Gå till innehåll
Just nu i M3-nätverket

Hårddisk fysiskt trasig?


luke1

Rekommendera Poster

hej!

Jag verifierade/reparerade min Macintosh HD med skivverktyg på med ML återställnings skiva och fick meddelandet att den inte kunde repareras jag var tvungen att göra en backup och formatera om den. Jag hade inga problem med datorn innan. Jag gör en omstart och datorn går ej att starta längre. Safe mode laddningsbaren kommer upp av sig självt och efter att ha laddat ca 3% så slocknar datorn. Jag kan inte mounta skivan med skivverktyg. Men med hjälp av en bootcamp partition har jag kunnat montera hårddisken och gjort en backup med Carbon copy cloner med en annan mac. I carbon copy cloner fick jag meddelandet: "ccc has detected a physcal problem with the volume" så vissa "Ruby.frameworks" filer kopierades inte, inget som jag direkt behöver på backupen.

 

Efter en formateraing och ominstallation av Mac OS X 10.8.2 och migration från backupen, så gör jag en check i skivverktyg och får samma felmeddelande och datorn går inte att starta igen.... Gör nu samma procedur med backup/formatering och undrar om jag behöver köpa en ny intern hårddisk eller om det är några filer som spökar? Man kan väl inte ha en mac som förstör sig själv när den verifierar/reparerar sig? Jag tänker i alla fall inte röra "reparera skiva" längre. Med tanke på att CCC sa att det var ett fysiskt problem så kanske hårddisken är fysiskt skadad?

 

Tack på förhand!

 

MacBook Pro 15" 2011, ML 10.8.2.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Hårddiskar är förbrukningsvara och kan när som helst haverera.

Därför är program som TimeMachine som tar backup varje timma utomordentligt bra att ha.

CCC och SuperDuper likaså, men man kan ju tappa en del information om man inte tar backup ofta.

 

Du behöver säkerligen köpa ny hårddisk, bärbara datorers hårddiskar går oftare sönder, då användaren inte har tålamod att låta hårddisken gå i viloläge.

Många smäller ihop locket och slänger ner den i en väska eller liknande..det klarar inte läsarmen.

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men är det normalt att den kan haverara efter bara 18 månader? Aja, kan jag få tillbaka något av macoteket nu efter att garantin på datorn har gått ut eller är det kört? :)

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Okej men är det normalt att den kan haverara efter bara 18 månader? Aja, kan jag få tillbaka något av macoteket nu efter att garantin på datorn har gått ut eller är det kört? :)

 

Nej det är inte normalt men det händer. Du måste tänka så här. En hårddisk kan ge upp precis när som helst även om den borde snurra i 5 år. Det är en ömtålig precisionsmanick som man inte fattar kan fungera om man öppnar och tittar efter hur den är konstruerad. Betrakta ALLTID innehållet på en hårddisk som inte har backup som förlorat. Det är bara en fråga om när.......

...

Du har 12 månaders garanti så 18 månader lär inte gå...

Länk till kommentar
Dela på andra webbplatser

Arkiverat

Det här ämnet är nu arkiverat och är stängt för ytterligare svar.



×
×
  • Skapa nytt...