Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Telefonkontakter till Iphone via MicroSD?


m@t

Rekommendera Poster

Hej!

 

Jag har köpt en Iphone 5, och behöver flytta över mina ca 150 telefonkontakter från min gamla Sony Ericsson Aino. Mitt gamla SIM-kort kommer, enl. Telia, att upphöra i och med att jag aktiverar det nya i Iphonen.

 

Foton och filmer gick bra att tanka över via USB-kabel till MacBook Pro, men telefonkontakter verkar vara svårare.

 

Jag har provat att få igång Bluetooth, men ej lyckats. Eftersom Ainon aldrig varit uppkopplad mot internet, pga min "lätta dataanalfabetism och paranoida virusrädsla" när det gäller icke-Apple-produkter, kan jag inte heller maila till G-mail, eller liknande.

 

 

Nu har jag fått en idé: Om jag exporterar mina kontakter till minneskortet (MicroSD) i telefonen, och sedan kopplar minneskortet via USB-adapter till lightning-ingången på Iphone 5. Tror ni det skulle fungera?

 

Eller är det bättre att koppla in minneskortet via SD-adapter i min MacBook Pro, för att sedan (på något sätt) vidarebefordra kontakterna till Iphone 5.

 

 

Har ni något råd om hur/var jag ska spara kontakterna på Iphone 5/MacBook Pro?

 

Eller finns det något annat bra sätt för att slippa skriva in alla kontakter för hand?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har köpt en Iphone 5, och behöver flytta över mina ca 150 telefonkontakter från min gamla Sony Ericsson Aino. Mitt gamla SIM-kort kommer, enl. Telia, att upphöra i och med att jag aktiverar det nya i Iphonen.

 

 

Det stämmer att ditt SIM-kort inte funkar längre, med att surfa och ringa på. Men det är inte blockerat på något sätt när det gäller informationen du har där. Sätt i kortet i din iPhone och för över dem genom att gå in under >Inställningar. Min svärson gjorde detta och det funkade toppenbra.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men iPhone 5 har väl ett mycket mindre sim-kort än sim-kortet för en gammal SonyEricsson?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det stämmer att ditt SIM-kort inte funkar längre, med att surfa och ringa på. Men det är inte blockerat på något sätt när det gäller informationen du har där. Sätt i kortet i din iPhone och för över dem genom att gå in under >Inställningar. Min svärson gjorde detta och det funkade toppenbra.

 

Vänta här nu. Jag kom precis på att du har ju inte samma storlek på SIM-kortet, så det stämmer ju inte det jag skrev. Glöm allt som jag skrev.

Pinsamt blushing.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men iPhone 5 har väl ett mycket mindre sim-kort än sim-kortet för en gammal SonyEricsson?

 

Attans att du han före mig Raphael. Klart du har rätt. Fel storlek.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej!

 

Jag har köpt en Iphone 5, och behöver flytta över mina ca 150 telefonkontakter från min gamla Sony Ericsson Aino. Mitt gamla SIM-kort kommer, enl. Telia, att upphöra i och med att jag aktiverar det nya i Iphonen.

 

Foton och filmer gick bra att tanka över via USB-kabel till MacBook Pro, men telefonkontakter verkar vara svårare.

 

Jag har provat att få igång Bluetooth, men ej lyckats. Eftersom Ainon aldrig varit uppkopplad mot internet, pga min "lätta dataanalfabetism och paranoida virusrädsla" när det gäller icke-Apple-produkter, kan jag inte heller maila till G-mail, eller liknande.

 

 

Nu har jag fått en idé: Om jag exporterar mina kontakter till minneskortet (MicroSD) i telefonen, och sedan kopplar minneskortet via USB-adapter till lightning-ingången på Iphone 5. Tror ni det skulle fungera?

 

Eller är det bättre att koppla in minneskortet via SD-adapter i min MacBook Pro, för att sedan (på något sätt) vidarebefordra kontakterna till Iphone 5.

 

 

Har ni något råd om hur/var jag ska spara kontakterna på Iphone 5/MacBook Pro?

 

Eller finns det något annat bra sätt för att slippa skriva in alla kontakter för hand?

 

 

Klipp Länk :

 

http://www.airportal.de/nanosim/

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte att kopiera över dem till microSD, köra den i usb adaptern i MBP, Föra över dom till Macens adressbok, och sen aktivera iCloud för att sedan aktivera iCloud på 5:an så syncas dom automatiskt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte att kopiera över dem till microSD, köra den i usb adaptern i MBP, Föra över dom till Macens adressbok, och sen aktivera iCloud för att sedan aktivera iCloud på 5:an så syncas dom automatiskt?

Borde rimligen fungera utmärkt!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan du inte att kopiera över dem till microSD, köra den i usb adaptern i MBP, Föra över dom till Macens adressbok, och sen aktivera iCloud för att sedan aktivera iCloud på 5:an så syncas dom automatiskt?

 

"Usb adaptern i MBP"? Är det samma som "Inbyggd SD-kortläsare".

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

För att få över kontakter från min gamla Nokia använde jag Nokias synkprogram för Windows (huga!). Därifrån kunde jag exportera en fil som jag importerade i Adressboken.

 

Sony Ericsson borde ha något liknande sätt/program.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ett program i Mac App Store som heter "PhoneCopy" och som stödjer ett flertal modeller, inklusive SonyEricsson. Kolla om detta har stöd för just din modell.

https://itunes.apple.com/se/app/phonecopy-desktop/id413033715?mt=12

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men iPhone 5 har väl ett mycket mindre sim-kort än sim-kortet för en gammal SonyEricsson?

 

Fast om du tar med dig sim-kortet till en telefonbutik kan de eventuellt klippa ner ditt kort till samma storlek som ett nano-sim. Det beror vad jag hört på hur nytt ditt gamla kort är, men i vissa fall ska det i alla fall gå.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Gjorde en liknande grejj rätt nyligen med min mammas telefon (ej iPhone). Hade en ny lur, med nytt Simkort. Tog över allt fr miniSD och en adatper via en kortläsare i datorn. Sen kunde jag mata på allt in i nya telefonen. Antar att med en iPhon... får du bara in grejjerna (bilder, filmer osv) i datorn, så är det väl bara att fördela ut de på de olika ställena och sen synka in som vanligt.

 

Vet inte om kontakterna har samma format, så man få ev mata in de för hand då - men huvudsaken är ju att de är räddade. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

1354959472[/url]' post='1591848']

"Usb adaptern i MBP"? Är det samma som "Inbyggd SD-kortläsare".

 

Nä du skrev i ditt första inlägg att du hade en sd-adapter till usb. Det var den jag menade. Macen har en vanlig sd läsare, ditt kort var väl ett mikro sd?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä du skrev i ditt första inlägg att du hade en sd-adapter till usb. Det var den jag menade. Macen har en vanlig sd läsare, ditt kort var väl ett mikro sd?

 

Sorry, jag menade med: "Foton och filmer gick bra att tanka över via USB-kabel till MacBook Pro, men telefonkontakter verkar vara svårare." att jag använde en originalkabel direkt mellan Aino och MacBook Pro. Iphoto öppnade sig direkt och överföringen gick bra. Men det verkar inte fungera att föra över kontakter till adressboken via den kabeln.

Men nu hittade jag idag i rea-lådan (49:-) på Elgiganten, en liten "Hama" microSD - USB adapter, som jag ska testa imorgon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sorry, jag menade med: "Foton och filmer gick bra att tanka över via USB-kabel till MacBook Pro, men telefonkontakter verkar vara svårare." att jag använde en originalkabel direkt mellan Aino och MacBook Pro. Iphoto öppnade sig direkt och överföringen gick bra. Men det verkar inte fungera att föra över kontakter till adressboken via den kabeln.

Men nu hittade jag idag i rea-lådan (49:-) på Elgiganten, en liten "Hama" microSD - USB adapter, som jag ska testa imorgon.

 

 

 

Lycka till yeahbaby.gif

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Lycka till yeahbaby.gif

 

Hej igen!

 

Nu har jag lyckats få in telefonadresserna i MBP:s adressbok via MicroSD/USB-adaptern.

 

Adressboken förväxlar visserligen förnamn med efternamn på dessa nytillkomna kontakter, så är det någon som vet hur man ändrar det på en nytillkommen grupp, så är jag tacksam för tips. (Vad jag förstår så måste jag gå in på varje kontaktkort och ändra.)

 

Jag har sedan synkroniserat över dem via iTunes, till min nya iPhone 5 utan problem, förutom att jag, (eftersom jag alltid sorterar på efternamn), måste "lura" iPhone 5 att jag sorterar på förnamn.

 

Tusen tack för alla goda råd!!!

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...