Jump to content
Just nu i M3-nätverket

Den stora vårdtråden....

Alix

Recommended Posts

Jag upplever inte att landstingen sväljer pengar som går till ingenting. Problemet är snarare att vården utvecklas snabbt och därför blir allt dyrare, man kan göra allt mer, tidigare och längre. Läkarna brukar emellanåt rya om detta, och be politikerna bestämma sig om man ska göra allt man kan eller inte. Om man ska det, blir det dyrare.

Då har du inte läst om vårat landsting. Förutom dyra landstingspolitiker en masse och kristallkronor och bonusar och onödiga kompisanställningar så går det två administratörer på varje sjuksyster eller läkare. Jag kan inte tänka mig att det verkligen behövs två pappersvändare för varje sjuksyster. Men det var värre förr, nu slimmar de till sig lite, kanske för mycket på sina ställen.

Då har du inte läst om vårat landsting. Förutom dyra landstingspolitiker en masse och kristallkronor och bonusar och onödiga kompisanställningar så går det två administratörer på varje sjuksyster eller läkare. Jag kan inte tänka mig att det verkligen behövs två pappersvändare för varje sjuksyster. Men det var värre förr, nu slimmar de till sig lite, kanske för mycket på sina ställen.

Utan att var insatt så går ju vårt samhälle mot en ökad administration överallt med kvalitetssäkringar, metodstudier, diverse olika rapportssytem och statistik för ekonomiska underlag. SEn ska ju patienten bokföras i journaler...... jo nog blir det administration...stjarnsmall.gif

Jo, det hör man ju, att går lika många byråkrater som vårdpersonal i korridorerna. Men jag har aldrig sett några siffror på det. Räknas en läkarsekreterare som byråkrat eller vårdpersonal, förresten?

Administration är ett svart hål – oavsett om den finns i offentliga eller privata organisationer. Det går alltid att ha mer administrativ personal vilket gör att den administrativa delen av dåligt styrda verksamheter tenderar att svälla okontrollerat och kostnaderna följer självklart också med.

Lösning: se till att administrationen alltid är underbemannad, då kommer den att ändra arbetssätt, söka nya vägar och effektivisera och när detta är uppnått; skär igen!

Jag efterlyser bevis i målet Byråkrater vs Vårdpersonal.

Ingen journalist. Här diskuterar vi bara. Men det är väl en känsla vi alla har? Det där har man ju hört talas om så ofta i så många olika organisationer.

Men det ang vårt landsting, 2:1, stod i tidningarna några ggr för några år sen, går inte att hitta idag.

Ingen journalist. Här diskuterar vi bara. Men det är väl en känsla vi alla har? Det där har man ju hört talas om så ofta i så många olika organisationer.

Men det ang vårt landsting, 2:1, stod i tidningarna några ggr för några år sen, går inte att hitta idag.

Man kan inte diskutera eller känna sig fram till vad som är rätt eller fel när det gäller fakta. De bara är eller är inte.

Ja men det här är ju "fakta" man kommer ihåg man läst och hört om genom åren, som så mycken annan kunskap man har, de är svårare att hitta och länka till nu idag två år gamla artiklar, om de nu ens finns på internet, som sagt jag är ingen journalist, vill diskutera ändå.

Jag upplever inte att landstingen sväljer pengar som går till ingenting. Problemet är snarare att vården utvecklas snabbt och därför blir allt dyrare, man kan göra allt mer, tidigare och längre. Läkarna brukar emellanåt rya om detta, och be politikerna bestämma sig om man ska göra allt man kan eller inte. Om man ska det, blir det dyrare.

T ex har du fakta på det där?

Jag kommer ihåg att jag läst snarlika saker så jag vet att det mycket väl kan stämma, men jag begär inga länkar.

Visst, diskutera du bara, men du kan inte antas ha rätt om att det går två byråkrater på en vårdpersonal, om du inte kan belägga det.

I så fall får jag anta att du har fel oxå då om du inte kan belägga det.

(fast du hittar säkert nåt nånstans..)

Jag påstår inget annat, för jag vet inte hur det ligger till. Just kunskap på området skulle sitta fint. :)

I Västra Götalandsregionen:

https://encrypted.google.com/search?client=safari&rls=en&q=sjukhus+personalf%C3%B6rdelning&ie=UTF-8&oe=UTF-8

Personal, fördelning på olika yrkeskategorier

Sjuksköterskor m.fl. 31,2 procent

Undersjuksköterskor m.fl. 18,7 procent

Läkare 10,0 procent

Administrativ personal 9,0 procent

Paramedicinsk personal 7,6 procent

Läkarsekreterare 5,9 procent

Tandvårdspersonal 5,4 procent

Ekonomi/transport personal 5,1 procent

Personal i bolag 2,7 procent

Teknisk personal 2,0 procent

Utbildning/fritidspersonal 1,8 procent

Omsorg/social personal 0,5 pro cent

Personal, fördelning kvinnor - män

Kvinnor 80 procent

Män 20 procent

Och ändå saknas det administratörer. Två tredjedelar av läkarnas tid är annat än patient-tid.

http://www.sjukhusla...iv-arbetsborda/

Precis, sparka byråkraterna och vårdpersonalen får mer att göra, det blir logiskt, journalhantering och annat ska göras ändå.

Och ändå saknas det administratörer. Två tredjedelar av läkarnas tid är annat än patient-tid.

http://www.sjukhuslakaren.se/2012/04/12/sa-ska-lakare-avlastas-administrativ-arbetsborda/

"- De här tankarna har fått mycket positivt bemötande från läkarhåll. Läkare har varit frustrerade över att inte kunna råda över sin arbetssituation, då det läggs på administrativa arbetsuppgifter som de inte har kunnat påverka."

"- Vi har försökt hitta onödig administration som skulle kunna tas bort, men Patientdatalagen har många tvingande regler om vad som ska ingå i en journal. Det är oerhört mycket som ska dokumenteras i dag, det har vuxit så att man inte ser skogen för alla träd. Men även om staten och Socialstyrelsen har ålagt oss dessa krav är det ändå möjligt att kondensera informationen. Även omvårdnadsdokumentationen behöver ses över, den ska inte dubblera läkarens information, säger Erik Bergström."

"- Landstingsadministrationen kommer med initiativ som exempelvis patientsäkerhetsprojekt eller kvalitetssäkring, som utvecklas till omfattande projekt som lever sitt eget liv. De är var för sig vällovliga men genererar mycket administration, arbetsmöten och rapportering i förhållande till de åtgärder som faktiskt genomförs."

- Det kan inte vara så att en läkare ägnar sig åt en patient en halvtimme för att sen skriva journal om patientens tillstånd i en halvtimme och sen administrerar om själva systemet en till halvtimme, det låter väl inte riktigt klokt?

Påminner förresten inte lite om polisernas arbete, vad var det Leif GW Persson sa, att en polis jobbar i fält med det den ska ungefär en timme per dag, allt annat åt pappersvänderi, hälsovård och fikaraster? (jag minns inte men jag går ut hårt så får den som minns rätta)

Det verkar som Sverige lider av administrationsviruset, känt sedan Gustav Vasas tid men lång tid orsak till mycket av Sveriges framgång men på senare tid har viruset växt sig oproportionerligt stort.

Nej, det där ger ju inte två byråkrater per en vårdpersonal. Snarare verkar de vara max två av tio, om man räknar generöst. Kan inte tänka mig att annat gäller för andra landsting. Tänkte väl att det var en myt. Bra att du hittade det!

Skulle det va ett bevis för att det är en myt? Pff! Jag vet vad jag läst, jag skrev ju om det här, vårt landsting vill inte ens gå ut med sån statistik på sin hemsida för det skulle se så illa ut.

Däremot går det väl räkna på lite olika sätt, jag kan inte svara nu hur tidningen räknade men rubriken var alla fall typ två administratörer på varje sjuksköterska/läkare. Är jag riktigt riktigt åderförkalkad skulle det kanske möjligen kunna varit 1 admin på 2 sjuks, inte så jag kom ihåg det, men aldrig 2 av 10, never, inte enl tidningen.

(Från Tellys länk, fick visst inte med det förut, gäller iofs läkarna men intressant ändå, tidsarbetsförhållandet är exakt 2:1: Tidsstudier under de senaste åren har visat att endast ungefär en tredjedel av läkares arbete är direkt patientarbete. Resterande arbetstid går till administration, varav ungefär hälften är patientrelaterad. - Jag tycker läkare skulle bara hålla sig till patienten och dess administration och överlåta sjukhusets administration till andra)

Skulle det va ett bevis för att det är en myt? Pff! Jag vet vad jag läst, jag skrev ju om det här, vårt landsting vill inte ens gå ut med sån statistik på sin hemsida för det skulle se så illa ut.

Däremot går det väl räkna på lite olika sätt, jag kan inte svara nu hur tidningen räknade men rubriken var alla fall typ två administratörer på varje sjuksköterska/läkare. Är jag riktigt riktigt åderförkalkad skulle det kanske möjligen kunna varit 1 admin på 2 sjuks, inte så jag kom ihåg det, men aldrig 2 av 10, never, inte enl tidningen.

Det är sant här i alla fall, du får väl flytta hit om det är viktigt... :borstatanderna:

Skämt åsido, kom nu med fakta i målet, eller åtminstone länkar till artiklar i saken. :)

Ett sådant missförhållande måste väl ändå vara väl belagt av lokala medier? ;)

Archived

This topic is now archived and is closed to further replies.

• Create New...