Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

NAS, Time Machine och extern HDD


lejo999

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag är nybliven medlem här, äger ingen Mac ännu men har siktet inställt på en ny, eller nyare begagnad, MBP, då min gamla Dell laptop sjunger på sista versen.

Är alltså helt grön när det gäller Mac, förutom en iPhone och AppleTV.

 

Jag har idag en Netgear ReadyNAS Duo med 2+2 TB speglade diskar som back-up. Har sett att man kan använda den som Time Machine.

- Någon som har erfarenhet av det? Funkar det bra? Dåligt?

 

Om det funkar, tänkte jag även ha en extern hårddisk kopplad till NAS:ens USB-port.

- Kan man ställa in TM så att den "kopierar vidare" till den externa hårddisken?

Om inte, tänkte jag att man kan göra en back-up manuellt en gång i månaden eller så.

- Kan man helt sonika kopiera det TM sparat över till en extern hårddisk?

 

Jag tänkte alltså ha alla dokument, bilder etc på 3 ställen: i min (kommande) MBP, på NAS:en och på extern hårddisk. Den senare kan ju läggas i kassaskåpet eller hos grannen för ytterligare säkerhet.

Jag har inga företagshemligheter eller så, men alla foton man har får ju bara inte försvinna!

 

Mvh

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör en Ready NAS Duo fast med bara en 2TB disk ännu så länge. Den har fungerat alldeles utmärkt så länge jag bara har TM-backupen på den. Från början hade jag den partitionerad för musikbibliotek och Plex Mediaserver men då krånglade det ngt alldeles grönjävligt. När jag så rensade hela disken och började köra bara TM mot den så försvann alla problem. (Nu ska jag bara köpa en disk till för att spegla....).

 

Hur det fungerar med en USB-disk kopplad till den vet jag inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

fredriknordstrom

Kör också TM till min NAS, har en Qnap TS-212, enkelt och funkar klockrent!

Enda jag gjorde fel, mest pga en tanke vurpa va att jag tog login till själva NASEN, det gick självklart inte, utan det är login till själva TM profilen man skapar. Nu ser det säkerligen annorlunda ut beroende på NAS, men på min Qnap va det väldigt lätt att styra ordning.

 

Nu har jag inte behövt använda min TM än, men har kikat lite i hur det funkar och det verkar vara problemfritt!

Gällande kopiera till extern disk så måste disken vad jag förstår ha stöd för TM, finns många som har det.

 

Kollar du på Apple store så finns det hur många som helst där, sen man kan man alltid söka vidare på artikelnumren på andra köpställen. Vet att kan skilja en del på priset beroende på vart man handlar. OT: Steget över till mac är det bästa jag gjort gällande datorer, grymma maskiner!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Från och med Mountain Lion kan man ju ha flera TimeMachine.

Förslagsvis till din NAS och så stoppar du i din USB-disk i datorn och kör TimeMachine till den med lite då och då.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för svar!

 

 

Enklast verkar ju vara att, som SirKnasen skriver, att använda extern HDD som ytterligare en Time Machine.

 

Sen får jag se till att hålla tungan rätt i mun när jag skapar alla konton, login osv!

 

 

Mvh

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Jag kollade runt lite på molntjänster och upptäckte att på Telia kan man få obegränsad lagring/ säkerhetskopiering för 29:-/ månad. telia.se/lagring

 

 

Anmälde mig, laddade hem ett litet program och började kopiera över.

Finns även en app i Appstore för att kunna komma åt filerna via iPhone/ iPad. Lite som Dropbox mfl alltså.

Förutom ett lite förbryllande användargränssnitt i programmet och att man från dator "bara" kommer åt sina filer via Telias hemsida, verkar det hittills funka riktigt bra. Relativt billigt också.

 

Mvh

/Johan

 

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 month later...

Det visar sig inte vara helt enkelt att få Telias program att fungera på Mac. Jag får säkerhetsvarning hela tiden, trots att jag ställt in "Tillåt hämtade program från: Var som helst" på inrådan av supporten för programmet. Enligt killen som svarat på mina frågor kan den inställningen behöva vara kvar ett tag, ett antal starter av programmet, innan man ställer tillbaka.

Idag får jag säkerhetsfrågan som lyder ungefär" Du försöker öppna ett program hämtat från internet, är du säker på att du vill öppna?"

Klickar "Öppna", men frågan kommer tillbaka hela tiden, även efter att jag stängt programmet. Även nu är "Var som helst" valt.

 

Till saken hör kanske att jag ju är nybörjare på Mac, men jag har installerat andra program, som inte kommit från AppStore, utan problem.

 

Någon som har tips?

(MBP 15", Late 2011, Mountain Lion)

 

Eller är det bara Telias program som är buggigt tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Telia säker lagring extra och för mig fungerar det relativt bra. Det enda jag retar mig på är att om jag använder tex lightroom

och gör ett par ändringar på några bilder uppdaterar programmet ca 8-900 filer. Varför så många undrar man.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Telia säker lagring extra och för mig fungerar det relativt bra. Det enda jag retar mig på är att om jag använder tex lightroom

och gör ett par ändringar på några bilder uppdaterar programmet ca 8-900 filer. Varför så många undrar man.

 

Kanske du har inkluderat dina previews i backupen? Dessa previews sparas i en databas som består av mängder av små-filer (Previews.lrdata). Det kanske är dessa som uppdateras?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Telia säker lagring extra och för mig fungerar det relativt bra. Det enda jag retar mig på är att om jag använder tex lightroom

och gör ett par ändringar på några bilder uppdaterar programmet ca 8-900 filer. Varför så många undrar man.

 

Hur har du gjort när du installerat Telias program?

Gärna en beskrivning steg-för-steg, då jag som sagt är rookie när det gäller Mac.

 

Jag gjorde så här, såvitt jag minns:

Laddade hem filen "Extra.dmg"

Valde "Tillåt program hämtade från: Var som helst" i Säkerhet och integritet

Ctrl-klickade på den hämtade .dmg-filen, valde "Öppna"

Dubbelklickade på "Telia Säker lagring Extra.prefPane" i fönstret som öppnades

Svarade ja på frågan om jag ville installera.

 

Detta fungerade ett tag, sedan fick jag säkerhetsvarningarna jag skrev om ovan.

Provade nyss att installera om och för tillfället fungerar det.

 

Har jag missat något?

Jag vill gärna ställa tillbaka till "Tillåt program hämtade från: Mac App Store och angivna utvecklare", det känns tryggast så...

 

 

Mvh

/Johan

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...

När man hämtar ner en DMG-fil så öppnar man den och sedan flyttar programsymbolen till mappen Program, då installeras programmet. Vanligtvis finns det en textfil med som förklarar mer i detalj hur man gör, den klickar man då lämpligen först på.

Program hämtade från Mac App Store installeras automatiskt på datorn när de hämtas, så som användaren behöver man inte göra något mer. Program man hämtar från andra ställen innebär fler moment i installationen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...