Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Time machine via Airport Extreme och extern HD


rille71

Rekommendera Poster

Hej, jag har gjort back up via Airport Extreme till en kopplad extern HD tidigare och det har fungerat perfekt.

Efter att vi har fått in fiber och har Telias Thomson router har jag bryggat Airport Extreme så den är huvudnätverket men nu kan jag inte få tillgång till att göra back up via Time Machine längre.

Jag har provat massor av olika inställningar och när jag kör tråd direkt till Extreme kommer HD:n upp som alternativ att göra back up på, men aldrig via trådlöst.

Jag har Mountain Lion installerat.

 

Nån som har ett tips eller råd på vad jag ska göra?

 

Mvh

Rikard

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med att du bryggat AE? Det är väl den andra routern du bryggat om AE är huvudnätverk?

Kan du komma åt din HD genom Finder? Om så, prova att mounta den innan du går in i Time Machines inställningar och väljer skiva för back up.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hej jag kan inte komma åt AE via finder och enl inställningarna på AE är den bryggad. Kan också se HD:n när jag går in på Airport verktyg och väljer AE.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det verkar som om det är din andra router som står för nätverket. Du borde kanske låta AE skapa nätverket i stället.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tack för din hjälp KMN, men vad menar du med att det andra routern står för nätverket? Tyvärr verkar det som om fibern måste gå via Thomson routern för att fungera. Har försökt få fibern direkt till AE men det funkar inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Man kan enligt uppgift få telia att brygga Thomsson-routern, ring till supporten isåfall.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Sitter med Telias här hos sambon och hade det själv innan. Då hade jag deras nyare router, här har vi deras äldre, men här är det inget problem med TM via min Extreme som är bryggat läge och Telias Thomson styr nätet. Funkar utmärkt både med kabel och trådlöst...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Tyvärr verkar det som om fibern måste gå via Thomson routern för att fungera. Har försökt få fibern direkt till AE men det funkar inte.

Men om du kör AE i en av LAN-portarna (på Thomson-routern), stänger av det trådlösa (och NAT) på din Thomson och sedan skapar ett nätverk med hjälp av AE - funkar inte det?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Men om du kör AE i en av LAN-portarna (på Thomson-routern), stänger av det trådlösa (och NAT) på din Thomson och sedan skapar ett nätverk med hjälp av AE - funkar inte det?

Man måste då brygga routern, vilket man inte kan göra själv. Se ovan.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...