Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Exportera låtar/spellista till USB-sticka (från iTunes)


TommyS

Rekommendera Poster

Vet ju att man kan bränna till skiva (CD) från iTunes men tänkte nu göra det till USB-sticka men hittar inte Hur/kommandot.

 

Hur gör man?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det borde väl bara vara att dra låtarna till stickan så kopieras de över och så är det klart. Markera alla låtarna först så du inte behöver dra över en och en. Du kan prova att dra själva låtlistan också, jag vet inte om det funkar.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

OK, tack.

 

Tänkte inte på "Finder"-vägen utan var inne på att göra det i iTunes (där jag inte hittar kommandot).

 

Funkar ju där.

 

Ser att formatet är "m4a". Vet inte om det funkar för uppspelning i dagens moderna stereoanläggningar. ?

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Musik köpt på iTunes är i AAC format, som får filändelsen "m4a". Musik man importerar kan man välja flera olika format på, det är en inställningsfråga. Förutom Apple så används det bl av Sony m fl. Om din stereoanläggning inte kan spela AAC så kan du omvandla det till ett annat format i iTunes.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Musik köpt på iTunes är i AAC format, som får filändelsen "m4a". Musik man importerar kan man välja flera olika format på, det är en inställningsfråga. Förutom Apple så används det bl av Sony m fl. Om din stereoanläggning inte kan spela AAC så kan du omvandla det till ett annat format i iTunes.

 

OK.

 

Var i iTunes omvandlar man det/filen till annat format (hittar inte)?

 

Enl uppgift stödjer stereoanläggningen MPEG 1, Audio Layer 3.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen funktion i iTunes att konvertera mellan format fram och tillbaka. Du kan ställa in vilket format filerna ska få när du importerar en skiva men inte i efterhand byta till mp3 format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Det finns ingen funktion i iTunes att konvertera mellan format fram och tillbaka. Du kan ställa in vilket format filerna ska få när du importerar en skiva men inte i efterhand byta till mp3 format.

 

 

I det iTunes jag har så kan jag konvertera en fil till mp3. Jag bara högerklickar på den och väljer skapa en mp3-version.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

I det iTunes jag har så kan jag konvertera en fil till mp3. Jag bara högerklickar på den och väljer skapa en mp3-version.

 

Se på fan det kunde man men jag är säker på att valet "Skapa AAC version" fanns bara före iTunes 11???

 

 

 

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du högerklickar / sekundärklickar på en låt och i menyn som kommer upp hittar du alternativet "Skapa xxx version". Istället för "xxx" står det MP3 eller AAC, det beror på inställningen du har under iTunes - Inställningar - Allmänt - Importinställningar. Dvs, om du har importinställningar för att skapa AAC-filer av CD:s du stoppar i, så kommer det att stå "Skapa AAC version". Om du har importinställning för att skapa MP3-filer av CD's du stoppar in, så kommer det att stå "Skapa MP3 version".

 

Den gamla filen blir kvar, så du får två filer i olika format.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Du högerklickar / sekundärklickar på en låt och i menyn som kommer upp hittar du alternativet "Skapa xxx version". Istället för "xxx" står det MP3 eller AAC, det beror på inställningen du har under iTunes - Inställningar - Allmänt - Importinställningar. Dvs, om du har importinställningar för att skapa AAC-filer av CD:s du stoppar i, så kommer det att stå "Skapa AAC version". Om du har importinställning för att skapa MP3-filer av CD's du stoppar in, så kommer det att stå "Skapa MP3 version".

 

Den gamla filen blir kvar, så du får två filer i olika format.

 

Hos mig, med iTunes 11.0, så får jag "Skapa Apple Lossless-version". Inte MP3 eller AAC.

 

?

 

Jag vill också påpeka att min fundering (behov) inte enbart avser material som är Importerat från skiva/CD, utan lika mkt från sådant som köpts från iTunes Store.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

  • 3 weeks later...

Ingen som har något tips/tanke om hur jag skapar mp3 utifrån mina förutsättningar ovan?

 

Har nu testat och det funkade inte att spela ljudfilerna/spåren från usb-stickan i den nya (Denon) stereon.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Vid noggrannare genomläsning så ser jag att Raphael löste biffen, knäckte min fråga, ovan... Så credden till dig, Raphael!:cake::D

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hehe, bra det löste sig. Det är viktigt att läsa. ^^ :)

Ja, det format man väljer för importerad CD i importinställningar är också det format man kan välja på när man vill omvandla en låt till ett annat format. Och sen när man har omvandlat den eller de låtar man vill så kan man återställa importinställningar så det blir AAC eller vad man nu vill ha. Det har varit så här i iTunes så länge jag kan minnas och det är fortfarande så i den senaste versionen. :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...