom haft och inte har en tanke på att byta upp sig till 5an.

 

Det sa jag också ända tills jag fick min iPhone 5 och insåg hur korkad den inställningen var.

Och tänker man så kanske man ska nöja sig med den första bästa telefon man hade och i mitt fall var det en Nokia 101 från 1992.

Men nu är det inte den bästa telefonen längre utan allting utvecklas precis som att iPhone 5 inte kommer vara den bästa telefonen för mig i framtiden.

 

Du klagar på materialvalet och säger att Apple skulle ha valt ett annat material men du kan själv inte säga vilket material som du anser vara bättre.

 

Det är lätt att kritisera utan att själv komma med idéer vad som kan vara/göras bättre.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är lite det jag menar. Jag kan förstå att glas inte är bra. Men då borde man ta fram ett material som är både tåligt och kan användas på ett snyggt sätt.

 

Sedan verkar vi ha ganska olika erfarenheter av 4an. Jag har inte själv en 4a, men alla jag känner som har den säger att det är den bästa telefon dom haft och inte har en tanke på att byta upp sig till 5an.

Även min 4 var bäst i världen tills jag köpte en femma. Nu är 4n tokslö, jag jämförde att läsa in aftonbladet.se med wifi och femman gjorde det på ca halva tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Lappen71: haha du är rolig du. Nej jag vet inte hur man får fram ett aluminium som klarar antennstrålningen. Jag jobbar heller inte på Apple. Men Apple skriver själva att om dom inte kan nå det dom vill åt med dagens teknik så utvecklar dom tekniken själva. Med det i åtanke undrar jag om deras största önskan verkligen var att lyckas få med både aluminium och glas på baksidan. Det verkar som jag bara är lite mer kräsen än du? Jag ber dig återgå till min ursprungliga fråga. Och svara på om du tror att Apple helst ville ha glas och aluminium på baksidan eller om dom helst önskat något som inte var möjligt med dagens teknik och dom inte klarade av att utveckla, och då blev tvungen att kompromissa. Jag har inte hört din åsikt om just det. Att du gillar iPhone 5 har gått fram ja.

 

Mattiasgbg: Kul att du är nöjd med 5an! Jag talar dock om utseendet i denna tråd. Och alla har vi olika åsikter om vad som är snyggt, och hur viktigt det är att det är snyggt.

 

Men angående trådens fråga verkar som sagt inte finnas något svar. Ingen verkar ha hört något utlåtande från Apple själva om motiveringen till iPhone 5's design på bakhöljet?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lappen71: haha du är rolig du. Nej jag vet inte hur man får fram ett aluminium som klarar antennstrålningen. Jag jobbar heller inte på Apple. Men Apple skriver själva att om dom inte kan nå det dom vill åt med dagens teknik så utvecklar dom tekniken själva. Med det i åtanke undrar jag om deras största önskan verkligen var att lyckas få med både aluminium och glas på baksidan. Det verkar som jag bara är lite mer kräsen än du? Jag ber dig återgå till min ursprungliga fråga. Och svara på om du tror att Apple helst ville ha glas och aluminium på baksidan eller om dom helst önskat något som inte var möjligt med dagens teknik och dom inte klarade av att utveckla, och då blev tvungen att kompromissa. Jag har inte hört din åsikt om just det. Att du gillar iPhone 5 har gått fram ja.

 

Hur ska jag kunna svara på det? Jag är ingen tankeläsare och som du själv skriver Apple vet inte så då kan inte jag heller veta.

Nej varför skulle du vara mer kräsen än mig? Du har bara ingen aning om hur du vill att den iPhone som du vill äga ska se ut jag gör det.

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

När du skriver att du hellre vill ha kvar 3GS som är en plastbit jämfört mot iPhone 5 och iPhone 4/4S har du per automatik diskvalificerat dig själv.

För i nästa andetag säger du att Apple har kompromissat och det har dom absolut inte gjort utan gått vidare från plasthölje-glas-aluminium.

 

Det låter som att du nog ska leta reda på en telefon från en annan tillverkare än Apple för jag misstänker att du kommer komma med samma argument att Apple kompromissar än vad dom hittar på.

För du pratar som för att du ska bli nöjd behöver Apple uppfinna ett nytt grundämne för att bygga sin telefon.

 

Så lycka till i jakten på den perfekta telefonen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...