Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Pigg pensionär startar inte


Sömntuta

Rekommendera Poster

Hej igen,

 

Min gamla trotjänare vill inte längre, den har fungerat utan problem sedan nov 2004 men nu startar den inte. Har provat alla tips jag hittat men endast fläkten brummar igång.

Har haft skrivbordsbilden vid ett tillfälle men varken tangentbord eller mus fungerade, det går inte heller att köra någon CD. Jag har dragit ur sladdar inkl nätsladden men

inget hjälper, dags för Mac-kyrkogården?

 

Jag har naturligtvis inte säkerhetskopierat bilder, musik och dokument som jag vill ha kvar så jag vill gärna ha igång den även om jag letar efter en nyare beg så finns det

något mer att göra är jag tacksam för tips.

:oroligoledsen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du tur så kan du kanske starta upp datorn i target mode, håll T nedtryckt under uppstart, via firewire kopplad till en annan mac, så lägger sig imacen som en hårddisk på skrivbordet. Annars får du plocka ur hårddisken ur datorn och testa i ett externt kabinett.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för tipset,

men jag har ingen mer Mac, känner inte ens ngn som har en mac. Får nog kolla om det finns någon mac-doktor i stan....

:oroligoledsen: :oroligoledsen: :oroligoledsen:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver inte hur den inte startar längre, men jag antar att den inte startar upp alls, dvs ingen ström. Hårddisken är det säkerligen inget fel på, den kan du alltid plocka ur och sätta i ett externt chassi och föra över innehållet till en ny dator, förutsatt att den kan läsa filsystemet, dvs enklast med en annan Mac, annars krävs programvara exempelvis till Windows.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej igen,

 

Jag har dragit ur sladdar inkl nätsladden men

inget hjälper, dags för Mac-kyrkogården?

 

 

Jag gissar att du har en iMac G5. Den har en krets som heter SMU som styr bla strömförsörjning. Den KAN ha blivit korrupt och kan återställas. Se länk. Troligen är det inte det men prova.crossfingers.gifcrossfingers.gifcrossfingers.gif

 

http://support.apple.com/kb/HT1767?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää.

det fungerade inte med SMU-knappen heller eller något av de andra tips jag fått på att försöka skrämma igång min gamla G5:a.

Har pratat med en datorlagare idag och han får hjälpa mig att föra över det som finns på hårddisken sen blir det återvinningen

för macen. :oroligoledsen:

 

Tack ändå för tipsen jag fick :storkram:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nää.

det fungerade inte med SMU-knappen heller eller något av de andra tips jag fått på att försöka skrämma igång min gamla G5:a.

Har pratat med en datorlagare idag och han får hjälpa mig att föra över det som finns på hårddisken sen blir det återvinningen

för macen. :oroligoledsen:

 

Tack ändå för tipsen jag fick :storkram:

 

Visst gör det ont när iMacen brister.......cry.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:chockadskeptisk: Ja, smärtan är ohygglig, jag trodde ju inte ens att det var möjligt.....

 

:cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ett känt problem är dåliga kondensatorer i den här modellen. De kan läcka. Det hände min iMac G5.

Om jag vore du skulle jag öppna datorn och titta närmare på dem.

Nya finns att få för ca 300:- från USA.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det pratade datorkillen om också så nu har jag öppnat och synat kondensatorerna med förstoringsglas utan att hitta något som tyder på läckage tyvärr.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det pratade datorkillen om också så nu har jag öppnat och synat kondensatorerna med förstoringsglas utan att hitta något som tyder på läckage tyvärr.

Det är kondensatorerna pågrafikdelen. Man ser inte att de läcker, men de brukar se uppsvällda ut.

 

bad_capacitors.jpg

 

Från: http://jasongraphix.com/journal/incapacitation/

 

 

Fler bilder: https://duckduckgo.com/?q=!gi+imac+g5+condensators

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:(Nu har jag kollat en gång till och det finns inga tecken på att de är uppsvällda heller. Macen är väldigt snygg och prydlig inuti

 

och alla komponenter ser alldeles nya och helt oförstörda ut..........(tyvärr, igen). :mellow:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...