Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Tips och råd Macbook Pro


Sunday

Rekommendera Poster

Hej!

är snart en glad ägare av en MacBook PRO och vill så gärna att min nya dator ska hålla så länge så möjligt. Tycker ni att jag ska köpa till något ex kylplatta eller något annat? Något som ni tycker är nödvändigt eller haft stor nytta av?

Några tips om hur man ska använda sin macbook på bästa sätt skulle var bra!

tack för tipsen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej Sunday och välkommen till forumet.

 

Jag gick själv från 12 års PC-ägande, reparationer och service av dessa miljöer, tröttnade på allt strul med PC och köpte mej helt sonika en MBP 15" förra våren.

Mitt råd är att helt tänka bort PC i början... Jag upplever fortfarande MBP och Apples värld som en mycket enklare men ändå avancerad miljö att vara i. man får mycket för pengarna helt enkelt.

 

Jag trodde också att det behövdes en massa extragrunkor hit och dit, men det enda jag har skaffat in till MBP,n det är en Verbatim disc som jag kör TimeMachine på (Backup)

Dom enda ggr min MBP blir riktigt varm är när jag kör en film genom VLC eller liknande... Annars i vanlig miljö och vanligt spel behövs det inte enligt mig.

Glöm Antivirusprogram också.... iaf för en bra tid framåt...

Testa gärna att överföra ljud och bild trådlöst via AIR PLAY... Helt klockrent,

Jag började med en Iphone 4. och har väl gått i "Appleberondet" kanske...:) Jag har nu IPHONE 5, MBP 15", AppleTV gen3, Ipad4, Beställt en IMAC 21,5" samt att jag kör med ICloud och allt bara funkar...

Så Välkommen in i en skön miljö, låt dig testa dig fram vad du behöver...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Behövs ingen specifik kylplatta, jag har inte kört med det.

Kör regelbundet slut på batteriet, det är bra underhåll.

Extra hårddisk för TimeMachine är en bra investering.

I övrigt inget speciellt att tänka på tycker jag. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren!

 

Undrar lite om försäkring och applecare... Vad har ni för något? Jag har if storhemf. men räcker det eller ska man köpa till något mer?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver bara en extern hårddisk att köra TimeMachine på. Thats it. Se till att OS X inbyggda brandvägg är PÅ.

...

Vanlig hemförsäkring täcker bara om tredje part drabbar dig. Om du ska få ersättning för skada som du ställer till måste du ha ALLRISK.

...

Apple Care är ingen försäkring. Det är en utökad garanti med tre års support och ett verktygsprogram.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du behöver bara en extern hårddisk att köra TimeMachine på. Thats it. Se till att OS X inbyggda brandvägg är PÅ.

...

Vanlig hemförsäkring täcker bara om tredje part drabbar dig. Om du ska få ersättning för skada som du ställer till måste du ha ALLRISK.

...

Apple Care är ingen försäkring. Det är en utökad garanti med tre års support och ett verktygsprogram.

 

ok.. men finns det någon bra allriskförsäkring som man kan köpa, läste om apple care känns onödigt när har tre års reklamationstid?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

ok.. men finns det någon bra allriskförsäkring som man kan köpa, läste om apple care känns onödigt när har tre års reklamationstid?

 

Du kontaktar ditt försäkringsbolag och ser om du alternativt redan har allrisk eller kan få det som tillägg till hemförsäkringen.

...

Reklamationsrätten och garanti är inte samma sak. Med garanti är det aldrig problem om grejjorna pajjar. Med reklamationsrätten är bevisbördan din boll att spela. Det kan bli samma resultat med båda men det är inte alls säkert.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kontaktar ditt försäkringsbolag och ser om du alternativt redan har allrisk eller kan få det som tillägg till hemförsäkringen.

...

Reklamationsrätten och garanti är inte samma sak. Med garanti är det aldrig problem om grejjorna pajjar. Med reklamationsrätten är bevisbördan din boll att spela. Det kan bli samma resultat med båda men det är inte alls säkert.

 

hmm.. blir lite fundersam, har nu köpt en macbook utan ngn applecare men ska jag ha det? datorn kostar ju 20.000kr vill inte stå där utan något skydd i slutet... för man får det i ett år? vad har ni för något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

vill även tillägga att jag har If storhemförsäkring, inkluderar allriskförsäkring (olycksförsäkring) kan man tror du göra en tilläggsförsäkring eller räcker det?

Funderar att senare i år köpa apple care, man har väl en liknande i ett år inkluderat?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gör så att du hör med ditt försäkringsbolag först och främst vad som gäller..

Applecare är ju som Axelman skrev, en förlängd garanti om datorn skulle haverera samt Support...

 

Jag kör utan Applecare på mina grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Applecare kan rekommenderas för bärbara enheter som ofta utsätts för mer slitage än stationära, och då kan det bli som så att man har mer behov av reparation och service - och det är här som AppleCare gör nytta. Om du har AppleCare så är din motpart Apple om något händer med datorn, du slipper blanda in ett försäkringsbolag som ska göra en utredning först som kan ta flera veckor innan du kan betala reparationen och servicen med pengarna från försäkringsbolaget.

 

Här är mer information...

http://www.apple.com/se/legal/statutory-warranty/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Följ Raphaels råd:

 

Behövs ingen specifik kylplatta, jag har inte kört med det.

Kör regelbundet slut på batteriet, det är bra underhåll.

Extra hårddisk för TimeMachine är en bra investering.

I övrigt inget speciellt att tänka på tycker jag. :)

 

 

Jag kör utan Apple Care, det får bära eller brista :)

 

Maskinvaran har ju också ett års garanti och 90 dagars kostnadsfri teknisk support via telefon.

 

 

Kanske tänker jag fel, men jag är faktiskt evinnerligt trött på alla tilläggsförsäkringar som alltid "erbjuds" så fort man köper en kapitalvara, exv kyl, frys, TV, osv. Har aldrig tecknat någon sådan och peppar, peppar aldrig ångrat det heller...

 

Förutom detta forum så finns det ju också massor med sidor på nätet som kan hjälpa en om det strular till sig gällande ffa då problem med mjukvaran.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vill tacka alla som svarade på min fråga flin.png Kommer nog i början att köra utan AppleCare och försöka göra en bra försäkring, har ju ändå ett år på mig att köpa AppleCare om jag nu vill senare.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

John Stalberg

Desto dyrare dator desto vettigare blir Apple Care. Det går dock att laga datorer men var medveten om att exempelvis byte av display kan vara djävulskt dyrt.

 

Du har en av de grymmaste bärbara på marknaden idag. Kunde kanske vara skönt att säkra den tills andrahandsvärdet sjunkit och datorn i princip gjort ett normalt dator-liv. Inte menat att din maskin ska pensioneras om tre år, tvärtom är den nog ovanligt långlivad. Det är fördelen med att köpa det värsta nytt. De bjuder på många år vanligen tack vare att prestandan räcker långt. Motsatsen, typ en Atom-netbook, ger en för klen maskin direkt när den är ny :/ Låt åren gå med den så har du en värdelös pryl i din ägo. Å inte var den kul från början heller. Därmed är det min erfarenhet att köpa dyrt är vettigast :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...