Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Söker snabb app för anteckningar


Peter Westerlund

Rekommendera Poster

Peter Westerlund

Jag vill verkligen ha en anteckningsapp till mac som man öppnar likadant som Notification centre. Att trycka på en ikon uppe i topbaren och den glider fram från höger. Finns det verkligen inte?

 

Om inte, finns det någon sjukt simpel och snabb anteckningsapp ni rekommenderar? Apples egna tar någon sekund för lång tid att öppna och jag gillar inte antecknings-designen. Vill ha helt oformaterad text på vanlig vit eller grå bakgrund.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Jag använder textwrangler, gratis och hyfsat snabbt. Finns i app store.

 

En snabb sökning i app store på 'note' så hittade jag NotesTab som verkar göra det du vill, även det gratis.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 4 weeks later...

Notes Tab kan man inte söka. Jag har aldrig sett enklare anteckningar, så den är meningslös för mig.

Jag använder Notes som ingår i Mountain Lion.; inte heller den är särskild bra. Men bättre än Notes Tab gratisversionen.

TextWrangler. nej tack. Komplicerad. Inte värt att lära sig - det finns besynnerliga saker där med t ex hur man söker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

<SNIP>

TextWrangler. nej tack. Komplicerad. Inte värt att lära sig - det finns besynnerliga saker där med t ex hur man söker.

 

Vad är besynnerligt med TextWranglers sökning?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Går ju att byta typsnittet i Anteckningar om man inte gillar det som är förinställt... :)

Och så finns ju post-it lappar i datorn också om man inte gillar Anteckningar, heter "Kom-ihåg-lappar". Där kan du styra bakgrund och typsnitt och färger mycket mer. Så med detta kan du få vit eller grå bakgrund och ett rakare typsnitt. Öppnas dessutom snabbare än Anteckningar, antagligen för det inte synkar någonting och då går det fortare att sätta igång det. Kom-ihåg-lappar kan vara öppet hela tiden, man kan flytta omkring lapparna som man vill och även göra dem lite transparenta... Fungerar bra ihop med andra program.

 

Kom-ihåg-lappar ligger i program-mappen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom ihåg lappar är passe. Det är historia. Mountain Lion har Reminder som är mycket bättre. Titta på det och tala sen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 1 year later...
Peter Westerlund

Lånar min gamla tråd igen. Söker fortfarande en bra app med ikon uppe i högra hörnet. Idealiskt om man där snabbt kan loggföra arbete man gjort. Att när man skriver en anteckning blir det en egen post med datum och tid då den skapades. Sedan kan man förstås redigera posten i efterhand, även ändra datum och tid i efterhand.

 

Sen vore det bästa om man kan låta andra bjudas in och redigera ens anteckningar och att man upplyses om att någon redigerat när det händer.

 

Vore inte detta toppen?

 

Skulle säga prio är:

 

1. Skrivläge direkt när man klickar på ikonen

2. Tid sparas automatiskt för när man skrev

3. Flera användare kan redigera

4. Tillgänglig bland ikonerna upp till höger

 

Finns något som detta som jag kan bli nöjd med på app-marknaden tro?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kom-ihåg-lappar uppfyller de två första punkterna och är riktigt snabb.

3. borde kunna uppfyllas om du hittar vart lapparna lagras och dela ut/flytta den katalogen till onedrive, dropbox, icloud el. liknande.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Är det en app?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Är det en app?

Ja, ingår i OSX.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Peter Westerlund

Aha dom där gamla lapparna

 

Ser inte att någon tid sparas alls där?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hovra med pekaren över en lapp så visas både skapat och ändrat datum.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

KarlAstrid

Eftersom du inte fått något tips du är nöjd med, får du ett av mig som förmodligen gör dig nöjd när det gäller snabbheten.

 

Jag pratar om textredigeraren. Hämta upp den från programmappen.

När du skrivit det du vill, klickar du på gula knappen, så hamnar dokumentet på högra sidan av skiljelinjen i dockan.

När du senare vill skriva någonting, behöver du bara klicka på dokumentet i dockan.

Förmodligen kan du använda Dropbox där dina polare kan hämta dokumenten.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Evernote har allt det som du söker.

Ikon i menyn som gör anteckningar direkt skrivbara när du klickar på den, kan även användas till att göra skärmdumpar och lägga in röstmemo.

 

Anteckning anges med tid då den skapades och när den senast ändrades.

 

I Evernote väljer du ett häfte (mapp) som förval för nya anteckningar och detta häfte kan du sedan dela med andra Evernote-användare.

 

Sedan finns en hel drös med andra funktioner...

En funktion som jag ofta använder är att jag efter möte tar ett foto av anteckningar som vi har gjort på whiteboard-tavlan. Texten blir sedan sökbar i Evernote.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...