Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Systemskifte


svanis

Rekommendera Poster

Går det att lägga 10.5.8 på en Mac Pro 5.1? Skulle vilja uppdatera till Mac Pro 5.1, men har inte råd att köpa det senaste CS, (kör CS3 idag) och vill därför kunna köra 10.5.8 på datorn också som kan ta detta.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, men du kan köra Snöleopard (Mac OS X 10.6) på den. Finns att köpa skiva om du behöver det. Då funkar äldre CS-versioner (som kräver Rosetta).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för snabbt svar, men fungerar CS3 fult ut med Snöleoparden, jag har läst att det var problem tidigare när den kom.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Rosetta innebär en emulering av Power PC processorn, den översätter kod för Power PC till Intel-processorn. Detta innebär att det går lite långsammare.

Jag har kört Photoshop Elements 4 så, genom Rosetta. Jag tröttnade... Visst det gick, men långa uppstartstider och segt program. Detta på en Macbook 2Ghz med 4Gb RAM.

 

Observera att Snöleoparden inte kommer med Rosetta, däremot kan du tanka ner och installera det när det behövs. Försöker du köra ett Power PC program (som gamla CS-versioner) så kommer Snöleoparden klaga och be dig hämta hem Rosetta, och då är det bara att göra det, den är egentligen bara att trycka ok så kommer den ner och installeras och sedan körs det i bakgrunden. Så är det ju i Leopard också, den kör också Rosetta på en Intel-maskin. :)

 

Jag tror största problemet är segheten...

 

Det finns alternativ till Adobe.

Jag kör Pixelmator istället för Photoshop, och jag kör iCalamus istället för InDesign. Fungerar bra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd, det får bli Rosetta då jag jobbar snabbare med ett program som jag hittar i än ett nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac Pro 5.1 lär kräva den modellanpassade 10.6.4 skivan. Snow Leopard retail från Apple Store är väl bara 10.6.3?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mac Pro 5.1 lär kräva den modellanpassade 10.6.4 skivan. Snow Leopard retail från Apple Store är väl bara 10.6.3?

I så fall köper man givetvis sin Mac Pro 5.1 bara om originalskivorna medföljer... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I så fall köper man givetvis sin Mac Pro 5.1 bara om originalskivorna medföljer... ;)

 

Köper man en Mac Pro 5.1 idag så levereras den väl med Lion eller MountinLion?

Mac Pro 5.1 är väl fortfarande samma maskiner som 5.1 mid-2010 förutom lite mer RAM i standardutförande och CTO maskinerna kan få något snabbare processorer?

En Service Provider kan säkert hjälpa till att beställa hem modellanpassade SnowLeopard ersättningsskivor för en 5.1 mid-2010 men de lär nog kosta runt 500kr skulle jag gissa.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oj, jag har missuppfattat saken, jag trodde att det gällde en äldre begagnad Mac Pro, men ser nu att den senaste också heter Mac Pro 5.1! (Varför?) Och den kan inte köra Snöleopard alls, vad jag förstår (Mactracker). Då gäller ju inte alls det jag skrev ovan, ursäkta... :geros:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ok, tack för snabbt svar, men fungerar CS3 fult ut med Snöleoparden, jag har läst att det var problem tidigare när den kom.

Jag har en Mac Pro (mid2010) med Lion, och CS3 funkar hur bra som helst. Det är vissa plugins jag inte kan köra längre för de var bara för PPC och jagh har inte haft tid/råd att skaffa nya. Men CS3 är "Universal" ... dvs funkar på Intel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...