Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn har börjat krascha ofta


FrozenWithin

Rekommendera Poster

Har en iMac årsmodell 2011. Någon annan som erfarit att Mountain Lion kraschar sen senaste iTunes blev installerat? Tycker problemen började efter det men är inte helt säker på kopplingen.

Ska försöka att komma ihåg att skriva upp kraschmeddelandets info nästa gång det sker.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Prova en säker start och sedan starta om som vanligt innan du testar igen:

http://forum.macworl...tart-safe-boot/

 

 

Tack för svar och tips!

 

Hmm, provade det. Vet inte om den startar i felsäkert läge för efter att jag tryckt på skift så kommer det igång en rektangulär ruta längst ned som börjar laddas och fyllas i allt eftersom. Men sen efter ett tag, när den kanske nåt 55 % eller strax över så startar datorn om igen.

 

Eller är det så det ska vara, att den bara kollar processer och när den är nöjd och inte hittar nåt så startar datorn om?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Eller snarare 35 % såg jag nu, sen startar den om. Kollade en länk från det du länkade som tog upp ifall säker start inte funkar men hittar inget där som kan förklara varför säker start inte verkar funka på min dator.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nej, den ska inte starta om alls.

 

Har du satt i nya RAM-minnen? Det kan uppträda så.

Testa att ta ur ena RAM-minnet och sedan byta. Funkar det ena men inte det andra?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Nä har faktiskt inte gjort något sådant alls. Kan det vara virus då? Jag vet att det ska vara sällsynt, kör dock med Sophos, men nåt lurt är det. För jag provade ominstallera OSX igår men datorn känns slöare idag och den ville inte ens släppa in mig med mitt vanliga lösenord nyss utan jag var tvungen att använda en säkerhetsnyckel.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OM du har för lite utrymme kvar på hårddisken kan sådana saker hända som du beskriver. Du behöver minst 20 GB ledigt för att vara säker, helst betydligt mer. Du kan också ha ett fysiskt fel på hårddisken.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, har 383 GB ledigt så borde inte vara det iaf. =)

Körde en diskkontroll igår och den hittade inget. För det är väl det man gör med Skivverktyg och Kontrollera skiva?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, har 383 GB ledigt så borde inte vara det iaf. =)

Körde en diskkontroll igår och den hittade inget. För det är väl det man gör med Skivverktyg och Kontrollera skiva?

 

383 är helt OK.

...

Skivverktyget kontrollerar filstrukturen och lagar den vid behov. Den kan inte säga om din hårddisk är fysiskt skadad. Däremot SMART-statusen KAN upptäcka att det är något som inte är som det ska vara. Men den är inte helt att lita på, men en hjälp. Hur som helst så se till att ha BACKUP!!!!! Hårddiskar är att betrakta som något högst opålitiligt.

post-363-026025800 1354980076_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, vart hittar man den? =)

 

Edit. Hittade detta på systeminformation (men säger inte mig så mycket):

S.M.A.R.T.-status: Kontrollerad

 

Volymer:

 

disk0s1:

 

Kapacitet: 209,7 MB (209 715 200 byte)

 

BSD-namn: disk0s1

 

Innehåll: EFI

 

disk0s2:

 

Kapacitet: 999,35 GB (999 345 127 424 byte)

 

BSD-namn: disk0s2

 

Innehåll: Apple_CoreStorage

 

Recovery HD:

 

Kapacitet: 650 MB (650 002 432 byte)

 

BSD-namn: disk0s3

 

Innehåll: Apple_Boot

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, vart hittar man den? =)

 

 

 

Längst ner på Skivverktygsbilden. Det var ju Skivverktyget vi talade om så jag tog för givet att du hajjade...Tummeupp.gif

post-363-023972100 1354980785_thumb.png

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, anledningen till att jag inte tog därifrån var att inget S.M.A.R.T finns där! =)

 

På den ena står det:

Namn : Macintosh HD Kapacitet : 999,35 GB (999 345 127 424 byte)

 

Typ : Logisk volymgrupp Tillgängligt : 0 byte

 

Hårddiskstatus : Uppkopplad Används : 999,35 GB (999 345 127 424 byte)

 

 

 

Och på den andra:

Plats : / Kapacitet : 999,03 GB (999 026 356 224 byte)

Format : Krypterad logisk partition Tillgängligt : 383,79 GB (383 792 193 536 byte)

 

Ägare aktiverade : Ja Används : 615,23 GB (615 234 162 688 byte)

 

Antal mappar : 149 538 Antal filer : 644 599

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ah, anledningen till att jag inte tog därifrån var att inget S.M.A.R.T finns där! =)

 

På den ena står det:

Namn : Macintosh HD Kapacitet : 999,35 GB (999 345 127 424 byte)

 

Typ : Logisk volymgrupp Tillgängligt : 0 byte

 

Hårddiskstatus : Uppkopplad Används : 999,35 GB (999 345 127 424 byte)

Hårddisken full?

 

Brukar innebära en hel del problem.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast på den andra står det ju Tillgängligt : 383,79 GB (383 792 193 536 byte) ? Vad är skillnaden?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Fast på den andra står det ju Tillgängligt : 383,79 GB (383 792 193 536 byte) ? Vad är skillnaden?

Att om Macintosh HD är din systemdisk och den andra som lagring ... att systemdisken är full, och att den andrta disken har 383Gb ledigt. När OS startar så vill dän sökert sktriva in lite grejjer varteftersom i uppstarten. Tex skriva inloggningsdata osv...

 

Du kan testa att hålla nere "alt"-yangenten och se om du kan starta recoverypartitionen. Och sen via terminal där se om du kan tömma lite grejjer.

 

Vad skriver du på för dator nu, om du inte får igång den andra. Ev om du kan starta upp macken med T intryckt (target mode) och sen via en FWkabel plugga in datorn (som disk) och sen rensa/röjja lite. :crossfingers:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

...eller startar datorn med/i BootCamp? Du kanske kommer åt filer på "Macintosh HD" den vägen.

 

Har själv inte kört Bootcamp så jag vet inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Får kolla det du skriver imorgon, ska iväg på fest nu. Nä den startar men det är att den kraschar ofta och är otroligt långsam.

Tack för alla era svar så långt och ha en trevlig fortsatt helg. Tar upp detta imorgon igen! =)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Att om Macintosh HD är din systemdisk och den andra som lagring ... att systemdisken är full, och att den andrta disken har 383Gb ledigt. När OS startar så vill dän sökert sktriva in lite grejjer varteftersom i uppstarten. Tex skriva inloggningsdata osv...

 

Du kan testa att hålla nere "alt"-yangenten och se om du kan starta recoverypartitionen. Och sen via terminal där se om du kan tömma lite grejjer.

 

Vad skriver du på för dator nu, om du inte får igång den andra. Ev om du kan starta upp macken med T intryckt (target mode) och sen via en FWkabel plugga in datorn (som disk) och sen rensa/röjja lite. :crossfingers:

 

Hmm, okej. Ja jag har bara en hårddisk och har inte gjort någon partions-ändring själv. Kanske är att jag har mina grejer i en mapp som är i systemdiskens partition då och kanske helt enkelt kan flytta dem? Nä, allt ligger i Hem. Märks att jag inte är så hemma i operativet. Har inte tänkt på att datorn skulle ha två partitioner (om så är fallet) eftersom jag sett allt som en enhetlig hårdisk.

 

Kan förresten inte starta datorn med alt-tangenten intryckt. Datorn bara laddar, kommer fram en rektangulär ruta som fylls upp till ca 35 % sen startar datorn om igen..?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du kan också prova Apple Hardware Test

 

http://support.apple...iewlocale=sv_SE

 

Testat, men det vill inte starta?

 

Nu får jag använda säkerhetslösen-nyckeln varje gång jag startar datorn fast jag gjort ett nytt lösen efter varje gång jag fått göra det.

 

Men om det är hårddisken som är full. Vad gör jag då? Försökt radera program jag aldrig använder men de är så små så det gör ingen skillnad. Och allt jag personligen sparat på datorn, kort, mediafiler, musik och allt sådant ligger på Hem. Borde det då inte vara i den del av disken där jag fortfarande hade över 300 gig ledigt?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det bero på att jag krypterat hårddisken?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan det bero på att jag krypterat hårddisken?

 

 

Varför har du gjort det?

 

post-113-092765700 1355076449_thumb.jpg

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Om du markerar din hårddisk på skrivbordet, och väljer Visa Info..

 

Vad visar den då i tillgängligt utrymme?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hmm, okej. Ja jag har bara en hårddisk och har inte gjort någon partions-ändring själv. Kanske är att jag har mina grejer i en mapp som är i systemdiskens partition då och kanske helt enkelt kan flytta dem? Nä, allt ligger i Hem. Märks att jag inte är så hemma i operativet. Har inte tänkt på att datorn skulle ha två partitioner (om så är fallet) eftersom jag sett allt som en enhetlig hårdisk.

 

Kan förresten inte starta datorn med alt-tangenten intryckt. Datorn bara laddar, kommer fram en rektangulär ruta som fylls upp till ca 35 % sen startar datorn om igen..?

Kan du inte starta från Bootcamp (Windows) heller?

 

Om det inte fungerar med "alt" nertryckt att t ex välja Recovery HD...

 

Vilken dator skriver du från nu? (oxå en mac?)

Har den FireWire?

Startar macen med "T" nertryck (target mode)?

 

Om du kan få datorn att starta i "target mode" och koppla i den till den andra datorn. Då kan man börja leta redan på grejjer som man kan kasta... T ex tömma papperskorgar, cachefiler, spotlight osv...Borde ge tillräckligt för att du sen skall komma in i datorn som vanligt.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det är en bugg som gör att datorn hamnar i en loop och startar om sig själv om man försöker starta en Mac med FileVault2-kryptering i Safe Mode. Man kommer ur loopen genom att göra en NVRAM- PRAM-reset.

 

 

Håll inne cmd+alt+p+r när du startar dator, håll inne tills du hör startupljudet en andra gång, då släpper du knapparna och låter datorn starta som vanligt.

 

Om du verkligen inte ha någon nytta med krypterad hårddisk så skulle jag avaktiverat FileVault. Kan ju vara smart med FileVault på en bärbar jobbdator man har med sig lite varstans men på en stationär hemmadator?

 

 

Hålla inne alt för att starta från Recovery HD går inte heller när man kör FileVault, Recovery HD används som startpartion för att mounta upp den krypterade Macintosh HD imagen.

Det går dock utmärkt att hålla inne cmd+alt+r för att tvinga datorn att starta från "internet recovery" vilket är samma sak som datorns interna Recovery HD

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...