Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Ramlösa på MacBooken


Johantjena

Rekommendera Poster

Hej! Tidigare idag råkade jag hälla ut en del Ramlösa över tangentbordet på min MacBook Pro. Jag torkade snabbt av den och vände den uppochner i någon minut, inga problem så långt. Ca 3 timmar senare satte jag mig på tåget och hade då förträngt mitt lilla missöde. När jag satte igång datorn dog den efter ca 10 sek och jag testade då att köra shift-cmd-alt-strömbrytare, men utan resultat. Jag testade istället att hålla strömknappen intryckt och datorn startade då som vanligt och skickade mig till skrivbordet, men när jag släppte knappen tog det inte mer än 10 sek innan den dog igen. Här någonstans kom jag ihåg ramlösan och i samma veva slutade datorn starta överhuvudtaget.

Här sitter jag nu med en dator som alltså inte längre startar överhuvudtaget. Har jag kortslutit den eller finns det någon räddning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Den har nog dött nu, ja. Du hade chansen att torka den (på insidan alltså) efter incidenten med Ramlösan, men du gjorde annat i stället. Så kan det gå. Hoppas du har någon form av allriskförsäkring.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du har en med lötagbart batteri så kan du börja med att ta loss det. Placera gärna datorn så att eventuell vätska rinner ut igen. Jag har för mig att jag läst om någon som har torkat dator i ugnen, lång tid och väldigt låg temperatur ungefär. Ett problem med ramlösa borde vara att vattnets högre salthalt eventuellt skada datorn mer. Sockerdricka är inte heller bra, Spill i fotsättningen endast outspätt renat hembränt i datorn.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1355781861[/url]' post='1594033']

Den har nog dött nu, ja. Du hade chansen att torka den (på insidan alltså) efter incidenten med Ramlösan, men du gjorde annat i stället. Så kan det gå. Hoppas du har någon form av allriskförsäkring.

 

Mja, hade chansen och hade chansen. Satt i skolan 45 min hemifrån och skulle precis springa på föreläsning i två timmar. Tråkigt hur som. Vad kan det kosta att rädda hårddisken? Går det ens?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Mja, hade chansen och hade chansen. Satt i skolan 45 min hemifrån och skulle precis springa på föreläsning i två timmar. Tråkigt hur som. Vad kan det kosta att rädda hårddisken? Går det ens?

Har du ingen backup heller? Det var tråkigt. Har du tur så har hårddisken klarat sig, du får plocka ut den och sätta i en annan dator, eller ett externt kabinett, och testa. Guider hittar du här (klicka fram till rätt modell).

 

---

 

Androm till varnagel:

 

1. Inga vätskor nära bärbara datorer.

2. Om regel 1 inte följs, och olyckan är framme, naturligtvis är den det, så ska man omedelbart stänga av datorn, och om möjligt avlägsna batteriet. Sedan ska den rengöras och torkas grundligt invändigt innan den sätts på igen.

3. Även om man följer regel 1 slaviskt ska man ändå givetvis ta backup. Datorer och hårddiskar kan gå sönder i alla fall.

 

---

 

Edit: Visst hade du chansen. Du prioriterade annat, bara. Det kanske var nödvändigt, vad vet jag, men datorn dog på grund av det.

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1355784651[/url]' post='1594059']

Har du ingen backup heller? Det var tråkigt. Har du tur så har hårddisken klarat sig, du får plocka ut den och sätta i en annan dator, eller ett externt kabinett, och testa. Guider hittar du här (klicka fram till rätt modell).

 

---

 

Androm till varnagel:

 

1. Inga vätskor nära bärbara datorer.

2. Om regel 1 inte följs, och olyckan är framme, naturligtvis är den det, så ska man omedelbart stänga av datorn, och om möjligt avlägsna batteriet. Sedan ska den rengöras och torkas grundligt invändigt innan den sätts på igen.

3. Även om man följer regel 1 slaviskt ska man ändå givetvis ta backup. Datorer och hårddiskar kan gå sönder i alla fall.

 

---

 

Edit: Visst hade du chansen. Du prioriterade annat, bara. Det kanske var nödvändigt, vad vet jag, men datorn dog på grund av det.

 

 

 

Jätteschysst att du försöker hjälpa till, det tackar verkligen jag för. Bespara mig dock din översittarattityd, den gör nog ingen vidare glad. Skulle jag, i skolan, leta fram en minimal skruvmejsel på fem minuter för att öppna upp datorn och torka den grundligt eller menar du att jag skulle springa hem med datorn uppochned? Med den logiken hade jag även chansen att vinna 10 miljoner på lotto.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jätteschysst att du försöker hjälpa till, det tackar verkligen jag för. Bespara mig dock din översittarattityd, den gör nog ingen vidare glad. Skulle jag, i skolan, leta fram en minimal skruvmejsel på fem minuter för att öppna upp datorn och torka den grundligt eller menar du att jag skulle springa hem med datorn uppochned? Med den logiken hade jag även chansen att vinna 10 miljoner på lotto.

Du är härmed uppsatt på min blockeringslista.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gäst anonymacy

Man ska inte gråta över spilld mjölk, än mindre bråka över den. Väldigt tråkigt på din Macbook - men om du frågar mig så var det med stor sannolikhet rätt kört redan från början. Visst kan man stänga av, torka av och sedan försöka driva ut fukten på olika fantasirika sätt - men summa summarum brukar även de fallen sluta med att burken långsamt börjar visa symtom på korrosion och till sist dör...

 

Hoppas du har en bra hemförsäkring med allrisktillägg, då får du i regel hyfsat bra ersättning - glöm inte att poängtera att Macbook har bra andrahandsvärde när du har kontakt med ev. försäkringsbolag... Själv fick jag 7000:- (minus självrisk) för min MBP '09 förra hösten. Nypriset 12500:- innebär att man drygt 55%'s värde för en 2 år och 3 månader gammal dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hänt mej och folk i min omgivning, stoppa i ugnen och massa sånt känns overkill (kanske tom skrönor), det som gäller är du inte sätter på den innan den är helt torr, min fick vara avstängd utan batteri i en vecka. Funkade klockrent.

Andra jag känner kunde inte hålla sej mer än några timmar och då kortslöt och dog den,

men hårddisken är nog ingen fara, bara att låta torka och skruva in i annan burk/extern låda.

 

Backup bör dock alla ha, hårddiskar lägger av till slut, kan ta 1år eller 10, det tar 5min att sätta upp time machine och då slipper du extra huvudvärk!

 

Låt din burk stå nån vecka nu, med lite tur startar den igen! crossfingers.gif

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Henrithunberg

Hade ett extremt snarlikt händelseförlopp i september.

 

Lämnade in datorn på reperation, de fick byta topcase för 300€ (inkl reperation och undersökning), tog en vecka.

 

Datorn fungerar idag som den ska fortfarande efter 2-3 månader.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...