Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Nån som vet hur man splittar upp en PDF i flera?


vote

Rekommendera Poster

Någon som vet hur man gör?

 

Jag har googlat men sättet att kopiera en av sidorna och öppna "Ny från urklipp" funkar inte. Kanske har att göra med streckkoderna?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kolla om detta fungerar.

 

Öppna pdf:en med förhandsvisning. Dubbelklicka på pdf:en mao.

Välj att visa miniatyrer. (alt+cmd+2)

Dra önskad miniatyr till skrivbordet så borde det bli en egen pdf.

Men det kanske går att lägga in spärrar och skrivskydd för denna funktion i pdf:er?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

skall man inte skriva ut biljetterna och sedan klippa isär dem är det så bolagen vill?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visst kan man skriva ut biljetterna och göra så. Men jag tänkte skicka med samtliga i PDF också, ifall papprena tappas bort.

 

Sen kan man undra hur länge trycksvärtan håller på A4-papper. Konserten är inte direkt nästa vecka.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

.. om du drar in den i PhotoShop så får du upp en dialogruta som frågar vilken sida av pdf:n du vill öppna/importera .. dock så får du en »rastrerad« sida eller en bitmap (dvs inte vektorgrafik) .. men det kanske inte spelar någon roll? - sätt bara upplösning på minst 300 så bör det inte bli några problem med utskriftkvalitet ..

 

.. ud:

- välj crop to media box för att få rätt yta .. plus att du ev måste lägga till ett vitt bakgrundslager ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OBS ! - TVÄRNIT ! - SUPERUPPDATERING !!

 

- kan inte längre redigera mitt tidigare inlägg ..

 

MEN, om du skall dra in pdf:n i PhotoShop ta först en kopia på originalet .. framför allt så skall du INTE spara den importerade pdf:n i PhotoShop för jag misstänker att du antagligen kommer att sabba originalet .. inte så att det kanske i praktiken borde göra något men kan vara onödigt ..

 

- vad som händer är att en vektorbaserad pdf sparas till just pixelgrafik (den rastreras till en bitmap) ..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Öppna PDF:en i förhandsvisning eller Adobe Reader.

 

Välj Skriv ut.

Välj att skriva ut sida 1 (enbart).

Välj "PDF" längst ner till vänster i utskriftsdialogen och skapa en fil av sidan 1.

 

Välj Skriv ut.

Välj att skriva ut sida 2 (enbart).

Välj "PDF" längst ner till vänster i utskriftsdialogen och skapa en fil av sidan 2.

 

osv

 

(Förutsätter en biljett per sida, förstås.)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag säger det... Ticnet måste satt in en jävla spärr eller nåt. Ingenting funkar!

 

Provade förhandsvisning, men Spara som PDF går inte ens att klicka på. Bara Redigera meny och Spara som Postscripts.

 

Laddade hem Adobe Reader, och får då fram att jag tycks kunna spara 1 PDF-sida i taget, men Nej! "Du kan inte spara en PDF under utskrift" står det då...

 

Photoshop är väl det enda jag inte provat på. Men jag kan inte hantera det programmet....

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

De har säkert lagt in en spärr, annars hade det funkat.

 

Testa att spara en sida som PostScript. Förhandsvisning kan spara om den som PDF.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Oavsett hur sprärrad PDF'en är så kan man givetvis skriva ut den - och allt man kan skriva ut kan man skriva ut till en PDF också (Telly82-tipset). Om inte det funkar så har något mycket mycket märkligt hänt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

... allt man kan skriva ut kan man skriva ut till en PDF också (Telly82-tipset). Om inte det funkar så har något mycket mycket märkligt hänt.

Du kan ju testa med nedanstående pdf. Den är lösenordsskyddad vad gäller ändringar i Acrobat X. Lösenordet är "test123". Ps-filen som kan sparas kan inte omkonverteras till pdf i Förhandsvisning heller.

 

Test.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan ju testa med nedanstående pdf. Den är lösenordsskyddad vad gäller ändringar i Acrobat X. Lösenordet är "test123". Ps-filen som kan sparas kan inte omkonverteras till pdf i Förhandsvisning heller.

Det är rätt det funkar inte.

 

Har man en jättestor skärm kan man kanske visa biljetten på skärmen och ta en skärmdump?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag testade GraphicConverter, som jag alltid har haft, numera 8.3.1, och i den kan man öppna pdf:n och sedan välja vilka sidor man vill skriva ut som pdf, via systemets dialogruta, trots att pdf:n är lösenordsskyddad. Av någon anledning respekterar Förhandsvisning inställningar i Acrobat, medan GC således inte gör det. Acrobat varnar självt när man säkrar sin pdf att tredje part kanske inte respekterar skyddet. Det finns andra sätt att säkra dokument, certifikat exempelvis, men de har jag inte testat.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det går faktiskt inte. Det var som fn :-D. Jag har om-pdf'at andra "låsta" pdf'er.

Något lösenord behövde jag dock inte använda för denna fil.

Med GraphicConverter går allt utmärkt dock - som nämnts tidigare i tråden. Tydligen respekterar Förhandsvisning vissa "lås" och kanske skiter GC i alla lås :-).

Du kan ju testa med nedanstående pdf. Den är lösenordsskyddad vad gäller ändringar i Acrobat X. Lösenordet är "test123". Ps-filen som kan sparas kan inte omkonverteras till pdf i Förhandsvisning heller.

 

Test.pdf

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, det går faktiskt inte. Det var som fn :-D. Jag har om-pdf'at andra "låsta" pdf'er.

Något lösenord behövde jag dock inte använda för denna fil.

Med GraphicConverter går allt utmärkt dock - som nämnts tidigare i tråden. Tydligen respekterar Förhandsvisning vissa "lås" och kanske skiter GC i alla lås :-).

Man kan sätta lösenord för olika syften, dels ändringar dels att öppna filen. De kan sättas separat och i kombination.

GraphicConverter kan man alltid lita på!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ska testa Graphic Converter. Men dessa biljetter har streckkod på varje A4-sida. Om jag börjar lattja med denna PDF och splitta den så kanske streckkoderna blir ogiltiga eller inte fungerar längre? Hur vet man det?

De har säkert lagt in en spärr, annars hade det funkat.

 

Testa att spara en sida som PostScript. Förhandsvisning kan spara om den som PDF.

 

Funkade inte heller. Sparade som postscript och skulle öppna i förhandsvisning, gick inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

Jag provade följande med Alix bifogade .pdf och det funkade.

 

 

Öppna pdf'en i preview.

 

Dubbelklick mitt på innehållet för att markera, och sedan högerklick Kopiera.

 

Öppna TextEdit och klistra in där (CMD+V).

 

Dubbelklicka sedan på bilden i TextEdit och den kommer öppnas i Preview.

 

Välj Skriv Ut och spara som .pdf.

 

Ny har du en ny oskyddad .pdf.

 

 

//KJ

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Någon som vet hur man gör?

 

Jag har googlat men sättet att kopiera en av sidorna och öppna "Ny från urklipp" funkar inte. Kanske har att göra med streckkoderna?

 

Pdfsam fungerar. Klarar mig inte utan det. Kan splittra och slå ihop m m. Nackdeln är att det kräver java.

 

http://www.pdfsam.org/

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...