Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Mac Pro & NVIDIA


Gäst eyeMac

Rekommendera Poster

Hej,

 

Tänkte bara berätta för er som inte fått informationen att sedan Mac OS X 10.8.2 följer det med drivrutiner från NVIDIA. Med andra ord går det nu att installera ett NVIDIA kort i din Mac Pro och starta upp "out of the box". Det här är en stor sensation då vi nu kan installera kort som ligger i tiden och inte en, två generationer bakom. Tidigare var det här också endast möjligt genom ganska avancerade metoder.

 

Själv har jag bytt ut mitt Radeon HD 5870 mot ett EVGA GTX 680 i min Mac Pro 4.1 (early 2009) och det fungerar riktigt bra. I Mac OS så installerade jag över de drivrutiner som kom med 10.8.2 med de från NVIDIAs hemsida. De ge kortet tillgång till PCI-2.0 samt lite andra förbättringar. När du installerar NVIDIAs drivrutiner sparas de äldre drivrutinerna ner i mapp så att du kan gå tillbaka om något inte fungerar. I Bootcamp (Windows 7 64-bit) installerades alla drivrutiner automatiskt via Windows Update så fort jag startat upp.

 

Det enda som inte fungerar är vår kära bootscreen. Det är lite synd men inget som påverkar mitt dagliga användande i någon större utsträckning. När jag vill byta mellan Mac OS och Windows så startar jag om genom att välja ny startskiva i respektive OS istället för att hålla nere ALT-tangenten vid uppstart. Skulle jag någon dag behöva komma åt bootscreen så får jag helt enkelt byta tillbaka till mitt gamla kort.

 

Om Apple och NVIDIA tänker fortsätta att utveckla och skicka med drivrutiner i framtida versioner av OS X har jag ingen aning om. Därför kan det vara smart att söka över Internet efter information om huruvida stöd finns kvar eller ej.

 

**********

 

Senaste drivrutinerna från NVIDIA hittar du här.

Senaste versionen av NVIDIA CUDA drivers hittar du här. (endast för program som använder sig av CUDA plattformen).

 

God Jul!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...