Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Datorn stängas inte av


Robpin

Rekommendera Poster

Hm.

 

Har köpt en extern skärm till min macbook pro, de var ungefär då problemet började..

Nu när jag stänger av datorn så ser det ut som den ska stängas av.

Men det som händer är att den blir lite tystare och endast bakrundsbilden på den externa skärmen syns.

Datorn stängs inte av. Skärmen på datorn är ju mörk, men den externa hårddisken lyser o brummar och datorn låter. o den externa skärmen lyser för fullt, bakrundsbilden syns.

 

Någon som varit med om detta? Vad kan det bero på?

Nu får jag stänga av den på knappen , hålla in, o det känns inte kul.

 

Så, någon som har erfarenhet av detta ?

 

/R

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kan vara ngt program som är igång och kanske spökar lite. Prova att stänga ner/avsluta alla program innan du stänger av - alt. välj starta om, och när den gör det - håll inne shift tangenten för en "säker start". Och starta om som vanligt sen.

 

Du kan prova att stänga av datorn med kortkommando med (stängs ner utan popupruto osv)

 

^⌥⌘⏏ (ctrl,alt,cmd,eject)

 

 

Hoppas det löser sig. :crossfingers::yeahbaby:

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar nästan som att det körs ett program som inte stängs av och att dialogrutan för det programmet inte hittas. Macen brukar ju klaga om den inte kan stänga av, den brukar be en att avsluta de program som körs. Den dialogrutan borde du få upp. Kanske en dum fråga men du har väl Macen öppnad? Alltså inte ihopfälld utan med skärmen uppfälld?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Förmodar att du kör Lion eller Moutain Lion

Kolla om du har några gamla program skrivna i PPC (Power-PC) det kan ge upphov till detta, det råkade jag själv ut för när jag installerat Lion

 

Släng alla sådana program med tillhörande filer.

 

Du kollar upp detta genom att gå upp under Äpplet, och välja Mer Info > Systemrapport> Programvara> Program

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Ja det verkar nästan som att det körs ett program som inte stängs av och att dialogrutan för det programmet inte hittas. Macen brukar ju klaga om den inte kan stänga av, den brukar be en att avsluta de program som körs. Den dialogrutan borde du få upp. Kanske en dum fråga men du har väl Macen öppnad? Alltså inte ihopfälld utan med skärmen uppfälld?

 

Ja precis, alltså. jag sätter på macken, skärmen öppen, sen slår jag igen den, klickar på mellanslag på det externa tangentbordet så att den externa skärmen tänds. sen öppnar jag bärbara igen (hur får man annars på det den externa skärmen?

Testade att koppla bort den externa skärmen, då går det fint att stänga av.

nu med den externa på verkar den hamna i något viloläge när man stänger av..

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Kör du skärmdubblering eller kör du med inställning för dubbla skärmar? Låter som att du kör med skärmdubblering. Har du stängt av den externa när du stänger av datorn?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...