Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

vdb


vdb

Rekommendera Poster

...före detta fotograf, före detta radiopratare, före detta bildredaktör, föredetta skådis, före detta lärare. Numera omsadlad till hovslagare!? Som haft mac sen datorerna hette "tvååttisexa".

Hade först en Mac II vx, 20 megram och 240meg hd! Hade sedan en hög 6100or med varierande konfigurationer som alla pajade en efter en .

Körde därefter ett tag med kraftbook 180gråskaleskärm, sedan med den tunga 5300 med utökad disk.

Fick sedan en 7500 som uppgaderades och uppgraderades och uppgraderades till förbannelse på alla uptänkliga sätt. Minne v-minne, grafikkort, processorkort och mer minne. Slutklämmen såg den ut så här:

416meg ram,

10gighd

ati-16meg grafikkort

G3proc.

Sen gick det inte längre att motivera dens existens så då blev det en beggad G4 istället som redan nu efter bara ett år känns seg och gammal...

MEN! Jag är en lycklig ägare av en Original uppsättning av Adobe Photoshop 1.0 EttPunktNoll

Den ska ramas in en vacker dag.

 

Ett tag i livet levde jag för att klättra i berg, nu ligger mest min DYRA utrustning och rostar... Nu försöker jag skida slättförs i sltället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

"föredetta skådis"?! Det lät intressant! Kan du ge ngn ledtråd? Saab V4 versionen av Snoken? :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska man dra slutsatsen att media inte är din grej, eftersom det är f.d. jobb du haft inom flera olika uttrycksmedier. Kanske är det skönt att hästarna inte pratar emot, å de är mer ärliga om du gör något dumt, dvs du får en spark. :lol:

 

Kul med så många strängar på din lyra. Ser fram emot att läsa dina memoarer.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 2 months later...

Hovslagare? Även om ni väl knappast handsmider så mycket nu längre så är väl ändå smide något som man måste kunna i det yrket? Eller är jag fel ute nu?

 

Att jag frågar är att jag är klart nyfiken på att kröka glödgat järn. Då menar jag inte kröka i ordets slang-betydelse... :rolleyes:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Smida....jag kan smida till en sko eller ett sjukbeslag, men jag svär och drar mig för det in i det längsta.

Men gamla gubbar brukar säga att:

Kallsmeder och kyrkans lärde män ska med fan bedrivas... Jag vet inte.

 

Cyberpet: Media är faktiskt min grej, men inte anställningsvilkoren...efter att ha varit "behovsanställd" med enmånadskontrakt i taget så lessnade jag efter 10 år.

Känns skönt att jobba med kroppen istället.

 

Och Yes! Jag använder fortfarande Photosjope 1.0 vid högtidliga tillfällen!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Har du ingen närmare beskrivning än Norrland ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Norrland--> Granbo, fast ingen vet var det ligger. Vi bor bara 3hushåll där! Lit-1mil, Östersund 4mil, vadådå? Behöver du en hovslagare att smida om din dator?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol::lol: Nä, men jag har hästar. Fast det skulle nog kosta mer än det smakade och låta dig sko. 20 mil enkel resa :lol:
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

FAst raggar du ihop ett gäng så kan jag komma ner och fixa alla på en gång...Vart ligger Hassela?

Faktum är att man häruppe gladeligen kör 10mil enkel för EN skoning...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle man åka från Östersund och ta av vid Stöde så är det väl 4-5 mil till Hassela från Stöde.

Menar du att ni kan få åka upp mot 10 mil enkel, finns det så lite häst i Jämtland eller är dom utspridda? :) Här itrakten finns de i alla hus och vrår. Vi hade en hovis från Bergsåker, men han flyttade till Italien, så nu kommer en kille från Delsbo ibland. Men vi är många tjejer och hästar i området. Är det rid eller travhästar du brukar sko?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hassela ligger mellan Delsbo och Sundsvall men även mellan Ånge och Hudiksvall. Mitt ute i obygda med andra ord.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skor både rid, och travare. Innan jag började hovslagarskolan hade jag bara hållt på med islänningar med ridning och skoning. Sen gjorde jag min praktik i 23 veckor på Wången där jag bara skodde travare och en och annan privatridhäst. Enda skillnaden egentligen är skorna, förutom travtränaren då som alltid vill ha det väldigt specifikt skott...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du var berest då :D Det stämmer alldeles utmärkt. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det var som den. :) Vi har ju ett ställe här nere som sysslar med islänningar, kurser och turridning. Slätterne Gård heter det.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men borta hos er finns det väl gott om hovisar? Ni har ju Nordviksskolan med alla de eleverna och lärarna Ingela och Anneli som bor i sundsvalltrakten?

 

I hela jämtland/härjedalen finns det 8yrkesverksamma hovisar på alla hästar...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad du var berest då :D Det stämmer alldeles utmärkt. ;)

136086[/snapback]

En är väl hälsing själv. Från Järvsö närmare bestämt men är sedan snart 6 år bosatt i Karlstad. Letar för tillfället efter hus i Hälsingland då skoltiden är på väg mot sitt slut.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men borta hos er finns det väl gott om hovisar? Ni har ju Nordviksskolan med alla de eleverna och lärarna Ingela och Anneli som bor i sundsvalltrakten?

 

I hela jämtland/härjedalen finns det 8yrkesverksamma hovisar på alla hästar...

136091[/snapback]

Ja, det stämmer, men det är inte många från Sundsvall som kan tänka sig att åka ner hit. Nu har jag ju tur eftersom mina har varit barfota i flera år, men verkas bör dom ju ändå. Brukar få hjälp av killen från Delsbo när han är uppe och tar andra. Annars har tjejerna här haft nån från Hudiksvall.;)

 

En är väl hälsing själv. Från Järvsö närmare bestämt men är sedan snart 6 år bosatt i Karlstad. Letar för tillfället efter hus i Hälsingland då skoltiden är på väg mot sitt slut.

136119[/snapback]

Järsö pöjk. :) Du längtar tillbaka hörs det som. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Slätterne Gård, är det inte där Jamila Berg härjar? KAnske har du isåfall sett mig, jag brukar vara med på alla tävlingar på Wången eftersom jag sitter I Gneististyrelsen(om du håller på med isisar). Håller i allt det tekniska på tävlingarna.

 

Själv jobbade jag på en för de flesta islandstokiga känt ställe på island som heter Eldhestar i 2 år...sen de sista åren jobbar jag åt Land&hestar/Hestakrainn! Bekant?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja, det är där hon härjar :D Håller inte själv på med isländare, men när vi flyttade ner till Hassela så hade jag inget stall klart och mitt travasto fick då stå hos Slätterne drygt en månad. Hon fick sällskap av en shettis som vi tänkte köpa. Men det blev inte av. Jättetrevligt folk där. Nu skaffade jag en annan shetis som sällskap som kommer från Bollnäs och är skimmel. Äter allt och älskar ungar. ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Äter allt och älskar ungar. ;)

 

Något annat som står på favoritmenyn än just ungar? ;)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

:lol::lol: ska vara hallonbåtar då. ;)
Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Minns en teckning föreställande Idi Amin som i full diktatorsutstyresl talade med någon om besökande politiker:

"Jag älskar engelsmän. Men såsen är också viktig."

 

Han hade ju rykte om sig att äga vissa kannibaliska drag. :cry:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte vilja möta honom i ett trångt dörrhål ;)

Min lilla shettis Filip han äter inte kött - tror jag - men väl ostmackor med kaffe och mjölk. :D

Men jag har stött på hästar som faktiskt smakat hamburgare med gurkmajonäs :sick: Så man får väl se upp :lol:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Skulle inte vilja möta honom i ett trångt dörrhål wink.gif

 

Ingen större risk, den gamle syfilisskadade diktatorn gick hädan 2003!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...