Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Extern hårddisk dyker inte upp i Finder längre


arjemma

Rekommendera Poster

Jag har haft min externa hårddisk i 2 år nu och den har fungerat felfritt, men plötsligt så dyker den inte upp i finder längre.

När jag går in på skivverktyg så finns den där. Bifogade en bild med hur det ser ut i skivverktyg.

 

Någon som vet vad jag kan göra?

Den snurrar precis som den brukar och den har inte flyttats från sitt läge på minst ett år :S

post-67357-053658700 1356909559_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att det är i bockat i sidofältet?

post-67957-013837500 1356910217_thumb.jpg

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag har haft min externa hårddisk i 2 år nu och den har fungerat felfritt, men plötsligt så dyker den inte upp i finder längre.

När jag går in på skivverktyg så finns den där. Bifogade en bild med hur det ser ut i skivverktyg.

 

Någon som vet vad jag kan göra?

Den snurrar precis som den brukar och den har inte flyttats från sitt läge på minst ett år :S

 

Markera raden under ("LaCie") och klicka på "Lägg på skrivbordet" ( i verktygsraden upptill).

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om disken blivit utmatad på fel sätt kan datorn ibland vilja söka igenom den efter fel innan den dyker upp i Finder igen. Det kan ta en stund beroende på hur stor hårddisken är. Vänta ~10 min och se om den dyker upp i Finder.

Gör den inte det är det något annat problem. Som föreslagits tidigare, se om det går att mounta den manuellt. Disken kanske och måste lagas manuellt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du kollat att det är i bockat i sidofältet?

post-67957-013837500 1356910217_thumb.jpg

 

Den är ju gråmarkerad vilket kan tyda på kraschat filsystem. Kör reparera skiva i skivverktyget

 

Markera raden under ("LaCie") och klicka på "Lägg på skrivbordet" ( i verktygsraden upptill).

 

Om disken blivit utmatad på fel sätt kan datorn ibland vilja söka igenom den efter fel innan den dyker upp i Finder igen. Det kan ta en stund beroende på hur stor hårddisken är. Vänta ~10 min och se om den dyker upp i Finder.

Gör den inte det är det något annat problem. Som föreslagits tidigare, se om det går att mounta den manuellt. Disken kanske och måste lagas manuellt.

 

1. Prova att nollställa NVRAM. NVRAM är parameterminne som håller i olika saker. Det kan få hjärnsläpp

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

 

 

2. Prova Säker start

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

 

Ni är guld värda, jag hoppas att ni vet det!

Jag reparerade skivan (något som en nybörjare som jag inte ens visste att man kunde göra) och sedan klickade jag på lägg till på skrivbordet och nu funkar den som smort. TACK för er hjälp!

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Jag reparerade skivan

 

 

 

Observera att termen är lite missvisande. VAd som sker är att filstrukturen lagas om den är felaktig, inte själva den fysiska skivan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Observera att termen är lite missvisande. VAd som sker är att filstrukturen lagas om den är felaktig, inte själva den fysiska skivan.

 

Tack för att du klargjorde det. Kanske berodde på att jag ständigt växlade mellan att koppla in den i min PC och i min Mac. Eller nä vad vet jag? haha

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...