Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MBP13# -11 & Trådlöst, kopplas bort


skogsmulle101

Rekommendera Poster

skogsmulle101

Hejsan,

Jag har problem med att min Macbook Pro 13" 2011 Kopplas bort från routern. Vad fnns det för tricks för att fixa detta? Tackar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om det fungerat bra fram tills nyligen kan man kanske anta att någon granne har satt upp ett WiFi-nät på samma kanal som din router.

Kör du Lion eller MountainLion så finns Wi-Fi Diagnos i /System/Library/CoreServices/

 

När du startat Wi-Fi Diagnos trycker du på cmd+6 för att starta en Wi-Fi-sökning för att se närliggande nätverk och om någon av dem använder sig av samma kanal som din router.

Kolla även om det finns någon Firmware uppdatering för din router.

Och självklart köra programuppdateringen för OS X

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skogsmulle101

Om det fungerat bra fram tills nyligen kan man kanske anta att någon granne har satt upp ett WiFi-nät på samma kanal som din router.

Kör du Lion eller MountainLion så finns Wi-Fi Diagnos i /System/Library/CoreServices/

 

När du startat Wi-Fi Diagnos trycker du på cmd+6 för att starta en Wi-Fi-sökning för att se närliggande nätverk och om någon av dem använder sig av samma kanal som din router.

Kolla även om det finns någon Firmware uppdatering för din router.

Och självklart köra programuppdateringen för OS X

Tackar för ditt svar!

Det har varit så sedan jag satte upp hemnätverket. Har Lion så jag provar Wi-Fi diagnosprogrammet. Måste tillägga att min iphone & ipad 2aldrig störs av detta problem, dom blir aldrig "frånkopplade" på mitt hemnätverk.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

b35697.png

 

Starta Wi-FI Diagnos, tryck cmd+6 för att starta en WiFi analys.

Såhär ser det ut hos mig.

AirPort och AirPort 5GHz är mina nät.

Och vad jag kan se använder ingen annan kanal 8 på 2,4GHz bandet eller kanal 48-1 på 5GHz bandet.

Nu är väl förvisso kanske inte kanal 8 den mest optimala att välja då den överlappar många andra kanaler men det är lite överkurs.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skogsmulle101

b35697.png

 

Starta Wi-FI Diagnos, tryck cmd+6 för att starta en WiFi analys.

Såhär ser det ut hos mig.

AirPort och AirPort 5GHz är mina nät.

Och vad jag kan se använder ingen annan kanal 8 på 2,4GHz bandet eller kanal 48-1 på 5GHz bandet.

Nu är väl förvisso kanske inte kanal 8 den mest optimala att välja då den överlappar många andra kanaler men det är lite överkurs.

 

Tack. cmd + 6 funkar inte på Wi Fi analysprogrammet iaf. Ser inte ut så på min...hmmm Jag har igång, "Nätverksverktyg" OCH Wi-Fi Diagnos men ingen av dom svarar på cmd+6 eller ser ut som det gör på din skärm..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Starta WiFi Diagnos

Välj "innehåll" i listen längst upp på skärmen, välj sen Wi-Fi-Sökning

 

Kör du Lion eller Mountain Lion?

Möjligt att "Wi-Fi-Sökning" implementerades först i MountainLion. Någon som vet? Eller kanske kan kolla om det saknas i Lion?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skogsmulle101

Starta WiFi Diagnos

Välj "innehåll" i listen längst upp på skärmen, välj sen Wi-Fi-Sökning

 

Kör du Lion eller Mountain Lion?

Möjligt att "Wi-Fi-Sökning" implementerades först i MountainLion. Någon som vet? Eller kanske kan kolla om det saknas i Lion?

 

Under "innhåll" finns inget förutom 2 skuggade val. Kan ju vara som du säger att det inte fanns i Lion.

 

Lite bort från ämnet, är det värt att köpa M lion? MBP 13 2011

Wi-Fi Diagnos app.tiff

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skogsmulle101

Jag kör Mtn lion nu, så nu ser det ut som på din bifogade fil. men sedan då?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...