Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan ej längre synkronisera Ical till Iphone


Lena Lindeberg

Rekommendera Poster

Lena Lindeberg

Hej,

Jag har under flera år synkroniserat mina kalendrar från Ical i min Imac till min Iphone och Ipad från.

Jag jobbar efter schema. Jag laddar ner detta schema till min Imac via Intenet som jag sedan

synkar över till min Iphone och Ipad. Obs via usb kabel.

Jag har aldrig riktigt fått det att funka trådlöst så jag har nöjt mig med att göra det

ett par ggr i månaden med kabel. Inga problem för mig.

Nu funkar detta dock inte längre.

I mina inställningar i Itunes står det nu helt plötsligt att mina kalendrar synkas

automatiskt från Itunes via WiFi. Detta funkar INTE. Det skall alltså ske automatiskt

när jag laddar min Iphone och är ansluten till WiFi men då händer inget.

Det fungerar inte heller längre via Usb kabel.

Hur skall jag göra?? Någon som vet varför det plötsligt ändrat sig utan medverkan från mig.

Jag hade Icloud ett tag för något år sedan men det kladdade bara till det för mig så det har jag

kopplat bort.

 

Mvh

Lena

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad står det gällande kalendrar under "info"-fliken för din iPhone i iTunes?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du Apple-id? I såfall har du ju möjlighet att aktivera iCloudtjänsten. Den utvecklas ju ständigt och kanske dags för ett nytt försök? Det är ju det absolut enklaste sättet att synka kalendrarna på. Och du slipper hålla på med kabel.

 

Aktivera synkningen i iMacen genom att bocka i valda tjänster under Systeminställningarna i iMacen:

post-67957-070782900 1358354013_thumb.jpg

 

 

Aktivera iPaden och iPhonen på samma sätt via Inställningar -> iCloud -> :

post-67957-068835600 1358354278_thumb.jpg

 

 

Den delen är då avklarad.

 

I calendern på datorn så behöver man bocka i enligt nedanstående:

(själv har jag lite för många aktiverade som jag nån gång har tänkt radera så bortse från antalet)

post-67957-064476300 1358354543_thumb.png

 

Bocka i på motsvarande sätt i iPhone och i iPaden.

 

I iTunes funkar det bäst om man väljer automatisk synkning med iCloud.

 

Då borde det fungera. Du kan sedan lägga in kalenderaktiviteter på vilken enhet som helst och samtliga enheters kalendrar blir uppdaterade. Om jag inte nu har missat något viktigt steg förstås när jag söker beskriva gången på detta...

När du säger att det aldrig funkat med trådlöst så har jag med detta svar förutsatt att det var själva synkningen som inte funkade trådlöst och att det inte var internetanslutningen?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 weeks later...

Hej. Jag har inget svar på din fråga, men jag har ett liknande problem. Jag har alltid synkat med iCloud o det har funkat klockrent, men jag blev tvungen att återställa min iPhone 4s, och i början funkade synkningen med ical som det skulle, men efter några dagar så försvann allt innehålll i telefonens kalender. I inställningsvyn på iPhone finns inte alla kalendrarna med, utan bara några som jag sällan använder. Alla kalendrar finns med i både ICloud och på Macen och allt funkar på iPaden. Hur kan jag få in kalendrarna i iCal, på telefonen igen?? Jag tycker inte att jag har ändrat några inställningar (fast ibland kan det ju bli tokigt, när man börjar knappa loss :)) Finns det någon klok person som har något tips? /Marack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Använd iCloud på alla dina enheter och ställ in vad som ska synkas i iCloud, klart!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det funkar inte. iCloud synkar allt utom telefonen. Men tack för försöket :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä, det funkar inte. iCloud synkar allt utom telefonen. Men tack för försöket :)

 

Har du valt att visa alla kalendrar i din iphone?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du visar kalendrarna "På min iPhone" så syns inte iCloud-kalendrarna. De kalendrar som är samlade under rubriken som är ditt iCloud-konto, (alltså din e-post adress = Apple ID) de visas om de är förbockade. Och det du lägger till i iPhone ska du låggas till någon av iCloud-kalendrarna och inte till någon av kalendrarna under "På min iPhone".

Det är lätt hänt att man råkar ta fel... Men man kan förinställa vilken kalender som den ska utgå ifrån när den lägger till information, under Inställningar. Och du väljer vilka kalendrar du vill visa under "Kalendrar" i iCal på iPhone. Bocka ur alla "På min iPhone" och visa bara de som finns under iCloud, dvs ha inte "Visa alla" påslaget!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Där var felet!! Jag hade klickat i "på min iphone". Är huvudet dumt får kroppen lida. Tack ni som orkade engagera er. Forumet är en fantastisk inrättning, fyllt med fantastiska, hjälpsamma människor. /Marack

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...