Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Film från iPhoto - format och hur får man den till iTunes?


manlan

Rekommendera Poster

Hej,

 

det här känns ju som vardagsmat men jag fattar ändå inte. Har en film (inspelad med en Nikon Coolpix AW100) som är importerad till iPhoto och som går bra att titta på i iPhoto och även i Förhandsvisning i Finder, men försöker jag öppna den i Quicktime så blir det bara svart och inget ljud. Den har .MOV som ändelse. Youtube vill inte kännas vid formatet säger det vid försök att lägga upp den där.

Hur får jag filmen i ett fungerande format som QT och Youtube kan spela, och hur får jag över den till iTunes så jag kan synka den till iPhone?

iPhoto ´11, iTunes ´10 och OSX 10.8.2.

 

/Måns

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du skriver att filen ligger i formatet .mov, men inget om vad för kodning (codec) den finns i, det är därför varken QT eller YT känner igen filen fast du har ett filformat som ska fungera.

 

Det du måste gör är att konvertera om filmen till ett format som YT/QT stöder, den kan fortfarande sparas som .mov. Vet inte om Handbrake kan göra det du söker. När en väl ligger i ett korrekt format så bör den också gå att få in i iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hittade problemet; jag hade kortat ner filmen i iPhoto och då kan tydligen inte QT hantera den, och inget annat heller. Originalet däremot gick bra att hantera så nu är problemet löst. Thx...

 

 

/Mans

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kanon att du hittade lösningen och berättade vad som var fel, men vilket skumt fel...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...