Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Min iPhone drar pengar


Jane

Rekommendera Poster

För några månader sen så skaffade jag min första iPhone 4. Jag har Telia och refill.

Har börjat märka att den drar pengar fast den inte används.

På 6 dagar har den dragit över 40:- fast den bara legat på bordet och inte använts. Bara några enstaka samtal och 2 mms.

Jag har trådlöst nätverk hemma som den är uppkopplad till så även om det är något program som "jobbar i bakgrunden" så borde det väl inte kosta något?

 

Vad är det som drar pengar?

Går det att kolla upp vad som drar pengar?

 

Jag har inte e-mail eller Facebook aktiverad på telefonen. Och har bara 3 installerade appar.

 

Jag använder sällan min telefon så att kosta på dyra abonnemang har jag inte råd med.

Trodde jag skulle kunna använda mig av iPhonen hemma med det trådlösa nätverket så det inte skulle kosta något.

Självklart förstår jag att samtal, sms och mms kostar extra.

 

Jag har stängt ner alla program som ligger i multitaskdockan. Men som jag fattar det så är det väldigt oklart om dom verkligen drar någon ström/kostar pengar eller om dom bara ligger där som genvägar.

 

Men som sagt var om det är några bakgrundsprogram som ligger och drar pengar varför går det inte på nätverk?

Har stängt av 3G.

Men märker att när jag startat upp telefonen så står det en kort stund E innan det går över till det trådlösa nätverket. Vad betyder det? Kan man ställa in så den kopplar upp mot nätverket direkt?

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningar->Allmänt->Mobilnät-> Stäng av mobildata

 

E står för "edge" en lite snabbare dataöverföringsteknik i det gamla 2G nätet

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Inställningar->Allmänt->Mobilnät-> Stäng av mobildata

 

E står för "edge" en lite snabbare dataöverföringsteknik i det gamla 2G nätet

 

 

Om jag stänger av mobildata så kan jag inte skicka eller ta emot MMS meddelanden :(

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om jag stänger av mobildata så kan jag inte skicka eller ta emot MMS meddelanden :(

Går det inte att skicka över wifi då?

Aktiverar du mobildata så aktiverar du även 3G om jag förstått rätt .

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går det inte att skicka över wifi då?

Aktiverar du mobildata så aktiverar du även 3G om jag förstått rätt .

 

Nja, du kan ha mobildata aktiverat och 3G avstängt, då skickas datan via 2G-nätet / Edge om inte telefonen är uppkopplad med WiFi.

 

 

Men testa att stänga av "Använd mobildata för:" och så boka av allt som finns där under. (Längst ner på samma ställe som man stänger av Mobildata)

 

Sen undrar jag vad tusan syftet är med en iPhone utan mobilsurfsabbonemang?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, du kan ha mobildata aktiverat och 3G avstängt, då skickas datan via 2G-nätet / Edge om inte telefonen är uppkopplad med WiFi.

 

 

Men testa att stänga av "Använd mobildata för:" och så boka av allt som finns där under. (Längst ner på samma ställe som man stänger av Mobildata)

 

Sen undrar jag vad tusan syftet är med en iPhone utan mobilsurfsabbonemang?

sant men i båda fallen Edge/3G så kostar det ju pengar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

sant men i båda fallen Edge/3G så kostar det ju pengar

 

 

Ja men om man är hemma och uppkopplad mot nätverk så borde det väl inte kosta något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja men om man är hemma och uppkopplad mot nätverk så borde det väl inte kosta något?

Det är wifin som inte kostar. Se till att du har bara den påslagen så skall du se att det blir billigare.

iphone_wifi_on.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nja, du kan ha mobildata aktiverat och 3G avstängt, då skickas datan via 2G-nätet / Edge om inte telefonen är uppkopplad med WiFi.

 

 

Men testa att stänga av "Använd mobildata för:" och så boka av allt som finns där under. (Längst ner på samma ställe som man stänger av Mobildata)

 

Sen undrar jag vad tusan syftet är med en iPhone utan mobilsurfsabbonemang?

 

Har just nu inte råd att förnya mobilsurf abbonemanget. Men vet du någon billig och bra leverantör så tipsa gärna.

Så jag tänkte att jag under tiden skulle "snålsurfa" när jag har tillgång till nätverk. Men fast jag sitter på eget nätverk så drar ändå Iphone pengar.

Största anledningen jag skrev denna tråd är för att kunna lista ut vad som kostar pengar. Det borde väl inte kosta något när man är uppkopplad på eget nätverk?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är wifin som inte kostar. Se till att du har bara den påslagen så skall du se att det blir billigare.

iphone_wifi_on.jpg

 

 

Ja jag har Wi-Fi på. Det är därför jag tycker att det är så konstigt att iPhonen drar pengar av mitt refill kort fast den bara ligger på bordet och inte används.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre Mini Plus, 49kr/mån inkl 0,5GB surf

Tele2 Volym låg, 94,50Kr/mån inkl 300min, 300sms, 300mms och 1GB surf (halva priset 3första månaderna om du inte köper telefon samtidigt)

 

Finns säkert fler, billigare och bättre abonnemang om man kollar runt lite men sitta med ett kontantkort på en surfmobil blir knappast den billigaste lösningen i längden.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tre Mini Plus, 49kr/mån inkl 0,5GB surf

Tele2 Volym låg, 94,50Kr/mån inkl 300min, 300sms, 300mms och 1GB surf (halva priset 3första månaderna om du inte köper telefon samtidigt)

 

Finns säkert fler, billigare och bättre abonnemang om man kollar runt lite men sitta med ett kontantkort på en surfmobil blir knappast den billigaste lösningen i längden.

 

 

Attans... kom just på att min iPhone är låst till Telia :cry:

Och nej jag är inte så tekniskt lagd att jag kan jailbreaka och sånt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jailbrake har inget med operatörslåset att göra, det kallas unlock och det går antagligen bara via telias egna upplåsning.

 

Finns ett tillval till ditt kontantkort Mobilsurf liten, 89:-/månad. 0,5 GB data ingår.

kolla här: http://www.telia.se/privat/mobilt/mer-om-mobiltelefoni/surfaimobilen

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jailbrake har inget med operatörslåset att göra, det kallas unlock och det går antagligen bara via telias egna upplåsning.

 

Finns ett tillval till ditt kontantkort Mobilsurf liten, 89:-/månad. 0,5 GB data ingår.

kolla här: http://www.telia.se/...i/surfaimobilen

 

Men nu tycker jag den här tråden börjar spåra ur lite.

Den handlade inledningsvis om det fanns något sätt att ta reda på vad i telefonen som drar pengar.

Och varför? Då jag är uppkopplad på mitt privata nätverk hemma och då borde det väl inte kosta något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad har du under "Använd mobildata för" ?

Testat att stänga av dem?

Använder du iCloud till något? Är du inloggad där?

Kan tänka mig att telefonen även kollar efter uppdateringar till dina Appar mot Appstore så logga ut från Appstore också.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

På 6 dagar har den dragit över 40:- fast den bara legat på bordet och inte använts. Bara några enstaka samtal och 2 mms.

 

några samtal och 2 mms kan väl kosta 40 kr? beror väl på hur långa samtal? jag kanske missförstått nåt, sorry i såna fall

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

några samtal och 2 mms kan väl kosta 40 kr? beror väl på hur långa samtal? jag kanske missförstått nåt, sorry i såna fall

 

 

Det var några korta samtal på under 1 minut.

Men jag lät faktiskt telefonen ligga orörd på ett bord ett dygn och den drog ändå pengar :angry2:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla även under Inställningar->Allmänt->Om->Diagnos och Användning att "skicka inte är ikryssat"

 

Har de andra tippsen hjälpt något?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Stäng av mobildata under Inställningar -> Allmänt -> Mobilnät -> Mobildata

 

Enda sätter, annars kommer den använda datatrafik för att koppla upp sig mot Apple då och då.

 

Ett sista alternativ, som låter dig fortsätta skicka MMS, är att ringa din operatör och be dem stänga av datatrafik på ditt abonnemang.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det enda alternativet som finns om du verkligen vill veta vad som skickas är att jailbreaka luren och installera Pirni från cygwin.

 

Pirni fungerar som wireshark, så man kan via command line på telefonen/paddan spara en pcap dump som man kan analysera i wireshark på datorn efteråt.

 

Absolut krångligt men då ser man exakt vad som skickas på vilket interface, iaf när det gäller datatrafik.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...