Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Varning för Unicell del 2


sergej

Rekommendera Poster

För drygt ett år sedan startade jag en tråd där jag varnade för Unicell https://forum.macworld.se/topic/140741-varning-foer-unicellunicells-forum/page__st__20__p__1480993

 

Några veckor senare dimper det ner en stämningsansökan till tingsrätten från Unicell. Bakgrunden till detta är att jag för flera år sedan laddade ner en demo av deras Uni_Bas. För att göra en lång historia kort testade jag det lite och bestämde mig sedan för att inte använda det. En kvinnlig säljare (X fru?) ringde mig även någon vecka efter nedladdningen och frågade vad jag tyckte. Jag sa som det var att jag förmodligen inte var intresserad men frågade även lite om supportpolicy osv. En riktigt kass detalj i deras supportpolicy var att inte ens rena buggfixar var gratis. Dvs om jag köper programmet och dedicerar en dator till det som inte uppgraderas eller ändras det minsta och programmet trots det slutar fungera på grund av programmeringsfel måste man betala för en sådan fix. Se även nedan.

 

I alla fall, helt ur det blå e-postar de plötsligt mig ett serienummer som tydligen låser upp programmet så det övergår från demoläge till skarp version. Jag meddelar dem omedelbart att jag inte beställt något, men de lyssnar inte på det örat utan skickar diverse fakturor, påminnelser osv - som jag bestrider ett par gånger men sedan ignorerar - fram till denna stämningsansökan.

 

Det tvistiga beloppet rörde sig om ca 1500:- och för småmål som detta får man inte ersättning för förlorad arbetsinkomst. X tycker ändå det är värt att lägga två hela arbetsdagar på att flyga till Stockholm och möta mig i rätten. Egentligen borde de ha gått att ha muntlig förberedelse och huvudförhandling i direkt anslutning till varandra med X var så dåligt förberedd (han hade inte ens koll på vem som tecknade firman!) så det blev tvunget att hållas två separata förhandlingar.

 

Punkter att notera:

1. Som jag redan nämnt får man inte ersättning för förlorad arbetsinkomst. X plockar med all säkerhet ut mer än 1500:-/dag i lön, och garanterat mer än så på två dagar. Hur han än räknade kunde aldrig den här processen vara lönsam för honom.

2. Man har dessutom en skyldighet att hålla nere kostnaderna för motparten även om man vinner. X flög till Stockholm för, tror jag han uppgav, runt 3000:- ToR till första förhandlingen (kommer inte ihåg att någon reskostnad nämndes vid andra tillfället). Han hade, även om han vunnit, troligen inte kunnat tilldömas 3000:- i reseersättning utan snarare vad en billig tåg-, eller rentav bussbiljett, hade kostat. Även här hade han alltså gått back på processen även om han hade vunnit.

3. Jag erbjöd en förlikning på 1500:- i utbyte mot en fungerande aktuell version av programmet. Det avvisades och, jag vet inte exakt vad hans förlikningsbud gick ut på men notarien sammanfattade det som att X i princip ville ha 100%-ig kostnadstäckning (dvs 1500:- för programmet + kanske 500:- för inkasso, räntor mm + drygt 3000:- för resor + ytterligare något = 6000-7000:-).

4. Hela X bevisning bestod i princip av två rader text i en flera år gammal loggfil från en ftp-server som inte ens kom från tredje man (vid den muntliga förhandlingen sa han att han skulle få ut en sådan logg från Telias webbhotell - hade en sådan verifierbar (dvs man kunde ringa Telia och kolla att den var autentisk) logg funnits hade den väl haft visst bevisvärd men istället blev det något hemsnickrat med felaktig teckentabell).

5. X förstod inte skillnaden på firma och f-skattsedel, något jag tycker är ganska anmärkningsvärt för någon som sysslar med administrativa program riktade till småföretagare. Jag medgav direkt att jag hade f-skatt men nekade till att jag hade firma, en distinktion X inte förstod utan istället la han mycket rättegångstid på att, naturligtvis utan framgång eftersom jag inte har någon firma, visa att jag hade en firma.

6. På väg ut från rätten kom X fram till mig och snackade någon goja om att han visste vilken skojare jag var för det hade han hört från släktingar till mig han kände från Båstadhållet (X bor i Båstad). Jag har mig veterligen inga släktingar i Båstad/Skåne och definitivt inga som har någon som helst aning om min vandel. Samtidigt som han sa detta om släktingarna, apropå andra tråden om spam med ursprung hos Unicell, medgav han att de av misstag på något sätt publicerat registret över forummedlemmarnas e-postadresser offentligt men var väldigt irriterad på att jag hävdat att det var avsiktligt.

 

Så - vill ni bli kunder hos ett företag som stämmer potentiella kunder är Unicell ett bra val. Som grädde på moset får ni också bristfällig support och service: för några år sedan slutade Uni_Bas fungera eftersom ett datumfält inte kunde ta värden högre än typ 17 januari 2009 eller något liknande. Helt i enlighet med deras supportpolicy var man tvungen att köpa ett nytt supportavtal som kostar nästan lika mycket som en ny programlicens för att få detta fel åtgärdat. Gillar man sådant - då finns det inget bättre än Unicell - företaget som med glädje betalar tusentals kronor som de aldrig kan få igen för att hävda någon slags förfelade principiella ställningstaganden.

 

I alla fall, jag vann målet rakt av, vilket var bra för enligt X hade de aldrig förlorat en tvist om betalning tidigare. Obegripligt med tanke på att de inte har något som s.a.s bara jag kan ha tillgång till (min signatur, kortnummer eller dylikt) till stöd för sina krav. Skojare och bluffakturerare är vad de är.

 

Edit:

Raderat personnamn. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något diarienummer för domen? Särskilt det där avsnittet om firma kontra F-skattsedel verkar intressant att läsa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du något diarienummer för domen? Särskilt det där avsnittet om firma kontra F-skattsedel verkar intressant att läsa.

 

Har skickat den till dig via PM. Står inget om firma/f-skattsedel i domen eftersom det saknade betydelse för utfallet. Ev kan jag ha kvar min inspelning av förhandlingen om du är nyfiken men i mina ögon var det en bagatell. Motparten var bara dåligt förberedd, dåligt påläst och hela målet saknade grund. Tydligen hade de en köpprocess, av något man inte kan ångra leverans av, med leverans före betalning! Varöfr inte bara erbjuda kortköp som alla andra?

 

------------

 

Vad håller moderatorerna på med: Personens namn finns överallt på Unicells www-sidor, i sammanhanget är det en offentlig person.

 

Efter moderatorernas helt onödiga motorsågsredigering av mitt inlägg där de tog bort namnet på grundare och fd VD för ett hyfsat, i Mac-sammanhang, välkänt (ökänt) företag blev det ju halv oläsligt. Hoppas ingen tror att jag skriver så dåligt. Jag lät avsiktligt bli att, på ett olagligt sätt, peka ut någon som klandervärd i mitt inlägg - men den distinktionen förstår väl inte någon som ideellt (?) 'modererar' ett forum som detta. Förtal kräver att ett utpekande är irrelevant, det är det knappast i det här fallet eftersom Unicell i stort sett är en one-man-show.

 

Edit: Personnamn, igen. /Joel

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eftersom jag tydligen gjiorde fel så tog jag bort inlägget jag skrev.

Som jag skrev, så ansåg jag det onödigt att väcka liv i två äldre trådar, du kunde länkat till dem..

 

 

Det är mycket enklare, finns ingen anledning att gå in och skriva i de gamla inläggen.

Vi har ett ord för det..kallas för att "ronna" när någon väcker liv i gamla trådar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har skickat den till dig via PM. Står inget om firma/f-skattsedel i domen eftersom det saknade betydelse för utfallet.

Tackar.

Det var ju synd att det inte stod något i domen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tackar.

Det var ju synd att det inte stod något i domen.

 

Nja, det var en bisak. Unicell hade svårt att hålla sig till ämnet - huruvida det fanns en skuld och om den gick att bevisa - under förhandlingen utan höll på och drog in massa ovidkommande detaljer hela tiden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...