Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

SIM not valid


RaveDave

Rekommendera Poster

Behöver julaftons-support!

 

Har gett min 2 år gamla iPhone 4 till sonen, samt köpt kollegans 2 år gamla iPhone 4 till dottern i julklapp. Både jag och kollegan hade företagsabonnemang hos 3m och vi har nu nya iPhone 5 som är aktiverade.

 

Har köpt nytt abonnemang hos Tele2 till båda iPhone 4. När jag sätter i dessa SIM-kort får jag upp "SIM not valid". Vad gör jag? Julaftonens två överlyckliga barn är nu ledsna och jag är så frustrerad!

 

Googlar lite och börjar ana... Är telefonerna operatörslåsta? Måste man låsa upp dem? Kostar det 2 x 300 kr? Suck. Har dessutom bara IMEI-nummer till den ena telefonen på en gammal förpackning. Hur får man tag IMEI-nr om man inte har varken kartong eller kan komma in i telefonen?

 

Tacksam för hjälp denna sena denna julaftonsnatt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte använda luren utan SIM-kort?

 

Funkade med min gamla 3G..... Har iofs inte testat med 4S:en....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av luren.

Ta ur SIM-kortet.

 

Starta om.

 

Gå in i:

 

Inställningar - Allmänt - Om - IMEI

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ring kundtjänst hos din operatör ?

De kan låsa upp din gamla iphone så att den fungerar med vilken operatör som helst...!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Komma in i telefonens menyer för att läsa av IMEI kan man göra utan SIM-kort.

 

Tyvärr inte. Jag får upp "Activation error". Märkligt!?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av luren.

Ta ur SIM-kortet.

 

Starta om.

 

Gå in i:

 

Inställningar - Allmänt - Om - IMEI

 

Tack för din support på sena julaftonsnatten! Men det funkar inte... Activation error står det. Vad gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Ring kundtjänst hos din operatör ?

De kan låsa upp din gamla iphone så att den fungerar med vilken operatör som helst...!!

 

Min förra operatör (3) eller den nya (Tele2)?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Din förra.

 

Lättast är väl om du skaffar ett kontantkort hos tre eller lånar någons simkort. Följ sedan MacHeddas instruktion så kommer du att kunna se och skriva av IMEI-numret. Efter det ringer du till Tre och ber att de låser upp telefonen (vilket bör ta några minuter bara). Sen är det bara att sätta i Tele2-korten, starta upp och registrera :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

http://www.tre.se/Privat/Kundservice/Teknisk-Support/Lasa-upp-mobil/

 

 

Utdrag:

 

"Låsa upp mobil

 

Är du abonnemangskund hos 3 kan du beställa en kod för upplåsning av mobil på telefonnummer 0735-300 584. En operatörskod kostar 350 kr och avgiften läggs på din kommande faktura."

 

"När får jag koden?

 

Operatörskoder skickas ut inom 1-3 veckor. Detta beroende på om vi har den i lager eller om den behöver beställas ifrån tillverkaren. Är du inte kund hos oss är du välkommen att besöka en 3Butik för att beställa operatörskoden."

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är telefonerna köpta med abonnemang är de med stor sannolikhet låsta till den operatör som abonnemanget låg hos - i detta fall 3, och då är det 3 som kan låsa upp telefonerna (mot en avgift). Du kan använda telefonerna med vilket 3 abonnemang eller 3 kontantkort som helst, men vill du använda Tele 2 så får du låsa upp telefonerna.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Verkar som det blir til att lägga ut 2 x 350 kr på upplåsning då. Vilket märkligt system... Hoppas bara att det går fortare än 1-3 veckor... Får ta och besöka närmsta 3-butik och se om det kan gå fortare den vägen.

 

Tack för support och en fortsatt god jul på er alla!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...