Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min Mac mini är långsam


arjemma

Rekommendera Poster

Min Mac mini har på senaste tiden bara blivit långsammare och långsammare och jag förstår inte varför.

Jag har en Mac mini (mitten 2011) med detta:

Processor: 2,5 GHz Intel Core i5

Minne: 4GB 1333 MHz DDR 3

Har 326,32 GB ledigt av 499,25 GB utrymmet på hårddisken.

 

Har alltid kunnat köra Photoshop, Chrome och Spotify samtidigt utan några som helst problem. Tvärtom, det har gått jättesnabbt och smidigt.

Men nu på senaste tiden är den jättelångsam och den snurrande bollen kommer fram när man klickar på nästan vad som helst i programmen.

 

Jag är inte så duktig på det här med mac, så jag vet inget om vad man kan göra för att optimera prestandan. Lite hjälp vore väldigt tacksamt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med Säker Staet då och då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har alltid kunnat köra Photoshop, Chrome och Spotify samtidigt utan några som helst problem. Tvärtom, det har gått jättesnabbt och smidigt.

Men nu på senaste tiden är den jättelångsam och den snurrande bollen kommer fram när man klickar på nästan vad som helst i programmen.

Prova att stänga/avsluta alla progam (inte bara stänga ner föntren). Ett program som bara går och går, bulkar upp datorn till slut. Och som Poca skrev: "Säker start". Den rensar upp många system/cachefiler.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du provat med Säker Staet då och då?

 

Hur gör man en säker start?

 

Prova att stänga/avsluta alla progam (inte bara stänga ner föntren). Ett program som bara går och går, bulkar upp datorn till slut. Och som Poca skrev: "Säker start". Den rensar upp många system/cachefiler.

 

Jag brukar stänga ner alla program med cmd+q varje gång jag inte använder det. I och för sig är de tre programmen öppna hela dagen. Men förut har det funkat bra, det är på sistone som det inte har det. Men jag ska prova en säker start, hur man nu gör en sån?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter detta kan du även starta skivverktyg i Skivverktygsmappen, och kör kontrollera skiva

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag brukar stänga ner alla program med cmd+q varje gång jag inte använder det. I och för sig är de tre programmen öppna hela dagen. Men förut har det funkat bra, det är på sistone som det inte har det. Men jag ska prova en säker start, hur man nu gör en sån?

I Photoshop kan du kika lite i inställningarna över hur mkt minne som är tilldelat, och om du har nån extern disk så kan du ange den som scratchdisk. För Chrome kanske du kan rensa/reset'a webdatan. Men f f a gå över inställningarna där. Om du t ex har väldigt långt tid inställt för webhistoriken och så. Ett par veckor brukar funka bra. Hade själv ett liknande sånt symptom med Safari där historiken stod på en månad. Med 2 veckor försvann badbollarna. I Safari är det TopSites som kletar till det. Kanske Chrome's tabsida gör det med? :unsure: Testa med tillägget: https://chrome.google.com/webstore/detail/empty-new-tab-page/dpjamkmjmigaoobjbekmfgabipmfilij :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag höll ner shift precis som det stod men min Mac startade some vanligt :S

Eller om vi säger så här, hur vet jag om en säker start är genomförd? Den gick rätt snabbt och jag kom till mitt vanliga skrivbord med alla program fungerandes som vanligt.

 

I Photoshop kan du kika lite i inställningarna över hur mkt minne som är tilldelat, och om du har nån extern disk så kan du ange den som scratchdisk. För Chrome kanske du kan rensa/reset'a webdatan. Men f f a gå över inställningarna där. Om du t ex har väldigt långt tid inställt för webhistoriken och så. Ett par veckor brukar funka bra. Hade själv ett liknande sånt symptom med Safari där historiken stod på en månad. Med 2 veckor försvann badbollarna. I Safari är det TopSites som kletar till det. Kanske Chrome's tabsida gör det med? :unsure: Testa med tillägget: https://chrome.googl...ekmfgabipmfilij :crossfingers:

 

 

Har 1470 MB (70%) minne tilldelat Photoshop. Jag tror det var standard, men är det en bra siffra eller borde man höja eller sänka den?

På Chrome så hittar jag inte var man ställer in hur länge historiken ska sparas men jag rensade webbinformationen och det och det går lite snabbare nu.

Installerade också det där tillägget, tack för tipset!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag höll ner shift precis som det stod men min Mac startade some vanligt :S

Eller om vi säger så här, hur vet jag om en säker start är genomförd? Den gick rätt snabbt och jag kom till mitt vanliga skrivbord med alla program fungerandes som vanligt.

 

Man håller ner shift tills en stapel börjar röra sig över skärmen som är vit/grå. Sen låter man den processen jobba klart och startar om datorn som vanligt.

 

 

 

mac_os_x_safe_boot.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man håller ner shift tills en stapel börjar röra sig över skärmen som är vit/grå. Sen låter man den processen jobba klart och startar om datorn som vanligt.

 

 

 

mac_os_x_safe_boot.jpg

 

 

Jaha men det förklarar varför i så fall. Då ska jag prova igen :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Efter detta kan du även starta skivverktyg i Skivverktygsmappen, och kör kontrollera skiva

 

Har testat detta nu också och skivverktyget säger att min Mac är felfri.

ska också tillägga att den säkra starten gick bra men efter jag klickat på starta om i det säkra läget så gick den väldigt segt att starta. Jag hoppas att det bara var en engångsföreteelse.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har testat detta nu också och skivverktyget säger att min Mac är felfri.

ska också tillägga att den säkra starten gick bra men efter jag klickat på starta om i det säkra läget så gick den väldigt segt att starta. Jag hoppas att det bara var en engångsföreteelse.

 

Vad skivverktyget säger är att FILSTRUKTUREN på hårddisken är ok eller den har i alla fall inte hittat fel. Den har ingen som helst aning om den fysiska konditionen på hårddisken. Risken är nu större att det kan vara just detta som är problemet så se till att ha backup. Hårddiskar är förbrukningsvara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

En fånig detalj som gör uppstart långsam är att datorn tappar bort vilken skiva som är startskiva. Kollas genom att kika i Systeminställnignar/Startskiva. Hårddisken ska inte bara finnas i fönstret utan det ska stå under att "Du har valt..." OM det inte är så söker datorn efter startskivan i uppstarten och det kan slöa ner uppstarten med minuter. Är den inte markerad så klicka på den.

post-363-020684900 1357329148_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har 1470 MB (70%) minne tilldelat Photoshop. Jag tror det var standard, men är det en bra siffra eller borde man höja eller sänka den?

På Chrome så hittar jag inte var man ställer in hur länge historiken ska sparas men jag rensade webbinformationen och det och det går lite snabbare nu.

Installerade också det där tillägget, tack för tipset!

70% brukar vara bra, utan att det påverkar resten av datorn. Har själv det... men det finns tydligen en liten bugg i PS som gör att den inte visar mer än 3GB minne även om man har mer. Jag har t ex 10GB, men den visa bara 3072MB

 

post-64246-051271500 1357328651_thumb.png

 

Finns visst nåt fix för det... har inte hunnit/orka kolla det. 2159MB (70%) räcker bra för mig.

 

- - -

 

HIttade inget 2v-alternativ i Chrome, men du kan sätta det på 4veckor. Bättre än "hela tiden". :)

 

Klicka cmd+, eller gå till:

chrome://chrome/settings/

 

post-64246-045089600 1357328797_thumb.png

 

 

Jag kör med "Open the new tab page" där för att inte den skall sega ner med att spara allt för alt#2.

 

Klicka sen History, el gå till:

chrome://chrome/history/

 

post-64246-025998900 1357328963_thumb.png

 

 

Klicka 1 gång på "Clear all browsing data..." och ställ om den till "4 veckor".

 

post-64246-042686800 1357328979_thumb.png

 

 

Borde göra en hel del om det sparade allt innan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ett viktigt verktyg är också Apple hardware Test som du ska ha fått med i datorköpet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är datorn seg när man använder den kan det vara så att någon process har hängt sig och belastar processorn så hårt att allt annat går på knäna. Kolla i Aktivitetskontroll och ta fram den bilden som jag bifogar. Välj Processor, Alla processer och %processor så du får de som drar mest längst upp. Bilden visar en iMac som kör Safari och iTunes och går i princip på tomgång.

post-363-041997000 1357329626_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad skivverktyget säger är att FILSTRUKTUREN på hårddisken är ok eller den har i alla fall inte hittat fel. Den har ingen som helst aning om den fysiska konditionen på hårddisken. Risken är nu större att det kan vara just detta som är problemet så se till att ha backup. Hårddiskar är förbrukningsvara.

 

Jag hoppas att det inte är problemet, min Mac är mindre än 1 år gammal.

 

En fånig detalj som gör uppstart långsam är att datorn tappar bort vilken skiva som är startskiva. Kollas genom att kika i Systeminställnignar/Startskiva. Hårddisken ska inte bara finnas i fönstret utan det ska stå under att "Du har valt..." OM det inte är så söker datorn efter startskivan i uppstarten och det kan slöa ner uppstarten med minuter. Är den inte markerad så klicka på den.

 

Kollade det och den står som den ska.

 

70% brukar vara bra, utan att det påverkar resten av datorn. Har själv det... men det finns tydligen en liten bugg i PS som gör att den inte visar mer än 3GB minne även om man har mer. Jag har t ex 10GB, men den visa bara 3072MB

 

post-64246-051271500 1357328651_thumb.png

 

Finns visst nåt fix för det... har inte hunnit/orka kolla det. 2159MB (70%) räcker bra för mig.

 

- - -

 

HIttade inget 2v-alternativ i Chrome, men du kan sätta det på 4veckor. Bättre än "hela tiden". :)

 

Klicka cmd+, eller gå till:

chrome://chrome/settings/

 

post-64246-045089600 1357328797_thumb.png

 

 

Jag kör med "Open the new tab page" där för att inte den skall sega ner med att spara allt för alt#2.

 

Klicka sen History, el gå till:

chrome://chrome/history/

 

post-64246-025998900 1357328963_thumb.png

 

 

Klicka 1 gång på "Clear all browsing data..." och ställ om den till "4 veckor".

 

post-64246-042686800 1357328979_thumb.png

 

 

Borde göra en hel del om det sparade allt innan.

 

Har gjort det nu, tack!

 

ett viktigt verktyg är också Apple hardware Test som du ska ha fått med i datorköpet

 

Hm tror inte jag fick med det? Får man det på en skiva eller som ett program installerat i datorn? Har ju en Mac mini så någon skiva fick jag i alla fall inte med.

 

Jag upplever att datorn går mycket snabbare nu, men då har jag inte igång allt jag brukar. Jag återkommer med bättre uppdatering.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... Klicka 1 gång på "Clear all browsing data..." och ställ om den till "4 veckor".

 

Borde göra en hel del om det sparade allt innan.

Men det gör väl inte så att bara fyra veckor sparas i framtiden, utan att man bara rensar bort de senaste fyra veckorna? fundersam.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men det gör väl inte så att bara fyra veckor sparas i framtiden, utan att man bara rensar bort de senaste fyra veckorna? fundersam.gif

Vet inte om det sparas så sen, men rensningen är väl från 4v (och bakåt). :)(Obliterate the following items from: the last 4 weeks)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag hoppas att det inte är problemet, min Mac är mindre än 1 år gammal.

 

 

 

Att en dator är mindre än ett år gammal är ingen som helst garanti för att hårddisken kommer att fungera. 95% av alla hårddiskar kommer säkert att bli mellan tre till fem år gamla, men ett antal kommer att ge upp i förtid. Det finns flera trådar som berättar detta i detta forum. Så betrakta aldrig en hårddisk som tillförlitlig, gör alltid säkerhetskopia. Alltid.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att en dator är mindre än ett år gammal är ingen som helst garanti för att hårddisken kommer att fungera. 95% av alla hårddiskar kommer säkert att bli mellan tre till fem år gamla, men ett antal kommer att ge upp i förtid. Det finns flera trådar som berättar detta i detta forum. Så betrakta aldrig en hårddisk som tillförlitlig, gör alltid säkerhetskopia. Alltid.

 

Där ser man. Jag har ingen time capsule än men jag ska köpa en den här månaden. Har inte så mycket av värde på datorn just som tur är, men som du säger så kan det hända när som helst och då är det inte så kul att stå där utan sina filer.

 

Om du inte har formaterat datorn så ligger det inbyggt.

Starta om datorn och håll ner d-tangeten

 

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

 

 

Det är bara diagnostik eller? Tänkte om alla filer försvinner när man gör det? Eller lever jag i mina PC tankar fortfarande? haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är bara diagnostik, inget förstörs.

Du har väl backup för övrigt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag upplever att datorn går mycket snabbare nu, men då har jag inte igång allt jag brukar. Jag återkommer med bättre uppdatering.

Gôtt... :crossfingers::yeahbaby:

 

 

Det synes mig luddigt skrivet av Google. Men det borde vara som du antar.

Vet inte vad det står på svenska där, men det kan ju vara ngn knepig översättning med. Men det blir ju lite bak-o-fram med att välja vad man vill ta bort istället för vad man vill spara.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...