Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

MacBook Pro Retina 13" eller 15"?


LRE

Rekommendera Poster

Har haft en 15" MBP sedan slutet av 2008 och haft den med både till skola och jobb sedan dess, den är för stor på bussen (lokal buss i sthlm) men fungerar på pendlar bussar om man har den i knät men inte annars skulle jag vilja påstå, fungerar på flyg, tåg samt i bil (om man inte kör förstås) samt att den inte är speciellt jobbig att bära med sig i en ryggsäck. Vet inte om 13" blir bättre på ex buss skiljer fysiskt inte många centimeter då är nog MBA 11" bättre. Med en 15" har jag inte kännt ett behov av en extern skärm när jag jobbar hemma men det skulle jag nog gjort med en 13" eller lägre...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ollie Williams

?

 

Jag skrev det som svar till JokerM. Vad jag menade var just vad jag skrev, att det fanns en anledning till att jag hoppade över Retina modellen. Veckorna efter den kom ut och jag hade beställt den (ca: 1 månads leveranstid) så läste jag en hel del om den som inte var så smickrande. Jag insåg efter ett tag att Retina skärmen inte var en viktig komponent för mig som inte håller på med bildhantering/film eller liknande där det är bra med en högupplöst skärm. Mer sannolikt var att Retina skärmen skulle göra mig besviken p.g.a. att så lite webb & programinnehåll ännu inte är högupplöst och därför inte visas så snyggt på Retinaskärmen. Sedan fanns alla andra problem jag hörde talas om vid den tidpunkten, för att inte tala om alla barnsjukdommar som ännu inte hunnit upptäckas. Det slutade som sagt med att jag avbeställde Retina modellen och beställde en vanlig 15'' Macbook Pro och klämde in en SSD. Prestandamässigt samma maskin som Retina. Det finns såklart annat som skiljer men inget som på något vis är avgörande för min del.

 

Jag försöker inte skrämma någon från att köpa en Retina, det finns många som är supernöjda med sina. Jag tycker däremot att man ska fråga sig om Retina är något man behöver, så att man inte låser fast på en modell på grund av något man egentligen inte behöver. Men detta handlade ju inte om Retina eller ej, utan om vilken storlek du ville ha.

 

Jag hade en Macbook Pro 13'' tidigare och var orolig över att 15'' skulle kännas för stor och klumpig. Det gjorde den inte. De där två tummen är väldigt trevliga när man sitter vid datorn, men märks knappt när man släpar runt datorn. Håller med Mattem gällande storleken. Vill man ha en dator som är riktigt portabel så är det de mindre modellerna av Macbook Air du ska titta på. Macbook Pro är bärbar, men inget man sitter med på bussen.

 

Sitter du och funderar över vilken teknik nästa generation av en dator kommer innehålla och när det är läge att köpa så kan du få fundera länge. De funderingarna leder ingenvart mer än till att du blir ännu mer osäker. Vet man med sig att det är veckor kvar till Apple släpper nya modeller och inte har bråttom så är det klart att man kan avvakta, men nu lär det ju dröja ett tag till de släpper en ny 13'' så du får nog ta beslut baserat på hur sortimentet ser ut idag, inte hur det kan se ut om ett halvår.

 

Lycka till!

 

//KJ

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Visserligen har jag en MBA md 13 tums skärm, men skärmens storlek är ju densamma på MBP:s trettontummare :) :)

 

Så är det bara skärmens storlek som grubbleriet handlar om så är det inga problem med en 13 tummare, tycker jag. (som tidigare hade 17 tums laptop)

Idag använder jag också en 17" laptop, så det låter ju bra att någon som tidigare haft en dator med samma skärm-storlek tycker att en 13" skärm inte blir för litet eller så :)

Men jag har också använt den numera nedlagda 13" MacBook (den vita i plast) och den kunde jag till och från känna hade för liten skärm. Har tillgång till en 13" HP-laptop som jag också till och från känner har för liten skärm. Men i båda fallen så tror jag det beror på de dåliga skärmarna och deras resp. upplösningar och inte de 13" i sig.

I hemmet finns det också en 14" HP-laptop (med urusel upplösning), men den tycker jag har en bra fysisk storlek (som ligger ungefär mitt emellan 13" och 15" MBPr).

Nu låter det som jag redan har en massa datorer tongue.gif, men MacBooken har jag inte kvar, 13" HP-datorn lånar jag bara via skolan och 14" och 17" är hushållets. Och, det viktigaste, de jag har idag är ju inga Macar biggrin.gif

 

Personligen så älskar jag 15" formfaktorn och anser att den utan problem följer med i väskan till och från högskolan. Enda gången jag kan tycka att den är stor är man sitter i trånga miljöer som föreläsningssalar eller på regionbussen. Men där hade allt större än en 11" MBA ändå varit "för stort".

 

Min ex-fru fick en 11.6" MBA och jag måste säga att den är nog det närmaste den ultimata datorn att ha med sig, liten & smidig på alla sätt men utan att ha för liten skärm eller upplösning.

 

Men jag pluggar på högskolan och har tidigare tågpendlat varje dig med datorn och aldrig tyckt att det varit problematiskt. Visst, sitter man på en plats utan bord så sitter man ogärna med datorn uppe och "bordet" som finns på ryggstöden på pågatågen eller regionbussaran är inte gjorde för tyngre eller större saker än en tidning/bok ändå. Detsamma gäller på högskolan och sitter man så trångt som man gör i vissa åhörarsalar så är det papper och penna som gäller ändå om man ska föra anteckningar. Men datorn följer med mig varje dag till högskolan och mina praktikplatser jag har.

 

Har precis köpt en bättre begagnad dator och valet var självklart en 15" igen. Anser att formfaktorn är lagom stor, vettig upplösning på skärmen samt med prestanda som verkligen finns i reserv om jag vill göra något grafikintensivt med det dedikerade grafikkortet.

Har haft en 15" MBP sedan slutet av 2008 och haft den med både till skola och jobb sedan dess, den är för stor på bussen (lokal buss i sthlm) men fungerar på pendlar bussar om man har den i knät men inte annars skulle jag vilja påstå, fungerar på flyg, tåg samt i bil (om man inte kör förstås) samt att den inte är speciellt jobbig att bära med sig i en ryggsäck. Vet inte om 13" blir bättre på ex buss skiljer fysiskt inte många centimeter då är nog MBA 11" bättre. Med en 15" har jag inte kännt ett behov av en extern skärm när jag jobbar hemma men det skulle jag nog gjort med en 13" eller lägre...

Jag hade en Macbook Pro 13'' tidigare och var orolig över att 15'' skulle kännas för stor och klumpig. Det gjorde den inte. De där två tummen är väldigt trevliga när man sitter vid datorn, men märks knappt när man släpar runt datorn. Håller med Mattem gällande storleken. Vill man ha en dator som är riktigt portabel så är det de mindre modellerna av Macbook Air du ska titta på. Macbook Pro är bärbar, men inget man sitter med på bussen.

Det låter ju faktiskt inte som om 15" skulle bli för stor, vilket är kanon, och ni tre verkar ju vara av samma åsikt och väldigt säkra på den också.

Det känns verkligen bra att veta, inte för att det löser allt men en del i alla fall :)

 

Jag skrev det som svar till JokerM. Vad jag menade var just vad jag skrev, att det fanns en anledning till att jag hoppade över Retina modellen. Veckorna efter den kom ut och jag hade beställt den (ca: 1 månads leveranstid) så läste jag en hel del om den som inte var så smickrande. Jag insåg efter ett tag att Retina skärmen inte var en viktig komponent för mig som inte håller på med bildhantering/film eller liknande där det är bra med en högupplöst skärm. Mer sannolikt var att Retina skärmen skulle göra mig besviken p.g.a. att så lite webb & programinnehåll ännu inte är högupplöst och därför inte visas så snyggt på Retinaskärmen. Sedan fanns alla andra problem jag hörde talas om vid den tidpunkten, för att inte tala om alla barnsjukdommar som ännu inte hunnit upptäckas. Det slutade som sagt med att jag avbeställde Retina modellen och beställde en vanlig 15'' Macbook Pro och klämde in en SSD. Prestandamässigt samma maskin som Retina. Det finns såklart annat som skiljer men inget som på något vis är avgörande för min del.

 

Jag försöker inte skrämma någon från att köpa en Retina, det finns många som är supernöjda med sina. Jag tycker däremot att man ska fråga sig om Retina är något man behöver, så att man inte låser fast på en modell på grund av något man egentligen inte behöver. Men detta handlade ju inte om Retina eller ej, utan om vilken storlek du ville ha.

 

Sitter du och funderar över vilken teknik nästa generation av en dator kommer innehålla och när det är läge att köpa så kan du få fundera länge. De funderingarna leder ingenvart mer än till att du blir ännu mer osäker. Vet man med sig att det är veckor kvar till Apple släpper nya modeller och inte har bråttom så är det klart att man kan avvakta, men nu lär det ju dröja ett tag till de släpper en ny 13'' så du får nog ta beslut baserat på hur sortimentet ser ut idag, inte hur det kan se ut om ett halvår.

 

Lycka till!

 

//KJ

Det verkar väl ändå som om det värsta problemen, men inte alla, har fixat till sig vid det här laget, men det här är något jag funderar på. Är det värt att "chansa" eller inte. Jag måste överväga om det är bättre att invänta nästa generation eller om nuvarande är tillräckligt "stabil". För bra datorer är ju både 13" och 15", bara man får ett exemplar som är "friskt" från diverse barnsjukdomar. Dessutom kanske priset på 512 GB SSD/flash-minnena sjunkit lite tills dess så man kan välja det istället.

 

Jag ställer också frågan (som blev lite bortglömd) om hur mycket mer prestanda det inbyggda Intel 4600 skulle kunna tänkas ge till skillnad mot dagens 4000? En 10-20% ökning kanske, eller?

 

Jag tackar så hemskt mycket för de svar jag fått. Ska nu ta mig en funderare till, och frågan är väl kanske, utöver vilken storlek jag ska välja, om jag ska vänta ett halvår på nästa generation eller inte.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...