Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Fildelning (Mellan Mac & PC)


Najk

Rekommendera Poster

Jag har aktiverat fildelning på min Mac hemma i mitt nätverk så jag kan komma åt dess filer från min PC i samma nätverk.

 

Har aktiverat fildelning så som SMB på macen. Har också valt att dela ut en av hårddiskarnas mappar på macen, alltså inte hela datorn.

 

- Behörigheterna i fildelningsinställningarna på macen är satta till följande:

*Mitt användarnamn*: Läs/skrivbar

*Alla* Skrivskyddad

Detta är väl korrekt antar jag?

 

Nu till det konstiga:

Jag hittar macen i PC:n MEN:

- Jag behövde inte skriva in mitt lösenord för att ansluta till macen. Varför inte? Känns lite osäkert?

 

Vidare:

- Jag har tillgång till ALLA macens filer, hela hårddisken, fast jag uttryckligen valt endast en del mappar för fildelningen.

 

Jag kör Windows 8 på min PC-burk och Mountain Lion på macen

 

Tacksam för all hjälp i ärendet!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har samma användarnamn och lösenord på båda datorerna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du har samma användarnamn och lösenord på båda datorerna?

 

Hej.

Den infon borde jag nog haft med. Men svaret är ja på den frågan. Samma anv. namn & lösenord på macen så som PC:n. Har det ngn påverkan?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej.

Den infon borde jag nog haft med. Men svaret är ja på den frågan. Samma anv. namn & lösenord på macen så som PC:n. Har det ngn påverkan?

 

Testade att skapa olika lösenord till loginet för macen så som PC:n.

 

När jag skulle ansluta till Macen från PC:n kom loginförfrågan upp. Skrev in uppgifterna och då fungerade det!

 

Men: Fortfarande delas HELA Macens innehåll (även externa hdd:s anslutna till den) på nätverket, trots att jag valt att bara ha vissa mappar ute... :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara så att kontot du ansluter med har administrativa rättigheter på din mac?

 

Har ingen extra maskin att testa med just nu, men det låter ju som om det är fel någonstans i fildelningsrättigheterna...

 

EDIT:

post-34005-087686100 1357394511_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det inte vara så att kontot du ansluter med har administrativa rättigheter på din mac?

 

Har ingen extra maskin att testa med just nu, men det låter ju som om det är fel någonstans i fildelningsrättigheterna...

 

EDIT:

post-34005-087686100 1357394511_thumb.jpg

 

 

Jo, men måste det ju vara! Tack!

Jag är ansluten till Mac Minin via min PC i nätverket med det enda användarkontot jag har på Mac Minin - och det är ju adminkontot då.

Jag har även en MacBook jag ska prova med, men den är på jobbet nu så får prova på måndag.

 

Så det hela innebär alltså följande:

- Om jag ansluter FRÅN PC:n TILL Mac Minin och skriver i användarnamnet och lösenordet för det konto jag har tilldelat skriv/läsrättigheter, och det kontot på macen råkar vara ett adminkonto - då får jag tillgång till alla mappar?

 

Är lite ny på det här med fildelning mellan mac och pc och är inte helt införstådd med hur det fungerar med konton och rättigheter som du säkert förstår :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jo, men måste det ju vara! Tack!

Jag är ansluten till Mac Minin via min PC i nätverket med det enda användarkontot jag har på Mac Minin - och det är ju adminkontot då.

Jag har även en MacBook jag ska prova med, men den är på jobbet nu så får prova på måndag.

 

Så det hela innebär alltså följande:

- Om jag ansluter FRÅN PC:n TILL Mac Minin och skriver i användarnamnet och lösenordet för det konto jag har tilldelat skriv/läsrättigheter, och det kontot på macen råkar vara ett adminkonto - då får jag tillgång till alla mappar?

 

Är lite ny på det här med fildelning mellan mac och pc och är inte helt införstådd med hur det fungerar med konton och rättigheter som du säkert förstår :)

 

Ja, det är så jag tolkar den skärmdump som jag bifogade... ADMIN=full behörighet oavsett inställning. Lösningen blir alltså att skapa ett konto med behörigheten användare som enbart används för fildelning.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är så jag tolkar den skärmdump som jag bifogade... ADMIN=full behörighet oavsett inställning. Lösningen blir alltså att skapa ett konto med behörigheten användare som enbart används för fildelning.

 

Saker och ting blir klarare och klarare :)

 

Jag skapade ett nytt konto genom att trycka på pluset och fick då en användare enbart till delning. Loggade in med dess uppgifter i macen och vips fanns där bara den mapp jag valt! Tack igen!

 

En sista sak: Gruppen "Alla". Vilka är dessa och vad ska man ha för värde där? Jag har ju bara en användare i macen, mitt eget. Det andra är bara ett gästkonto.

Om jag sätter "ingen åtkomst", innebär det även att mitt adminkonto stängs ute? Jag vill nämligen bara att mitt adminkonto och inget annat ska ha möjlighet att i nätverket komma åt filerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...