Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Kan inte importera köpt m4b till iTunes


Mathisen

Rekommendera Poster

Jag har nyss köpt och laddat ner en ljudbok från USA. Jag kunde välja format och valde då "iTunes, iPad, iPhone". Den nedladdade filen är i m4b-format. Jag kan spela den via QuickTime men får inte in den i iTunes. Oavsett om jag drag-and-droppar eller försöker importera via "Lägg till i bibliotek" i iTunes Arkiv-meny funkar det inte. Någon som vet hur jag ska göra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr, din länk gav ingen info som kan hjälpa mig. Det står bara vad m4b är, och det visste jag redan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad händer när du ...?

... försöker importera via "Lägg till i bibliotek" i iTunes Arkiv-meny funkar det inte.

 

Vägrar den acceptera filen?

Accepterar den filen, men sen finns den inte i iTunes?

 

Ja exakt vad är det som händer?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Flyttar tråden till avdelningen Program/Ljud & musik. /moderator

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Detta har hänt: Jag har laddat ner en fil från annan seriös butik än iTunes Store. Filen hamnade i "hämtade filer", jag flyttade sedan ut den på skrivbordet. Därefter har jag alltså försökt att lägga in den i iTunes. (Eftersom jag gjort detta många gånger med andra filer vet jag att det kan ske på flera sätt, enklast genom att bara dubbelklicka på filen men också genom att dra den till biblioteket eller importera via iTunes meny.) När jag gör detta händer ingenting. Filen stannar kvar på skrivbordet och dupliceras inte in i iTunes (som filer brukar). Den syns inte i iTunesbiblioteket och går inte att hitta via programmets sökfunktion heller. iTunes vägrar helt enkelt att acceptera filjäveln. (Eftersom den går att spela via QuickTime vet jag att filen inte är skadad.) Jag har mailat butikens support men de har förstås stängt över jul- och nyårshelgen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vilken butik är det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du ser på bilden nedan så finns det 3 st nivåer

det översta är att Macen godkänner program från enbart

Mac App Store

den i mitten är från Mac App Store och godkända utvecklare

och det 3:e är allt

 

kan det vara så att du har det översta alternativet kryssat i gatekeeper?

 

 

GateKeeper_control-640x520.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Som du ser på bilden nedan så finns det 3 st nivåer

det översta är att Macen godkänner program från enbart

Mac App Store

den i mitten är från Mac App Store och godkända utvecklare

och det 3:e är allt

 

kan det vara så att du har det översta alternativet kryssat i gatekeeper?

 

 

GateKeeper_control-640x520.png

 

Det har ingen inverkan på när man importerar musik,filmer,böcker in i iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löste det genom att köpa annan ljudbok via iTunes. På så sätt kunde jag se hur iTunes lägger upp ljudböcker i filstrukturen, och stoppa in filen på rätt ställe manuellt. Nu funkar det. Mystiskt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Löste det genom att köpa annan ljudbok via iTunes. På så sätt kunde jag se hur iTunes lägger upp ljudböcker i filstrukturen, och stoppa in filen på rätt ställe manuellt. Nu funkar det. Mystiskt.

Skriv gärna hur det går till så kan någon annan med samma problem få reda på hur man ska göra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skriv gärna hur det går till så kan någon annan med samma problem få reda på hur man ska göra.

 

OK. Det visade sig att ljudböcker följer samma filstruktur som musik. (Vilket däremot inte vanliga e-böcker gör, trots att de hanteras av iTunes.) Om du vill lägga dit en ljudbok manuellt kan du alltså göra så här: Gå in under HD->Användare->/Ditt eget konto ("huset")/->Musik->iTunes->iTunes Music. I den mappen kan du skapa en mapp som du ger artistens/författarens namn. Där i skapar du en mapp med bokens titel. I den lägger du bokens ljudfil/ljudfiler. (Formatet på min fil är m4b, jag vet inte vad som händer om den är i annat format, antagligen sorteras den då automatiskt på annat sätt i iTunes menyer och måste taggas om för att hamna på "rätt" ställe.) Är inte säker på om man sedan måste starta om för att allt ska trilla på plats, men jag gjorde det. Sedan funkade det som sagt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...