Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hur du snabbt återställer förlorat adminkonto i Mac OS X


Pocahontas
 Share

Rekommendera Poster

Lägger in ett tips här.

Visserligen är det sällan detta händer, men skulle olyckan vara framme, så finns tipset här

 

http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-57559319-263/how-to-quickly-restore-a-missing-admin-account-in-os-x/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 7 months later...

Har du gjort exakt som det står där?

Kopierat terminalkommandona ( på engelska) ?

 

Har inte testat det själv då jag inte varit i behov av det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
  • 5 months later...

Ett annat sätt är att ta bort filen .AppleSetupDone så att man får skapa ett nytt Admin-konto som när man loggar in första gången.

 

Starta om och håll ned ⌘-S.

 

Montera filsystemet, när uppstartsprocessen är klar, med:

/sbin/mount -uw /

 

Radera filen:

rm /var/db/.AppleSetupDone

 

Starta om genom att skriva

reboot

 

Nu får du gå igenom processen där du kan lägga till ett adminkonto när din maskin startat om.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 11 months later...

Lägger in ett tips här.

Visserligen är det sällan detta händer, men skulle olyckan vara framme, så finns tipset här

 

http://reviews.cnet.com/8301-13727_7-57559319-263/how-to-quickly-restore-a-missing-admin-account-in-os-x/

 

Själva kommandona verkar ha försvunnit från sidan? Står t ex

 

To allow writing to the drive, run the following command:

 

Och sen inget kommando.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 

Själva kommandona verkar ha försvunnit från sidan? Står t ex

 

To allow writing to the drive, run the following command:

 

Och sen inget kommando.

ser heller inget kommando, behöver hjälp med att återställa mitt admin-konto...

 

Råkade ställa in ett föräldrarkontroll-konto och avaktiverade/aktiverade filevault för att jag ville ställa in ett gästkonto, nu när jag ska logga in på mitt konto måste jag göra det 2 gånger med 2 olika lösenord. Dessutom funkar inte mina admin uppgifter när jag ska ändra på systeminställningarna etc. Någon som kan hjälpa mig med att återställa detta?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Bara jag som är tvungen att fylla i ett adminlösenord för att starta i Single User mode? Vilket ju vore lite svårt i skarpt läge.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 months later...

Har detta problem nu. Någon som lyckats lösa de? Går ju som sagt inte att se vilka command det handlar om i artikeln. Tacksam för svar

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Hjälp !!!

Ominstallerade min MBP när jag skulle ge den till en släkting. Skapade nytt Admin och password.

När jag nu fått tillbaka datorn och vill ominstallera den igen och skapa ett nytt eget Adminkonto, så vill den ju ha original-skivan. Stoppar i den - startar om - håller ner ALT-knappen - och start-förslagen kommer upp på skärmen. Jag väljer starta med "Instalations-skiva OS X" - skivan börjar snurra men stannar snart utan att datorn börjar läsa från den alls - jag väntar en stund i hopp om att något ändå skall hända, men förgäves.

Väljer en annan väg att istället ominstallera Maverick via mitt ID. Då går det fint. Men när jag kommer in efter omstart, så har det inte skett någon som helst förändring och jag får inte fram ågot förslag at ändra något Språk/Admin etc.

Kan inte komma ihåg min släktings PW. Annars hade det nog varit lätt. Det går inte att få tag på.

Jag skulle helst vilja FORMATERA min MBP och ominstallera med Snow Leopard och sedan uppdatera vartefter. Men det vet jag inte hur man gör.

Finns där någon som kan hjälpa mig?

Mvh

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

 Share



×
×
  • Skapa nytt...