Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Vit MB maj 2006


MrUniverse

Rekommendera Poster

Tänkte fixa till min gamla vita MB (maj 2006).Använder den inte själv men min sambo gör det ibland och den fungerar fortfarande. Kanske går den även att sälja?Tänkte börja med att byta hdd (sata) och batteri. Den har redan fullt ram 2 gb.Går det att montera en ssd i denna maskin eller är det bortkastade pengar? Det borde ju ge en bra prestanda ökning ifall det fungerar.Är batterierna från batterikungen eller nyttbatteri att lita på?Fläkten kör konstant när jag har den igång nu, är detta ett tecken på att något är fel eller krävs det bara lite rengöring? Har inga problem med att ta isär och pilla lite med datorn om det krävs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det att montera en ssd i denna maskin eller är det bortkastade pengar?

Ja och Ja.

För 400 spänn får du en 500GB hårddisk eller en 32GB SSD. Lättvalt!

(Priser från Prisjakt.nu)

 

Fläkten kör konstant när jag har den igång nu, är detta ett tecken på att något är fel eller krävs det bara lite rengöring?

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

 

Hjälper inte det så gör rent med luftspray. (Blås inte med munnen, du får salivfläckar. Använd INTE dammsugare, pga statisk elektricitet.)

http://www.kjell.com...engoring-p18094

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Här finns ju olika skolor angående HDD vs. SSD. Men det korta svaret är att behöver du gott om lagring då är HDD ett måste. Klarar du dig med 80-200 GB? Då är SSD ett utmärkt alternativ och är enda anledningen till att MBA blev (och är) en bra och snabb dator trots klent med både minne och processor.

 

Men är det originaldisken som sitter i så kommer det bli en märkbar prestandaskillnad med en ny och modern hårddisk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan uppgradera processorn också. Se denna länk, särskilt inlägg nummer 11 och 14. Det finns massor av andra sajter som beskriver liknande saker. Skruvguider hittar du här (för processorn se >Logic board. Du behöver värmepasta). Processorn kan du köpa på eBay. Med tanke på den begränsade mängden RAM kanske du bör stanna vid Snöleoparden, dock.

 

Jag säger dock inte att det är någon bra idé med allt detta, liksom att skaffa SSD (det ger mer kräm men till hög kostnad/GB), men gillar du att pilla och greja kan det ju vara roligt i sig... ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja och Ja.

För 400 spänn får du en 500GB hårddisk eller en 32GB SSD. Lättvalt!

(Priser från Prisjakt.nu)

 

 

Tycker ditt exempel har en viss http://sv.wikipedia....nfirmeringsbias då Prisjakt också visar att priset per gigabyte går från 12,50kr till 4,99kr om man lägger till 200kr ;)

 

Nämnas bör att en 128GB disk kostar 600kr, vilket i många fall räcker gott för en andradator.

 

En SSD bör ge en bra prestandaökning:

 

http://www.youtube.com/watch?v=4_hbdkz71xg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tänkte fixa till min gamla vita MB (maj 2006).Använder den inte själv men min sambo gör det ibland och den fungerar fortfarande. Kanske går den även att sälja?Tänkte börja med att byta hdd (sata) och batteri. Den har redan fullt ram 2 gb.Går det att montera en ssd i denna maskin eller är det bortkastade pengar? Det borde ju ge en bra prestanda ökning ifall det fungerar.Är batterierna från batterikungen eller nyttbatteri att lita på?Fläkten kör konstant när jag har den igång nu, är detta ett tecken på att något är fel eller krävs det bara lite rengöring? Har inga problem med att ta isär och pilla lite med datorn om det krävs.

 

SSD ger klart mer sprutt i burken men till mer pengar.

...

Går fläktarna konstant är det förmodligen damm i burken. Men det kan också vara en krets som heter SMC som styr fläktar, av/på mm som fått spel. Återställes enkelt. Kolla länken.

 

http://support.apple.com/kb/HT3964?viewlocale=sv_SE

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips. Ska kolla om det hänger ihop med SMC annars blir det storstädning, naturligtvis med burkluft. Om jag förstår er rätt så ska det funka med en ssd, Får göra en liten prisundersökning innan jag bestämmer mig för vilken typ av hdd det blir. Behöver inte en stor hdd, i dagsläget har den bara 80Gb varav ca 25% är ledigt. Filer sparar jag ändå på min nas eller dropbox.Ingen som har någon erfarenhet av ej original batterier från ovan nämnda siter?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bra tips. Ska kolla om det hänger ihop med SMC annars blir det storstädning, naturligtvis med burkluft. Om jag förstår er rätt så ska det funka med en ssd, Får göra en liten prisundersökning innan jag bestämmer mig för vilken typ av hdd det blir. Behöver inte en stor hdd, i dagsläget har den bara 80Gb varav ca 25% är ledigt. Filer sparar jag ändå på min nas eller dropbox.Ingen som har någon erfarenhet av ej original batterier från ovan nämnda siter?

 

Jag har ingen erfarenhet av batterier från de nämnda företagen, men jag har positiva erfarenheter av piratbatterier från Ebay. De batterier jag köpt där har fungerat lika bra som orginalen, förutom ett DOA, men då skickade säljaren direkt ut ett nytt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har ingen erfarenhet av batterier från de nämnda företagen, men jag har positiva erfarenheter av piratbatterier från Ebay. De batterier jag köpt där har fungerat lika bra som orginalen, förutom ett DOA, men då skickade säljaren direkt ut ett nytt.

 

Kollade snabbt på brittiska ebay och där fanns en uppsjö batterier med varierande priser från £15-50. Vissa av de dyrare erbjöd garanti och gratis frakt. Låter definitivt som ett alternativ till de svenska batterisiterna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...